89
روش‌شناسی استنباط در علم کلام

ابو اسحاق اسفراینی، سیّد مرتضی و ابن نوبخت معتقدند که اوّلین واجب، استدلال و نظر کردن است. اشعریه و معتزله بغداد نیز معرفت اﷲ را نخستین واجب معرّفی کرده‏اند. امام الحرمین و ابو بکر باقلانی نیز معتقدند قصد و اراده، نخستین واجب است. در ادامه به تبیین و بررسی این دیدگاه‌ها خواهیم پرداخت.

همان گونه که از این گزارش نیز معلوم است، چهار دیدگاه معروف در این زمینه وجود دارد. برخی نیز در صدد جمع این آرا از طریق قول به تفصیل بر آمده‌اند و میان اوّلین واجب اصلی و اوّلین واجب مطلق هرچند مقدّماتی، فرق نهاده‌اند. آن‌ها در این جمع‌بندی، معرفت اﷲ را اوّلین واجب اصلی و نظر یا قصد را اوّلین واجب مقدّماتی و ابزاری معرّفی کرده‏اند.

در این نوشتار به تقریر و نقد و بررسی این پنج دیدگاه می‌پردازیم و در نهایت، دیدگاه ششمی را به عنوان نظریه مختار عرضه خواهیم کرد.

نظریه اوّل: شک

ابو هاشم جبایی معتقد است که اوّلین واجب در امور اعتقادی، شک کردن است؛۱ زیرا انسان زمانی دست به استدلال می‏زند و در امری به تفکّر می‏پردازد که در مورد قضیه‏ای شک داشته باشد وگرنه، در صورت عالم بودن به یکی از دو طرف قضیه، در پی استدلال گشتن بی‌معنا است و به همین جهت است که در اکثر کتب کلامی، از جمله شرایط نظر و استدلال، عالم نبودن به مفاد قضیه، به عنوان صفتی برای مستدِل ذکر شده است؛ زیرا با فرض علم، نمی‏توان وجوب نظر را تصوّر نمود.۲

1.. عبيدلى‏، إشراق اللاهوت فی نقد شرح الياقوت:‏ ص۲۹؛ علامه حلّى، تسليک النفس إلى حظيرة القدس: ص۸۶؛ همو، مناهج اليقين: ص۱۹۲؛ جوينى‏، الشامل فی اصول الدين‏: ص۲۲؛ تفتازانى‏، شرح المقاصد: ج۱ ص۲۷۱؛ حمود، الفوائد البهيّة فی شرح عقائد الإمامية: ج۱ ص۲۹.

2.. جوينى‏، الشامل فی اصول الدين‏: ص۲۲؛ تفتازانى‏، شرح المقاصد: ج۱ ص۲۷۱؛ حمود، الفوائد البهيّة فی شرح عقائد الإمامية: ج۱ ص۲۹.


روش‌شناسی استنباط در علم کلام
88

دسته چهارم: در برخی از آیات و روایات آمده است که گوش و چشم، مورد بازخواست قرار می‌گیرند. قرآن کریم می‌فرماید:

(إِنَّ السَّمْعَ وَ الْبَصَرَ وَ الْفُؤادَ کُلُّ أُولئِکَ کانَ عَنْهُ مَسْؤُلًا).۱

همانا گوش و چشم و قلب، همگی این‌ها مورد بازخواست بوده‌اند.

و حسن بن هارون روایت می‌کند که امام صادق علیه السلام درباره این آیه فرمود:

۰.يُسْأَلُ السَّمْعُ عَمَّا سَمِعَ وَ الْبَصَرُ عَمَّا نَظَرَ إِلَيْهِ وَ الْفُؤَادُ عَمَّا عَقَدَ عَلَيْهِ.۲

۰.از گوش درباره آنچه شنیده، می‌پرسند، و از چشم درباره آنچه بدان نگریسته، و از قلب درباره آنچه بدان اعتقاد پیدا کرده است.

طبق این روایت، سؤالی که از فؤاد صورت می‏گیرد، درباره «معتقَدٌ علیه» وی است، نه از معلومش. همین امر نشان می‏دهد که هدف اصلی در اعتقادات، تدیّن و عقد القلب است و شناخت نیز مقدّمه برای تدیّن است؛ زیرا اگر علم مقصود اوّلی و ذاتی در اعتقادات باشد و حصول حالت نفسانی عقد القلب غیر اختیاری باشد چنین سؤالی معنادار نخواهد بود. به همین جهت باید گفت: اوّلاً، هدف اصلی در اعتقادات، همان تدیّن به امر اعتقادی است و ثانیاً، تدیّن مقدور بی‌واسطه هر مکلّفی است.۳

گفتار چهارم: نخستین واجب اعتقادی

در کتاب‏های کلامی، بحثی با عنوان «نخستین واجب اعتقادی»، به این موضوع می‏پردازد که از میان تکالیف اعتقادی، کدام یک نخستین واجب است؟ این بحث به یکی از مباحث چالش برانگیز و پردامنه در علم کلام تبدیل شده است، به‏ گونه‌ای که هر کس از منظری، دست به معرّفی اوّلین واجب زده است. ابو هاشم جبایی معتقد است که نخستین واجب، شک کردن است. معتزله بصره،

1.. اسراء: آیۀ ۳۶.

2.. کلينى، الکافی: ج۲ ص۳۸؛ مجلسى، بحار الأنوار: ج۶۹ ص۲۲؛ همو، مرآة العقول: ج۷ ص۲۴۳.

3.. کاشف الغطاء، النور الساطع فی الفقه النافع: ج۲ ص۸۹ ـ ۹۰.

  • نام منبع :
    روش‌شناسی استنباط در علم کلام
    سایر پدیدآورندگان :
    مهدی نصرتیان اهور
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1395
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 23545
صفحه از 435
پرینت  ارسال به