47
روش‌شناسی استنباط در علم کلام

رویکردهای مختلف در تبیین چیستی باور

پس از روشن شدن معنای باور، می‏توان این سؤالات را مطرح کرد: آيا در معرفت، مؤلّفه باور دخالت دارد؟ آيا باور جزء ماهيت معرفت است يا امری خارج از آن؟ آيا می‏توان معرفت را بدون در نظر گرفتن رابطه فاعل شناسا با گزاره تصوّر نمود؟

پاسخ به اين سؤال‌ها نيازمند تبيين رويکردهای ارائه شده در بیان چیستیِ باور است. در ادامه به سه ديدگاه عمده در این باره اشاره می‏شود:

الف ـ نظریه معطوف به متعلّق باور

انسان به واقعیتِ «بارانی بودن هوا»، حالت‏های مختلفی می‏تواند داشته باشد؛ گاه به این واقعیت امید دارد. یعنی امید دارد که هوا بارانی شود؛ مثل کشاورزی که پس از کاشت محصول، هميشه به بارانی بودن هوا اميد دارد. گاه نیز از آن نگران است؛ مثل کشاورزی که محصولاتش در جای بدون سقف قرار دارد و از وضعیت بارانی بودن هوا نگران و مضطرب است. گاه نیز ممکن است به وقوع آن اذعان داشته باشد و بپذیرد که هوا بارانی است.

در هر يک از اين سه مورد و موارد مشابه، در درون انسان حالت و احساسی ايجاد شده است؛ ولی اين حالات قطعاً يکسان نيستند. حال بايد ديد در کدام يک از موارد یاد شده، می‏توان گفت معرفت به واقعيت شکل گرفته است. اين امر در گرو تبيين ماهيت «باور» است.

قطعاً نمی‏توان در تعریف باور گفت: «آن چیزی است که متعلّقی دارد»؛ زیرا در همه حالات یاد شده، وجود دارد. همچنین نمی‏توان گفت: «باور حالت ذهنی است»؛ چرا‌که در همه مثال‏های مذکور، این حالت ذهنی وجود دارد.


روش‌شناسی استنباط در علم کلام
46

است.۱ تصديق و پذيرش در جايی قابل تصوّر است که نسبت قضیه از حدّ شک فراتر برود؛ چه پذیرش مضمون گزاره محتمل باشد چه قطعی. اگر مفاد جمله به صورت قطعی یا محتمل ظنّی پذيرفته شود، تصدیق و باور به آن قضیه حاصل شده است. تعریف‏های مختلف از تصدیق در علم منطق، شاهد و گواه بر این امر است.

ابن سینا تصدیق را بر چند قسم دانسته است: علمی، ظنّی، وضعی و تسلیمی. خواجه نصیر در شرح این عبارت، به توضیح و تفسیر هر یک از آن‌ها پرداخته و در مورد تصدیق علمی و ظنّی می‏گوید:

۰.شکّ محض  که هیچ یک از طرفین قضیه بر دیگری ترجیح نداشته باشد  به هیچ عنوان مستلزم حکم نیست. به همین جهت، هیچ‌گاه نام تصدیق را یدک نمی‏کشد. حکمی که در تصدیق یافت می‏شود، از دو حال خارج نیست؛ یا حکم قطعی است، به‏ گونه‌ای که طرف مقابل را ممتنع می‏داند. در این صورت، تصدیق جزمی است، و یا به‏ گونه‌ای است که طرف مقابل را نیز ممکن می‏داند، ولی در رتبه ضعیف. در این صورت، تصدیق ظنّی خواهد بود. تصدیق جزمی، یا مشروط به مطابقت با خارج است و یا چنین امری شرط نیست. تصدیق جزمیِ مطابق با واقع، یا ممکن الزوال است و یا تصدیق ثابت و همیشگی است؛ به‏ گونه‌ای که تصدیق کننده، احتمال از بین رفتن تصدیقش را صفر می‏داند. در این صورت، تصدیق جزمیِ مطابق با واقعِ زوال‌ناپذیر شکل گرفته است.۲

دیگر منطقیّین نیز در وجود مراتب برای تصدیق، با ابن سینا و خواجه نصیر موافق‌اند.۳

1.. معين، فرهنگ معين: ص۱۹۰؛ عميد، فرهنگ عميد: ج۱ ص۳۷۱.

2.. خواجه نصیر، شرح ‏الإشارات: ص۱۲ ـ ۱۳.

3.. ر.ک : سبزواری، شرح ‏المنظومة: ج۱ ص۸ ـ ۱۰؛ خواجه نصیر، الجوهر النضيد: ص۳۷ ـ ۴۰؛ همو، أساس الإقتباس‏: ص۵ ـ ۶؛ ملاصدرا، اللمعات ‏المشرقية: ص۳ ـ ۵؛ ملا صدرا، التصوّر و التصديق: ص۳۱۱ ـ ۳۱۲؛ مصباح یزدی، آموزش فلسفه: ج۱ ص۱۶۴ ـ ۱۶۵؛ ابن سينا، منطق ‏المشرقیّين: ص۹ ـ ۱۰.

  • نام منبع :
    روش‌شناسی استنباط در علم کلام
    سایر پدیدآورندگان :
    مهدی نصرتیان اهور
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1395
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 23592
صفحه از 435
پرینت  ارسال به