ذیل بحث کاربست عقل ابزاری در استنباط آموزههای اعتقادی، در مبحث «رفع تعارض» به این بحث و کیفیت تعامل اندیشمندان اسلامی با این نصوص اشاره شد.
۳. تتبّع ناقص
یکی از آسیبهای پیشِ روی پژوهشگر در عرصه اعتقادات، تتبّع ناقص در متون وحیانی است. گاه اتّفاق میافتد که پژوهشگر به صرف دستیابی به چند روایت، بدون آنکه جست و جوی کاملی در روایات داشته باشد تا از ناسخ و منسوخ، عام و خاص، مطلق و مقیّد و… خبردار شود، دست به استنباط و استخراج گزارههای اعتقادی میزند و آن را به دین نسبت میدهد. در صورتی که اگر کلنگر و جامعنگر بود، چنین خطایی از وی رخ نمیداد.۱
ذیل بحث کاربست عقل ابزاری در استنباط آموزههای اعتقادی، در مبحث جامعنگری و قرینهیابی، به نمونهای از بحث حاضر اشاره شده است.
۴. اخباریگری
مقصود از اخباریگری، فروکاستن از جایگاه منابعی همچون عقل و قرآن در استنباط و در مقابل، بالا بردن جایگاه روایات در استخراج گزارههای دینی است. اخبارگرایان با این رویکرد، دست به استنباط گزارههای دینی میزدند. آنها به بهانههای مختلفی همچون اختصاص خطابات قرآنی به ائمّه علیهم السلام و خطاپذیری عقل، دست به دامن روایات میشوند و تقسیمبندی روایات به صحیح، حسن، موثّق و ضعیف را قبول ندارند.۲
یکی از آموزههای اعتقادی اسلامی، تحریفناپذیری قرآن است؛ امری که تقریباً میان متفکّران اسلامی پذیرفته شده و از آیات و روایات شواهدی بر آن