نیستند. نهایتاً یکی از این اقوال نحوه اخذ میثاق را همان وضعیت تولّد و مشاهده عظمت و نعمتهای خداوند میدانند که در اثر آن به وجود خداوندِ معطی این نعمتها اقرار میشود، و طبق قول به عالم عقلی و وجودات عقلی، این اقرار از وجودات عقلیِ انسانها صورت گرفته است و طبق قول به معنای حقیقی ظاهری، این پیمان گرفتن از وجودات ذرّیِ آنها است. در نتیجه، این اشکال نه به دیدگاه عالم ذرّ، بلکه به تمام اقوال وارد است و به هر بیان که مستشکل بخواهد این اشکال را در تأویل آیه و روایات به عالم عقل پاسخ بگوید، به همان بیان در سایر دیدگاهها نیز میتوان پاسخ داد.
گفتار هفتم: گونهشناسی ادلّه نقلی اعتقادی
ادلّه نقلی اعتقادی، اعم از آیات و روایات، سبک واحدی ندارند؛ بلکه متناسب با هدف و موضوع خود، وظایف مختلفی به خود میگیرند. در ادامه، به برخی از این موارد اشاره خواهد شد.
۱. وظیفه اخباری
اعتقادات، از امور واقعی و خارجی هستند. بیشتر ادلّه نقلی اعتقادی نیز به همین بخش مربوطاند و کارکرد اخباری دارند. موضوع بسیاری از مسائل اعتقادی، به گونهای کلّی است و قابلیت تطبیق بر جزئیات را نیز دارد. مثلاً با مراجعه به متون وحیانی، میتوان به این گزاره دست یافت: «هر که در دنیا مکلّف گردید، در قیامت محشور خواهد شد». این گزاره قابل صدق بر تکتک مکلّفین است.
وظیفه و کارکرد اِخباریِ ادلّه نقلی، گاه به صورت توصیف، گاه تبیین و گاه اثبات است. برای نمونه، از مواردی که دلیل نقلی در مقام توصیف و تبیین یک آموزه باشد، به این روایت میتوان اشاره کرد:
سُئِلَ أَبُوالْحَسَنِ علیه السلام عَنِ التَّوْحِیدِ فَقِیلَ لَهُ: «لَمْ یزَلِ اﷲ وَحْدَهُ لَا شَیءَ