363
روش‌شناسی استنباط در علم کلام

نيستم؟ گفتند: «چرا، گواهى داديم». تا مبادا روز قيامت بگوييد ما از اين [امر] غافل بوديم.

این آیه که در بحث عالم ذرّ نیز بدان استناد می‌شود، از جمله آیاتی است که بر وجود عهد و میثاق تکوینی و نه اعتباری اشاره می‏نماید؛ آیاتی با این مضمون که خدا از بشر پیمان گرفته و بشر به خدا میثاق سپرده تا موّحد باشد، از خدا فرمان ببرد و غیر خدا را عبادت نکند.

ادلّه روایی

روایات دال بر معرفت فطری، به قدری فراوان است که شاید بتوان از جهت معنوی و مضمونی، آن‌ها را متواتر دانست. با این حال، به نمونه‏ای از این روایات اشاره خواهد شد.

زراره نقل می‏کند که از امام باقر علیه السلام درباره آیه میثاق پرسیدم. حضرت در جواب فرمود:

أَخْرَجَ مِنْ ظَهْرِ آدَمَ، ذُرِّيَّتَهُ إِلَى يَوْمِ الْقِيَامَةِ، فَخَرَجُوا کَالذَّرِّ فَعَرَّفَهُمْ وَ أَرَاهُمْ نَفْسَهُ وَ لَوْ لَا ذَلِکَ لَمْ يَعْرِفْ أَحَدٌ رَبَّهُ. وَ قَالَ: قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صلی الله علیه و آله: «کُلُّ مَوْلُودٍ يُولَدُ عَلَى الْفِطْرَةِ» يَعْنِی عَلَى الْمَعْرِفَةِ بَأَنَّ اﷲ خَالِقُهُ، وَ ذَلِکَ قَوْلُهُ: (وَ لَئِنْ سَأَلْتَهُمْ مَنْ خَلَقَ السَّماواتِ وَ الْأَرْضَ لَيَقُولُنَّ اللَّهُ).۱

خداوند از پشت آدم علیه السلام، همه ذرّیه وی را بیرون کشید و آن‌ها خارج شدند در حالی که مثل ذرّ بودند. و در چنین حالتی خداوند خود را به آن‌ها شناساند و اگر چنین عملی صورت نمی‏گرفت، هیچ کس قادر نبود خدای خود را بشناسد. سپس فرمود: به همین جهت است که پیامبر صلی الله علیه و آله می‏فرمایند: «هر نوزادی بر فطرت متولّد می‏شود» یعنی معرفت و شناخت به این‌که خداوند خالق وی است. و همین است که خداوند

1.. حرّ عاملى، الفصول المهمّة فی أصول الأئمّة: ج۱ ص۴۲۴.


روش‌شناسی استنباط در علم کلام
362

دریابد، اگر راست گویید، آیا کسی غیر از خدا را می‌خوانید).

(فَإِذا رَکِبُوا فِی الْفُلْکِ دَعَوُا اﷲ مُخْلِصينَ لَهُ الدِّينَ فَلَمَّا نَجَّاهُمْ إِلَى الْبَرِّ إِذا هُمْ يُشْرِکُونَ).۱

پس هنگامی که بر کشتی سوار می‌شوند، خدا را پاک‌دلانه می‌خوانند و[لی] چون خدا آنان را به سوی خشکی رساند و نجاتشان داد، به ناگاه شرک می‌ورزند.

همان‌گونه که از دو آیه اوّل بر می‏آید، موقعیت احساس خطر، مختص به سفر دریایی و به خطر افتادن جان در موقعیت مذکور نیست، بلکه عمومیت دارد؛ ولی وجه تصریح به نقش سفر دریایی در بیداری فطرت، از آن جهت است که در سفر دریایی، به هنگام بروز حادثه و خطر در وسط دریا، هیچ ‏گونه دسترسی به عوامل نجات وجود ندارد و انسان یک‌سره از اسباب و علل مادّی قطع امید می‏کند. در چنین موقعیتی، انسان با تمام وجود و از عمق جان، به قادر مطلق توجّه می‏کند و از او یاری می‏طلبد.۲

ﻫ ـ آیات میثاق

مهم‌ترین آیه در این باره، آیه معروف به میثاق است:

(وَ إِذْ أَخَذَ رَبُّکَ مِنْ بَنی‏ آدَمَ مِنْ ظُهُورِهِمْ ذُرِّيَّتَهُمْ وَ أَشْهَدَهُمْ عَلى‏ أَنْفُسِهِمْ أَ لَسْتُ بِرَبِّکُمْ قالُوا بَلى‏ شَهِدْنا أَنْ تَقُولُوا يَوْمَ الْقِيامَةِ إِنَّا کُنَّا عَنْ هذا غافِلين).۳

و [به یاد آور] هنگامى را كه پروردگارت از پشت فرزندان آدم، ذرّيّه آنان را بر گرفت و ايشان را بر خودشان گواه ساخت كه آيا پروردگار شما

1.. عنکبوت: آیۀ ۶۵.

2.. جوادی آملی، «فطرت در آیینۀ قرآن» ص۲۵؛ سخنرانی علی اکبر صادقی رشاد با عنوان «فهم فطری متن مقدّس».

3.. اعراف: آیۀ ۱۷۲.

  • نام منبع :
    روش‌شناسی استنباط در علم کلام
    سایر پدیدآورندگان :
    مهدی نصرتیان اهور
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1395
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 23573
صفحه از 435
پرینت  ارسال به