351
روش‌شناسی استنباط در علم کلام

نمی‏توان انتظار داشت که برای آخرت خود توشه جمع کند و به سرای دیگر و روز جزا بينديشد. تشکیک در اعتقادات، گاه نظام فقهی و اخلاقی را مختل می‏کند. به همین جهت در اعتقادات، سخت‏گیریِ بیش‌تری شده است. عقل بدیهی حکم می‏کند اموری که چنین اهمّیتی در زندگی انسان دارند، نباید بر اساس وهم و شک پایه‏ریزی شوند، بلکه ضروری است که مستند به قطعیات و منابع مطمئن باشد. آیات فراوان قرآنی، از پايه‏ريزی دين در زمين وهم و گمان، به ‏شدّت نهی کرده است:

(إِنْ يَتَّبِعُونَ إِلاَّ الظَّنَّ وَ إِنْ هُمْ إِلاَّ يَخْرُصُونَ).۱

(وَ ما يَتَّبِعُ أَکْثَرُهُمْ إِلاَّ ظَنًّا إِنَّ الظَّنَّ لا يُغْنی‏ مِنَ الْحَقِّ شَيْئاً).۲

(إِنْ يَتَّبِعُونَ إِلاَّ الظَّنَّ وَ ما تَهْوَی الْأَنْفُس).۳

(وَ ما لَهُمْ بِهِ مِنْ عِلْمٍ إِنْ يَتَّبِعُونَ إِلاَّ الظَّنَّ وَ إِنَّ الظَّنَّ لا يُغْنی‏ مِنَ الْحَقِّ شَيْئاً).۴

معنای اصطلاحی ظن، همان ترجیح یکی از طرفین قضیه است؛ يعنی حالتی در نفس انسان ایجاد شود که وجود یا عدم چيزی را راجح بداند. اعتقاد به امر راجح را «ظن» می‏گويند و عقيده به امر مرجوح را «وهم». ولی در کتب لغت، ظن در یکی از اين دو معنا به کار می‏رود: شک و یقین.۵ قطعاً ظن در آیات مذکور، به معنای یقین نيست؛ زیرا خداوند از آن نهی کرده است. پس ظن در آیات پيش‏گفته به معنای شک است.۶ این نهی، ارشاد به مقتضای عقل بدیهی بشری است.

1.. انعام: آیۀ ۱۱۶، یونس: آیۀ ۶۶.

2.. یونس: آیۀ ۳۶.

3.. نجم: آیۀ ۲۳.

4.. نجم: آیۀ ۲۸.

5.. ابن فارس، معجم مقاییس اللغة: ج۳ ص۴۶۲؛ ابن اثير‏، النهاية فی غريب الحديث: ج۳ ص۱۶۲ ـ ۱۶۳؛ ابن منظور، لسان العرب: ج۸ ص۲۷۱؛ برنجکار، روش‌شناسی علم کلام: ص۶۰.

6.. برنجکار، روش‌شناسی علم کلام: ص۶۰.


روش‌شناسی استنباط در علم کلام
350

پس در حقیقت، نهیِ صورت گرفته از تقلید آبا و اجداد یا نهی از تعصّب، از امور نهادينه و فطریِ هر انسانی است و هر کس به درون خود مراجعه کند، زشتی آن را درک خواهد کرد. وحی نیز در صورت نهی، در مقام تذکّر به امر فطری و بدیهی عقلی است و با این عمل می‏خواهد دفينه‏های وجودی انسان برانگیخته شود و انسان به مقتضای عقل فطری خود عمل کند.

۲ - ۳. جلوگیری از تأثيرپذیری از اکثریت

ملاک حقّ و باطل، شمار طرف‏داران آن‌ها نيست. اين گونه نيست که اگر دیدگاهی با اقبال اکثر مردم روبه‏رو شد، حتماً درست باشد و اقلیت باطل یا بر عکس. ممکن است دیدگاهی با استقبال اکثر مردم مواجه شود و در عین حال حق نیز باشد و یا در عین برخورداری از حمایت اکثر مردم، ناحق باشد. همچنین ممکن است نظر اقلیت، حق باشد یا باطل. این، امری است که عقل بالبداهه بدان حکم می‏کند و می‏فهمد؛ ولی گاه بر اثر قرار گرفتن در محیط اجتماعی یا عوامل مختلف دیگر، از این حکمِ عقل فطری غفلت می‏کند. در این‌گونه موارد، وحی و شرع می‏تواند انسان را به مقتضای عقل فطری و بدیهی خود آگاه کند و او را از غفلت بیدار نمايد. به همین جهت در آیات بسياری از قرآن، به اين نکته مهم اشاره شده است.۱

۲ - ۴. بازداری از پیروی از شک و ظن

اعتقادات، از مهم‏ترین و مؤثّرترین امور در زندگی انسان است. پای‌بندی به عمل یا سستی در عمل، غالباً از اعتقادات و میزان رسوخ آن در قلب نشأت می‏گیرد. فردی که به خداوند و جهان آخرت ایمان دارد، انگيزه بیش‌تری برای عبادت و اعمال صالح در خود می‏بيند، تا کسی که معتقد است زندگی انسان در همین حیات چند روزه دنیوی منحصر است. طبیعتاً از انسان مادّی‏گرا

1.. ر.ک : بقره: آيۀ ۱۰۰، آل عمران: آيۀ ۱۱۰، مائده: آيۀ ۱۰۳، انعام: آیۀ ۳۷ و ۱۱۱، توبه: آيۀ ۳۴، انفال: آيۀ ۳۶، یونس: آيۀ ۶۰ و… .

  • نام منبع :
    روش‌شناسی استنباط در علم کلام
    سایر پدیدآورندگان :
    مهدی نصرتیان اهور
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1395
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 23684
صفحه از 435
پرینت  ارسال به