339
روش‌شناسی استنباط در علم کلام

شکوفایی عقل می‌انجامند و راه‏ سعادت را نشان می‏دهند.

پس می‌توان گفت که شرع علاوه بر تشويق به تفکّر در منابع معرفت، گاه موضوعاتی را پیشِ روی عقل می‏گذارد و زمینه را برای فعّال‏سازی عقلانيت در وجود انسان، هموار می‏کند. برخی از این موضوعات، جهت‏دار است، همچون: خداوند، توحید، نبوّت، جاودانگی روح، اختیار، امامت و جزئیات راه سعادت.۱ در ادامه، به توضیح چند نمونه این دست مسائل می‌پردازیم تا نقش وحی در جلب توجّه عقل به چنین موضوعاتی روشن‌تر شود.

توحید

قرآن داستان حضرت ابراهیم علیه السلام و مجادله ایشان را با بت‏پرستان، به تصویر می‏کشد. حضرت ابراهیم علیه السلام برای این‌که آنان را به خطای خود آگاه کند، بت‏ها را شکست و تبر را بر دوش بت بزرگ گذاشت. بت‏پرستان، وقتی با این صحنه روبه‏رو شدند، ابراهیم علیه السلام را بازخواست کردند و او فرمود: «این کار را بت بزرگ کرده است. از او بپرسيد؛ اگر توانست، پاسخ می‏دهد!». همین سخن ابراهیم علیه السلام آنان را به انديشه وا داشت و در درون خود اذعان کردند که خطاکارند: (فَرَجَعُوا إِلی‏ أَنْفُسِهِمْ فَقالُوا إِنَّکُمْ أَنْتُمُ الظَّالِمُونَ).۲ در واقع، جدال ابراهیم علیه السلام با آنان، برای احيای عقل فطری آنان بود تا در درون خود بينديشند و در برابر حق خضوع کنند؛ هرچند همه آنان چنين توفيقی نيافتند و بر راه خطای خود اصرار ورزيدند.

قرآن با نقل یکی دیگر از جدال‏های ابراهیم علیه السلام با بت‏پرستان، عقل آدمی را

1.. هاشمی خويی، منهاج البراعة فی شرح نهج البلاغة: ج۲ ص۱۵۱؛ مدرّس وحید، شرح نهج البلاغة: ج۲ ص۱۳۱ ـ ۱۳۲؛ نوّاب لاهیجی، شرح نهج البلاغة: ص۲۰؛ صوفی تبریزی، منهاج الولایة فی شرح نهج البلاغة: ج۱ ص۲۴۵؛ موسوی، شرح نهج البلاغة: ج۱ ص۴۳؛ آملى، سیّد حيدر، تفسير المحيط الأعظم و البحر الخضم: ج۲ ص۳۰۶.

2.. انبیا: آیۀ ۶۴.


روش‌شناسی استنباط در علم کلام
338

روش دوم: ارائه موضوعات جهت‏دار. شرع با واداشتن انسان به تفکّر در منابع مختلف معرفت ـ از قبیل نفس انسان، جهان هستی، قرآن، تاریخ و تجارب زندگی ـ، عقل را بارور می‏کند. مثلاً قرآن کریم می‌فرماید:

(سَنُريهِمْ آياتِنا فِی الْآفاقِ وَ فی‏ أَنْفُسِهِمْ حَتَّی يَتَبَيَّنَ لَهُمْ أَنَّهُ الْحَق).۱

دیری نگذرد که آیات خود را ـ چه در پهنه‌های جهان و چه در دل و جانشان ـ به آن‌ها نشان دهیم تا به روشنی معلومشان شود که او حق است.

این آیه انسان را به تفکّر در جهان هستی و نفس خويش فرا می‏خواند تا از اين ره‌گذر، به وجود خدای متعال پی ببرد. از همين دست است آیه:

(کِتابٌ أَنْزَلْناهُ إِلَيْکَ مُبارَکٌ لِيَدَّبَّرُوا آياتِهِ وَ لِيَتَذَکَّرَ أُولُوا الْأَلْبابِ).۲

بر تو کتابی مبارک نازل کرده‌ایم تا خردمندان در آیات آن ژرف‌اندیشی کنند و پند گیرند.

این آیه، مؤمنان را به تفکّر در قرآن و آیاتش دعوت می‏کند تا شاید هدایت را در آغوش کشند. همچنين خداوند در برخی دیگر از آیات، مطالعه سرنوشت پيشينيان، و تفکّر در تاریخ و عاقبت سرکشان و متمرّدان را توصيه می‏کند تا زمینه شکوفایی عقل فراهم آيد. از جمله می‌فرماید:

(فَاقْصُصِ الْقَصَصَ لَعَلَّهُمْ يَتَفَکَّرُونَ).۳

پس تو آن قصّه را بازگو، باشد که بیندیشند.

افزون بر آیات قرآن، در روايات نیز آموزه‏هايی با این مضمون آمده است که «کَفَی بِالتَّجَارِبِ مُؤَدِّبا؛ تجربه‌ها برای مربّی‌گری کافی‌اند».۴ این گونه تعابیر، به

1.. فصّلت: آیۀ ۵۳.

2.. ص: آیۀ ۲۹.

3.. اعراف: آیۀ ۱۷۶.

4.. تميمى آمدى، تصنيف غرر الحکم و درر الکلم:‏ ص۴۴۴.

  • نام منبع :
    روش‌شناسی استنباط در علم کلام
    سایر پدیدآورندگان :
    مهدی نصرتیان اهور
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1395
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 23668
صفحه از 435
پرینت  ارسال به