327
روش‌شناسی استنباط در علم کلام

تنها با عقل باید به اثبات آن‌ها پرداخت]. هر آنچه که طرفین آن برای عقل یکسان است و عقل نمی‏تواند در مورد آن اظهار نظر کند، جولان گاه نقل است. اموری که از دو حالت فوق خارج است، با هر یک از عقل و نقل قابل اثبات است.

این عبارات نشان دهنده حجّیت عقل و نقل در میان مکاتب مختلف کلامی است؛ ولی تفاوت در تعیین محدوده و گستره هر یک از آن‌ها، موجب پدیدار شدن نتایج متفاوت در علم کلام شده است. برای نمونه، در برخی از متون کلامی، کاربرد نقل را از تمام مباحث توحید و عدل و نبوّت خارج دانسته‌اند۱ و معتقدند، کاربرد نصوص دینی در این محدوده، مستلزم دور است. به همین جهت، صرفاً در مسائل متأخّر از نبوّت می‏توان از نصوص دینی بهره جست.

طبیعتاً وقتی بحث به این سبک تقریر شود، نقش نقل در استنباط گزاره‏های کلامی به شدّت کاهش می‏یابد؛ زیرا امامت از جمله مسائل اختلافی میان امامیه و برخی فرق اسلامی است. هر چند شیعه امامت را یکی از اصول دین و در زمره اعتقادات می‌شمارد، سایر فرق اسلامی آن را زیر مجموعه فروع فقهی و احکام دسته‏بندی کرده‏اند. همین عامل، یکی از اسباب کاهش نقش نقل در سنّت اعتقاد اعتزالی و اشعری شده است؛ زیرا مسئله مهم و تأثیرگذاری همچون امامت که همه مسائل آن با نصوص دینی ثابت می‏شد، از دایره اعتقادات بیرون رانده می‏شود.

در مورد اصل معاد نیز هرچند این قابلیت وجود دارد که نقل در آن نقش‌آفرین باشد و مشکل دور رخ ندهد؛ ولی با ملاحظه چند نکته معلوم می‏شود که نقش نقل در این اصل اعتقادی نیز پر رنگ نخواهد بود. در میان نصوص دینیِ اثبات‌گر مسائل مختلف و فروع مبحث معاد، اخبار متواتر بسیار

1.. قاضى عبدالجبّار، المغنی فی أبواب التوحيد و العدل: ج۱۷ ص۹۳ ـ ۹۴.


روش‌شناسی استنباط در علم کلام
326

وقوعه کان الطّریق إلیه النّقل لیس إلّا. [و هو] إمّا العامّ کالعادیات، او الخاصّ کالکتاب و السّنة، و الخارج عن القسمین یمکن إثباته فی الجملة بالعقل و النّقل معاً.۱

نقلیات، جملگی بر اثبات صدق و راست‌گویی رسول، بنا نهاده شده است و هر آنچه علم به صدق رسول، مبتنی بر آن باشد، از طریق نقل ثابت نمی‏شود؛ زیرا دور رخ می‏دهد. امّا امری که پشتوانه نقل نیست، اگر از جمله مواردی باشد که عقل در مورد آن‌ها اظهار نظری نمی‏تواند داشته باشد، در این صورت، نقل راه انحصاری دست‌یابی به آن‌ها است. این نقل می‏تواند نقل عام مثل عادیات باشد و یا نقل خاص مثل کتاب و سنّت. امّا در مسائلی که از این دو حالت خارج‌اند، عقل و نقل فی الجمله می‏توانند در آن‌ها کاربرد داشته باشند.

خواجه نصیرالدین طوسی در شرح این عبارت فخر رازی می‏فرماید:

اموری که به صدق رسول مستند است، مثل اخبار متواتری که از ایشان نقل شده، همانند امر به نمازهای پنج‌گانه. این مسائل صرفاً از طریق نقل قابل اثبات است. امّا اموری که صدق رسول متوقّف بر آن است، مثل اثبات صانع قادر مختار متکلّم. و امور خارج از این دو حد، مثل اثبات توحید و عصمت انبیا.۲

علامه حلّی می‏گوید:

أنّ کلّ ما یتوقّف علیه صدق الرسول لا یجوز إثباته بالنقل، و کلُّ ما یتساوى طرفاه بالنسبة إلى العقل لا یجوز إثباته بالعقل و ما عدا هذین یجوز إثباته بهما.۳

هر آنچه که صدق رسول متوقّف بر آن است، با نقل قابل اثبات نیست [و

1.خواجه نصير، تلخيص المحصّل: ص۶۷ ـ ۶۸.

2.. خواجه نصير، تلخيص المحصّل: ص۶۸.

3.. علامه حلّى، کشف المراد: ص۲۴۳.

  • نام منبع :
    روش‌شناسی استنباط در علم کلام
    سایر پدیدآورندگان :
    مهدی نصرتیان اهور
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1395
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 23666
صفحه از 435
پرینت  ارسال به