295
روش‌شناسی استنباط در علم کلام

و معذّریت تفسیر کنیم و مختصّ به تکلیف و موارد دارای اثر عملی بشماریم.۱ گذشته از این‌که حتّی اگر واژه «حجّت» نیز در نقل بود، باز آسیبی به بحث وارد نمی‏شد؛ زیرا در عقاید نیز اثر عملی وجود دارد که همان عمل جوانحی، یعنی اعتقاد و تدیّن قلبی است.

در این جا ممکن است کسی سیره عقلایی ذکر شده در دلیل را زیر سؤال ببرد و بگوید: هرچند سیره عمومیت دارد، ولی ردع و منع شارع، مانع کارایی آن می‏شود و ادلّه ناهی از پیروی ظنون،۲ مانع از عمومیت سیره است، امّا این سخن پذیرفتنی نیست؛ زیرا چنان‌که در نقد ادلّه قائلین به دیدگاه نخست گذشت، ظنون خاصّه اعتقادی، تخصّصاً یا تخصیصاً از موضوع نهی خارج‌اند. پس هیچ مانعی برای بر سر راه عمومیت داشتنِ سیره عُقلا وجود ندارد.

گفتار سوم: اعتقادات تقلیدی؛ از انکار تا پذیرش

اعتقادات، از مهم‌ترین اجزای دین‌اند و با استحکام اعتقادات است که فقه و اخلاق سامان می‏پذیرد. سستی در نظام اعتقادی، بسیاری از باورهای مبتنی بر آن را نیز تحت تأثیر قرار می‏دهد. از همین رو، دانشمندان نسبت به اعتقادات بیشتر حساس‌اند و همین امر موجب می‏شود که روش‏های مختلفی در دست‌یابی به اعتقادات پیشِ رو گرفته شود. گاه به قدری سخت‌گیری می‏شود که هیچ اعتقاد ظنّی و یا تقلیدی، نصاب لازم برای قرار گرفتن در نظام اعتقادی را کسب نمی‏کند و تنها راه دست‌یابی به اعتقادات، استدلال و علمِ برآمده از آن شمرده می‌شود. در مقابل نیز گاه استدلال را منع می‏کنند و به تقلید دستور می‏دهند.

1.. فاضل لنکرانی، مدخل التفسیر: أبحاث حول إعجاز القرآن و الدفاع، ص۱۷۴ ـ ۱۷۵. نیز، ر.ک: عزیزان، «بررسی حجّیت روایات آحاد در مسائل اعتقادی».

2.. مانند آیۀ (إِنْ يَتَّبِعُونَ إِلاَّ الظَّنَّ وَ إِنْ هُمْ إِلاَّ يَخْرُصُونَ) (انعام: آیۀ ۱۱۶ و ۱۴۸) و دیگر آیاتی که در صفحات پیش ذکر شد. یونس: آیۀ ۳۶ و ۶۶ ، نجم: آیۀ ۲۳ و ۲۸ که می‌فرماید: (إِنْ يَتَّبِعُونَ إِلاَّ الظَّنَّ وَ إِنَّ الظَّنَّ لا يُغْنی‏ مِنَ الْحَقِّ شَيْئاً).


روش‌شناسی استنباط در علم کلام
294

در بحث نخست، دو دیدگاه وجود دارد؛ ولی مشهور در معرفت‌شناسی این است که گواهی، منبع مستقلّ معرفت نیست، بلکه منبع ثانوی و منتقل کننده معرفت است. این اختلاف، در مورد منبع توجیه بودن گواهی یافت نمی‏شود و جملگی معترف‌اند که گواهی، منبع توجیه معرفت است. اگر کسی به گفته گواه اعتماد کند و از گفتار وی باور و معرفتی در درون او شکل بگیرد و این باور را صادق بداند و بدان ملتزم شود، چنین عملی را عاقلانه می‏پندارند و عمل وی را سفیهانه و نامعقول قلمداد نمی‏کنند. البتّه در منبع توجیه بودن گواهی، شروط خاصّی باید رعایت شود، مثل از روی حس بودن اخبار و وثاقت گواه پس مطابق مبانی معرفت‌شناختی، گواه منبع توجیه معرفت است.۱

از سوی دیگر، در  مباحث معرفت‌شناختی تفصیلی میان متعلّق گواهی نداده‏اند که اگر متعلّق آن اعتقادی باشد، حجّیت آن انکار و اگر از امور فقهی باشد، حجّیتش پذیرفته شود. از همین رویکرد معرفت‌شناختی، می‏توان در تأیید حجّیت ظنون خاصّه در اعتقادات نیز بهره گرفت و حجّیت آن را پذیرفت.

دلیل سوم: عمومیت دلیل حجّیت ظنون خاصّه. در ملاک حجّیت ظنون خاصّه‌ای چون خبر واحد، هیچ‌‏گونه تفصیلی نسبت به متعلّق آن وجود ندارد و این ملاک عمومیت دارد؛ زیرا این ملاک، یا بنای عقلاست و یا ادلّه شرعی تعبّدی. در صورت اوّل، عُقَلا به هنگام اعتماد به خبر واحد، خود را محدود به مواردی نمی‌کنند که اثر شرعیِ خارجی داشته باشد، بلکه در هر موردی که یقین حاصل شود، همان را می‏پذیرند. همچنین اگر ملاک حجّیت، ادلّه شرعی باشد نیز ظاهر ادلّه عام است و نمی‌توان آن را مختصّ به ظنّی دانست که اثر عملی خارجی دارد؛ زیرا در ادلّه لفظ «حجّت» نیامده است تا آن را به منجّزیت

1.. ر.ک : شمس، آشنایی با معرفت‌شناسی: ص۱۸۸؛ حسین‌زاده، کاوشی در ژرفای معرفت‌شناسی (۲) منابع معرفت: ص۲۹۰ ـ ۲۹۲.

  • نام منبع :
    روش‌شناسی استنباط در علم کلام
    سایر پدیدآورندگان :
    مهدی نصرتیان اهور
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1395
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 23479
صفحه از 435
پرینت  ارسال به