و یقین بالاترین حالت شناخت است. به همین جهت، بحث و اختلاف در امکان جایگزینی ظن در امور اعتقادی است. آیا ظن را در اینگونه واجبات میتوان جایگزین علم نمود یا خیر؟ برخی از دانشمندان با ارائه استدلالهای مختلف، کارآیی ظن در امور اعتقادی را زیر سؤال برده، بر لزوم تحصیل علم پافشاری میکنند. در ادامه، به دلایل این گروه میپردازیم.
دلایل عدم حجّیت ظنون اعتقادی
دلیل یکم: امکان اعتقاد اجمالی در اعتقادات. برخی از اندیشمندان مثل مرحوم آخوند و شیخ انصاری،۱ در امکان کاربرد ظن، میان اعتقادات و فروع فقهی فرق میگذارند. وقتی در امور اعتقادی نتوان به علم دست یافت، میتوان از اعتقاد اجمالی بهره گرفت؛ ولی در احکام فقهی که بحث در تعیین تکلیف است و نمیتوان عمل اجمالی را به مکلّف دستور داد، به ناچار در فرض عدم امکان دستیابی به علم، باید ظنّ خاص را معتبر دانست.
امکان اعتقاد اجمالی در اعتقادات، ممکن است بر اساس دو فرض تقریر گردد: یکی در مقام انسداد باب علم، و دیگری در مقام انفتاح باب علم. تقریر مربوط به مقام انفتاح باب علم و علمی، به صورت جداگانه و دلیل مستقل ارائه خواهد شد. لذا در این دلیل، تنها به تقریر اختصاصی مقام انسداد باب علم پرداخته میشود.
مرحوم شیخ انصاری و آخوند خراسانی کارآیی یا عدم کارآیی ظن در اعتقادات را در انتهای دلیل انسداد مطرح کردهاند.۲ همین امر باعث شده است که اکثر اصولیین نیز این بحث را ادامه دلیل انسداد تلقّی کنند. عبارت مرحوم آخوند نیز به گونهای است که برداشت مذکور را تقویت میکند؛ زیرا