253
روش‌شناسی استنباط در علم کلام

بر احساس شخص متدیّن دلالت دارد و غیر از آن بر هیچ واقعیت عینی و خارجی دلالت ندارد. مثلاً فرد متدیّن، احساس ترس و حیرت خود را از شکوه طبیعت، با گزاره «خداوند آسمان و زمین را خلق کرده است» بیان می‏کند و یا در بیان احساس ناتوانی خود از تعیین و تدبیر سرنوشتش، چنین می‏گوید: «خداوند سعادت و یا شقاوت انسان‏ها را از قبل تقدیر نموده است». این گونه گزاره‏ها در واقع، بیان‌گر احساسات درونی فرد متدیّن است، نه بیانی توصیف‌گر و ناظر به واقع.۱

نقد: از نظر کتاب مقدّس، خداوند گوینده این گزاره‏های کلامی است و معنا ندارد که گفته شود: «گوینده، احساسات خود را این‌چنین ابراز کرده است». حتّی به فرض این‌که گوینده گزاره‏های کلامی انسان باشد، باز نمی‏توان سخن مذکور را پذیرفت؛ زیرا گوینده در مقام وصف خداوند است و او را با اوصافی همچون «خالق جهان بودن»، «مراقب بندگان و طرّاح سرنوشتان بودن» توصیف می‏کند و اگر کسی این گزاره‏ها را بر بیان احساس گوینده حمل کند، نوعی تفسیر به رأی است. به بیان دیگر، با توجّه به کدام اصل و قاعده زبانی، مراد گوینده به صورت مذکور کشف شده است؟۲

ب ـ ابراز سمبليک

در تفسیر نمادین یا سمبلیک و یا کنایه‌گویی (مطابق اصطلاح علم بیان)، درست است که جمله در معنای استعمالی و تحت اللفظی خود به کار رفته است؛ ولی هدف از آن جمله، منتقل ساختن مخاطب به معنای لازم با مقصود استعمالی است و در واقع، معنای استعمالی و تحت اللفظی مراد اصلی گوینده نیست، بلکه صرفاً ابزاری برای رساندن معنای دوم است که مقصود بالذّات متکلّم است.

1.. سبحانی، «زبان دين» ص۱۵ ـ ۱۶؛ زمانى، زبان دين: ص۳۶؛ سالاری راد، «نظریه‏های شناختاری و غیر شناختاری زبان دینی» ص۱۸.

2.. سبحانی، «زبان دين» ص۱۲؛ سالاری راد، «نظریه‏های شناختاری و غیر شناختاری زبان دینی» ص۱۸.


روش‌شناسی استنباط در علم کلام
252

دینی و وحیانی را نام برد: دیدگاه غیر شناختاری از وحی، و دیدگاه شناختاری وحی.۱

مقصود از دیدگاه غیر شناختاری، هر گونه نظریه‏ای است که گزاره‏های دینی را غیر واقع‌نما و بدون پیشوانه واقعی می‏دانند. در این دیدگاه، غالباً بر رویکرد ابزار انگارانه دین تأکید می‏شود و به واقعیت داشتن یا نداشتن مدالیلِ گزاره‏های وحیانی، کاری ندارند. طبق این رویکرد، دین صرفاً ابزاری مفید برای جهت‌دهی به زندگی انسان و تأثیر عملی در زندگی او است.۲ ابتدا به صورت اجمالی، به تبیین برخی از تفاسير غير خبرى از گزاره‏های کلامی و نقد و بررسی آن‌ها می‌پردازیم و در ادامه به ادلّه درون دینی و برون دینی بر معناداری و شناختاری بودن گزاره‏های دینی اشاره خواهیم کرد.

مهم‌ترین تفاسير غير خبرى از گزاره‌های کلامی

تذکّر به این نکته لازم است که نظریات غیر شناختاری، مختص به دین خاصّی نیست و گزاره‏های همه ادیان را شامل می‏شود؛ ولی در این نوشتار، بحث بر روی دین اسلام متمرکز می‏گردد.۳ از دیگر سو، از میان جمیع گزاره‏های ناظر به احساسات و تجارب شخصی و ناظر به واقعیت، گزاره‏های ناظر به واقعیات، مدّ نظر است؛ آن هم صرفاً قضایای اعتقادی نه گزاره‏های واقعی شرعی یا اخلاقی.

الف ـ ابراز احساسات به انواع مختلف آن

در نظریه ابراز احساس‌انگاری، تأکید بر این است که گزاره‏های کلامی، صرفاً

1.. ساجدی، مقالۀ «زبان وحی» ص۶۰؛ سالاری راد، «نظریه‏های شناختاری و غیر شناختاری زبان دینی» ص۱۰؛ سبحانی، «زبان دين» ص۵.

2.. ساجدی، «زبان وحی» ص۶۰ ـ ۶۱؛ سالاری راد، مقالۀ «نظریه‏های شناختاری و غیر شناختاری زبان دینی» ص۱۱.

3.. ساجدی، «زبان وحی» ص۶۱.

  • نام منبع :
    روش‌شناسی استنباط در علم کلام
    سایر پدیدآورندگان :
    مهدی نصرتیان اهور
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1395
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 23477
صفحه از 435
پرینت  ارسال به