221
روش‌شناسی استنباط در علم کلام

بهترین معنای مجازی، این است که این دو وصف، حکایت از علم به شنیدنی‌ها و دیدنی‌ها دارند.۱

۲ ـ ۳. پاسخ به شبهه

تبیین و انتقال آموزه‏ای به مخاطب، در پاره‏ای از موارد نیازمند پاسخ دادن به برخی از شبهات است. گاه وجود برخی از مبانی خاص در ذهن، مانع از پذیرش و تبیین درست اعتقادات است. در ادامه، به برخی از این موارد اشاره می‏شود.

۲ ـ ۳ ـ ۱. بداء در مسئله امامت

یکی از آموزه‏های استنباط شده در کلام شیعی، وجود نص از جانب پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله در معرّفی امامان دوازده‌گانه است. در مقابل، زیدیه با اعتراض به شیعه می‏گویند: اگر نام امامان دوازده‌گانه از طرف پیامبر‌ صلی الله علیه و آله مشخّص شده و مردم و خود امامان با این نام‌ها و اشخاص آشنا بودند، پس چگونه امام صادق علیه السلام در معرّفی امام بعد از خود اشتباه کرد و ابتدا فرزند بزرگ خود اسماعیل را به عنوان امام و جانشین بعد از خود معرّفی کرد، ولی وی در زمان حیات پدر از دنیا رفت؟! و بعد نیز امام صادق علیه السلام در توجیه سخن خود، فرمود:

مَا بدا ﷲ بَدَاءٌ کَمَا بدا لَهُ فِی إِسْمَاعِيلَ ابْنِی.۲

برای خداوند هیچ بدایی رخ نداده که همچون بدا درباره فرزندم اسماعیل باشد.

متکلّمین شیعه تلاش کرده‏اند ابهام موجود در این روایت را برطرف نمایند؛ زیرا با چینشی که در تقریب اشکال گذشت، این روایت مربوط به مسئله امامت

1.. بحرانی، قواعد المرام فی علم الکلام‏: ص۹۰ ـ ۹۲.

2.. مجلسى، بحار الأنوار: ج۴ ص۱۰۹.


روش‌شناسی استنباط در علم کلام
220

همگی این تلازم را پذیرفته‏اند. وقتی خداوند به وسیله عقل و از طریق توجّه دادنِ انسان‌ها به حدوثشان، حجّت را بر آن‌ها تمام کرد، انگار بدین وسیله آن‌ها را ملزم به پذیرش ربوبیت خود نموده است و بندگان نیز با این توجّه به دلایل مذکور، نتوانسته‏اند از اعتراف به ربوبیت الهی شانه خالی کنند؛ لذا مجبور به پذیرش شده‏اند. در این صورت، انگار خود زبان باز کرده و اعتراف کرده‏اند و لذا (قالوا بلی) درباره آن‌ها صدق کرده است.۱

۲ ـ ۲ ـ ۴. سمع و بصر

در متون دینی، دو صفت «سمع» و «بصر» به خداوند نسبت داده شده است، مثل این سخن خداوند خطاب به موسی و هارون علیهما السلام:

(قالَ لا تَخافا إِنَّنی‏ مَعَکُما أَسْمَعُ وَ أَرى).۲

فرمود: «مترسيد، من همراه شمايم مى‏شنوم و مى‏بينم».

و نیز عبارت (هُوَ السَّمیعُ البَصیرُ؛ او است شنوای بینا) که در چند جای قرآن به کار رفته است.۳ در تفسیر این دو واژه، میان دانشمندان اختلاف وجود دارد. برخی، واژگان مذکور را به معنای حقیقی لغوی حمل کرده‏اند و معتقدند این دو، غیر از علم هستند. در مقابل نیز برخی دیگر معتقدند مقصود از این دو، همان علم به مسموعات و مبصرات است.

ابن میثم بحرانی از جمله کسانی است که معتقد است نباید این واژگان بر معنای حقیقی لغوی خود حمل شوند؛ زیرا این دو وصف با حفظ معنای حقیقی لغوی خود، نیازمند به گوش و چشم است که این دو در حقّ خداوند متعال راه ندارد؛ چون مستلزم جسم بودن خداوند و به تبع، تشبیه او است. پس به ناچار باید این الفاظ را تأویل نمود و به معنای مجازی، آن‌ها حمل کرد.

1.. شيخ مفيد، المسائل السروية: ص۴۷ ـ ۵۲.

2.. طه: آیۀ ۴۶.

3.. اسرا: آیۀ ۱، غافر: آیۀ۲۰ و ۵۶، شورا: آیۀ ۱۱.

  • نام منبع :
    روش‌شناسی استنباط در علم کلام
    سایر پدیدآورندگان :
    مهدی نصرتیان اهور
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1395
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 23599
صفحه از 435
پرینت  ارسال به