بلکه دانشمندان راههای دیگری را نیز ارائه کردهاند که در این جا فقط نمونهای از رفع تعارض میان نصوص آن هم به روش «جمع عرفی» ارائه شد.۱
۱ ـ ۵ ـ ۲. سهو النبی
رفع ناسازگاری میان دو نص، گاه با برقراری جمع عرفی میان آنها است که نمونهای از این شیوه، در مثال پیشین نمایان شد، و گاه نیز تعارض در حدّی است که نمیتوان میان آنها جمع نمود و ناچار باید یکی را بر دیگری ترجیح داد و از مرجّحات مختلف استفاده کرد، مثل: سازگاری با عقل، هماهنگی با نظام معرفتی، مرجّحات دلالی، مرجّحات سندی و… . یکی از مواردی که در آموزههای کلامی میان نصوص مختلف تعارض و ناهماهنگی یافت میشود، امکان صدور سهو از پیامبر صلی الله علیه و آله است.
مطابق برخی از نصوص، پیامبر صلی الله علیه و آله در نماز خود سهو داشته و منکر این گزاره نیز مورد لعن واقع شده است، مثل این روایت:
تَمِيمٌ الْقُرَشِيُّ عَنْ أَبِيهِ عَنْ أَحْمَدَ بْنِ عَلِيٍّ الْأَنْصَارِيِّ عَنِ الْهَرَوِيِّ قَالَ: قُلْتُ لِلرِّضَا علیه السلام«يَا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ! إِنَّ فِی الْکُوفَةِ قَوْماً يَزْعُمُونَ أَنَّ النَّبِيَّ صلی الله علیه و آله لَمْ يَقَعْ عَلَيْهِ السَّهْوُ فِی صَلَاتِهِ». فَقَالَ: «کَذَبُوا لَعَنَهُمُ اللَّهُ. إِنَّ الَّذِی لَا يَسْهُو هُوَ اﷲ لَا إِلَهَ إِلَّا هُوَ»… الْخَبَرَ.۲
به گزارش تمیم قرشی، هَرَوی میگوید: به امام رضا علیه السلام گفتم: «ای پسر رسول خدا! در کوفه گروهی هستند که میپندارند پیامبر صلی الله علیه و آله [هرگز] در نمازش دچار سهو نشد». امام فرمود: «به خدا سوگند که دروغ میگویند. خدا لعنتشان کند. آن کسی که دچار سهو نمیشود، [فقط] خداوندی است که هیچ معبودی جز او نیست».