185
روش‌شناسی استنباط در علم کلام

۳. قاعده شکر منعم

دو قاعده «شکر منعم» و «دفع ضرر محتمل»، از ارکان اساسی نظام اعتقادی هستند و در سایه این دو قاعده است که شناخت امور اعتقادی، بر انسان واجب می‏شود. این دو قاعده، در اثبات وجوب معرفت اﷲ و وجوب تدیّن به آن نیز نقش تعیین‌کننده دارند.

بی‌تردید، انسان در زندگی روزمرّه خود غرق در نعمت‏های فراوانی است و عقل نیز درک می‏کند که اگر این نعمت‌ها، منعم و نعمت دهنده‏ای داشته باشد، باید از او تشکّر کرد. شکرگزاری و سپاس از منعم و نعمت دهنده، صرفاً در سایه شناخت او مقدور است. پس عقل حکم می‏کند که باید به دنبال شناخت منعم بود تا بتوان حق و شکر وی را به جا آورد.۱

همچنین عقل حکم می‏کند که باید پس از شناخت این منعم، نسبت به وی تدیّن ورزید و به فرمان وی گوش سپرد؛ زیرا مخالفت با دستور خداوند و منعم، با شکرگذاری منافات دارد.۲

۴. قاعده تعلیق واجب بر جایز

یکی از قواعدی که برخی از مسائل کلامی با توجّه به آن کشف و ثابت می‏شود، این قاعده است که نمی‏توان واجب را منوط و وابسته به امر جایز نمود و از این حکم، با عنوان «تعلیق الواجب علی الجائز» یاد می‏کنند.

یکی از مسائلی که با توجّه به این قاعده ثابت می‏شود، حکم ظالمی است که اعمال خوب او به قدری نیست که بتواند عوض ظلم‌های انجام داده را پوشش دهد. این بحث در میان متکلّمین در گرفته است که اگر چنین ظالمی وجود داشته باشد، آیا ممکن است که خداوند به چنین ظالمی قدرت ظلم

1.. سبحانی، الإلهيات على هدى الکتاب و السنّة و العقل: ج۱ ص۲۵؛ خرّازى‏، بداية المعارف الإلهية فی شرح عقائد الإمامية: ج۱ ص۱۰ ـ ۱۱.

2.. خرّازى‏، بداية المعارف الإلهية فی شرح عقائد الإمامية: ج۱ ص۱۱.


روش‌شناسی استنباط در علم کلام
184

۲ ـ ۱. وجوب معرفت اﷲ

در جوامع بشری، افراد فراوانی یافت می‏شوند که ادّعای اصلاح جامعه و اخلاقی نمودن فضای زندگی بشری را دارند و بشر را به سوی اعتقاد به خدا و صفات کمالیه وی و برخی از تکالیف دینی دعوت می‏کنند و به مردم می‏گویند زندگی انسان با مرگ تمام نمی‏شود، بلکه مرگ پلی است برای زندگیِ دیگر انسان؛ به‏ گونه‌ای که اگر فردی از افراد بشر اعمال خوب و صالح را به جا آورد، پاداش عظیمی به وی داده می‏شود و اگر اعمال ناشایست را انجام دهد، عذاب خواهد شد. این افراد در طول تاریخ بشر، ادّعای ارتباط داشتن با خدا را مطرح نموده‌اند؛ انسان‏هایی که نه تنها متّهم به دروغ‌گویی نبوده‌اند، بلکه نشانه‏های راستی و درستی نیز از گفتار و رفتار و سبک زندگی‌شان معلوم و مشهود است. عقل بشری با تجزیه و تحلیل چنین وضعیتی، به لزوم بحث و بررسی گفتار این افراد حکم می‌کند تا مبادا ضرر احتمالی متوجّه انسان شود. به همین جهت است که عقل برای دفع ضرر محتمل، حکم می‏کند که باید به دنبال شناخت خداوند بود تا اگر جهان خداوند و آفریدگاری داشته باشد، در اثر شناخت او و به تبع، گوش سپردن به فرامین وی، به سعادت رسید و از عذاب الهی رهایی یافت.۱

۲ ـ ۲. وجوب تدیّن

قاعده دفع ضرر محتمل، علاوه بر این‌که شناخت خداوند را لازم و ضروری می‏نماید، تدیّن و اعتقادورزی بدان را نیز حتمی می‏شمارد؛ زیرا بدون تدیّن و تصدیق به امور شناخته شده، ایمان حاصل نمی‏شود و در نتیجه، نه تنها احتمال ضرر اخروی و تضییع حقّ مولا مطرح خواهد شد، بلکه یقین به ضرر اخروی برای انسان تردیدناپذیر خواهد بود.۲

1.. سبحانی، الإلهيات على هدى الکتاب و السنّة و العقل: ج۱ ص۲۴؛ خرّازى‏، بداية المعارف الإلهية فی شرح عقائد الإمامية: ج۱ ص۹ ـ ۱۰.

2.. خرّازى‏، بداية المعارف الإلهية فی شرح عقائد الإمامية: ج۱ ص۱۱.

  • نام منبع :
    روش‌شناسی استنباط در علم کلام
    سایر پدیدآورندگان :
    مهدی نصرتیان اهور
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1395
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 23525
صفحه از 435
پرینت  ارسال به