به صرف کفر پدر باید گفت وی نیز کافر است و همانگونه که پدر به کفرش عذاب میشود، فرزند نیز باید معذّب باشد یا خیر؟
عدلیه معتقدند خداوند فرزندان کافر را عذاب نمیکند؛ ولی برخی از حشویه و اشاعره معتقدند خداوند آنها را عذاب میکند و برای اثبات دیدگاه خود، گاه از نقل استفاده میکنند و گاه نیز میان این قضیه و حکم به برده بودن آنها ارتباط برقرار کردهاند و با برقراری تلازم میان این دو، حکم به عذاب شدن آنها نمودهاند. آنها میگویند:
اگر در جنگ میان مسلمین و کافران، فرزندان کافران اسیر شوند، حکم برده را دارند و همین، خود کاشف از کافر بودنشان است و الا برده گرفتنِ کسی که کافر نیست، معنا ندارد.۱
۱ ـ ۱۴. اثبات برتری حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام بر سایرین
در کلام شیعی، برای اثبات برتری امیرالمؤمنین علیه السلام بر سایر مخلوقات (به جز رسول اکرم صلی الله علیه و آله)، راهها و استدلالهای مختلفی ارائه شده است. یکی از این استدلالها برقراری تلازم میان برتر بودن ایشان در قیامت از جهت ثواب و کرامت، با برتری ایشان از جهت مقام نسبت به سایرین است. برای اثبات برتری ایشان در قیامت از جهت ثواب و کرامت، به ادلّه نقلی استناد میکنند. از جمله به این روایت:
۰.أَنَّهُ يَعْلُو مَعَهُ فِی مَرَاتِبِ الْمِنْبَرِ الْمَنْصُوبِ لَهُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ لِلْمَآبِ فَيَقْعُدُ الرَّسُولُ صلی الله علیه و آله فِی ذِرْوَتِهِ وَ أَعْلَاهُ وَ يَجْلِسُ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ علیه السلام فِی الْمِرْقَاةِ الَّتِی تَلِی الذِّرْوَةَ مِنْهُ وَ يَجْلِسُ الْأَنْبِيَاءُ صلی الله علیه و آله دُونَهُمَا صلی الله علیه و آله وَ أَنَّهُ يُدْعَى صلی الله علیه و آله فَيُکْسَى حُلَّةً أُخْرَى.۲