133
روش‌شناسی استنباط در علم کلام

است و هر یک از آن‌ها در استنباط اعتقادات، از آن بهره می‏برند؛ امّا در تبیین منشأ و ملاک وجوب استدلال و به کارگیری عقل نظری در علم کلام، اختلاف اساسی وجود دارد. اشاعره وجوب به کارگیری استدلال‏های عقلی کلامی را «شرعی» می‏دانند و امامیه و معتزله آن را «عقلی» تلقّی می‏کنند. این اختلاف نیز از آن‌جا ناشی می‏شود که پشتوانه وجوب استدلال عقلی در علم کلام، دو قاعده شکر منعم و دفع ضرر محتمل است که این دو نیز خود، از احکام عقل عملی شمرده می‌شوند.

احکام عقل عملی نیز جملگی به حسن و قبح بر می‏گردد؛ حسن و قبحی که اشاعره آن را شرعی می‏دانند و شیعه و معتزله عقلی. پس در کارکرد عقل نظری، در  میان طوایف مختلف متکلّمان، اتّفاق نظر وجود دارد؛ ولی در منشأ و ملاک آن با هم اختلاف دارند. می‏توان اختلاف بر سر شرعی یا عقلی بودنِ وجوب نظر در معرفت اﷲ را نیز شاهد این ادّعا دانست.۱

روش‏ها و قواعد عقل نظری در علم کلام

برای کاربردی ساختن عقل نظری در علم کلام، روش‏ها و قواعد مختلفی وجود دارد که در ادامه به آن‌ها پرداخته خواهد شد.

۱. کشف استلزامات

در منابع و مصادر اعتقادی، ممکن است برخی از گزاره‌ها به صورت صریح نیامده باشد؛ ولی با به کارگیری عقل نظری و رابطه برقرار کردن میان دو گزاره و کشف تلازم میان آن‌ها بتوان به قضیه اعتقادی اذعان نمود. در علم کلام، از روش کشف استلزامات به وفور استفاده شده است و همین امر باعث ازدیاد

1.. فاضل مقداد، إرشاد الطالبين إلى نهج المسترشدين‏: ص۱۱۳؛ خواجه نصير، تلخيص المحصّل: ص۵۸؛ قزوينى‏، الآلوسی و التشيّع‏: ص۲۵۱؛ آمدى، أبکار الأفکار فی اصول الدين: ج۱ ص۱۵۶؛ جوينى‏، الشامل فی اصول الدين‏: ص۲۰ ـ ۲۱؛ مجلسی، مرآة العقول: ج۲ ص۲۲۹؛ مجلسى، بحارالأنوار: ج۶۶ ص۳۵۰.


روش‌شناسی استنباط در علم کلام
132

در کارکرد استقلالی عقل می‏توان به سه فعّالیت اشاره کرد: کارکرد نظری، کارکرد عملی و کارکرد ابزاری. مقصود از کارکرد نظری عقل یا همان «عقل نظری»، آن است که عقل به کشف حقایق نظری، واقعیت‌ها، هست‏ها و نیست‏ها مثل خداشناسی، انسان‌شناسی و جهان‌شناسی بپردازد.۱ مقصود از کارکرد عملی عقل یا همان «عقل عملی»، عبارت است از ادراک باید‏ها و نباید‏ها. البتّه، در حوزه علم کلام، مقصود همان درک حسن و قبح ذاتی افعال است.۲ مقصود از عقل ابزاری همان چیزی است که انسان را به تدبیر و اصلاح امور زندگی و سامان‌بخشی به معاش دنیوی هدایت می‏کند.۳

در کارکرد غیر استقلالی عقل نیز می‏توان به کارکرد استنباطی و کارکرد دفاعی اشاره کرد. مقصود از کارکرد استنباطی عقل، این است که عقل در محدوده وحی به فهم منظور متکلّم، فهم منطوق و مفهوم، فهم مقدّمات و لوازم نص، مقایسه عام با خاص، مطلق و مقیّد و جمع‏بندی میان آن‌ها می‏پردازد. به طور خلاصه، مباحث الفاظ علم اصول فقه را می‏توان از جمله کارکردهای استنباطی عقل به حساب آورد.۴ مقصود از کارکرد دفاعی عقل، این است که عقل به دفاع از دین بر می‏خیزد. دفاع به معنای عامّ کلمه، همان اقداماتی است که متکلّم پس از استنباط آموزه‏های دینی و در مواجهه با مخاطب، جهت زمینه‌سازی برای روی آوردن او به دین انجام می‏دهد. این مراحل عبارت‌اند از: تبیین، تنظیم، اثبات، رد‌ّ شبهات و ردّ مکاتب معارض.۵

حجّیت عقل نظری

کارکرد عقل نظری، در میان فرق و مکاتب کلامی، امری مسلّم و پذیرفته شده

1.. برنجکار، روش‌شناسی علم کلام: ص۱۱۲.

2.. همان، ص۱۱۶.

3.. همان، ص۱۲۵.

4.. برنجکار، روش‌شناسی علم کلام: ص۱۲۹.

  • نام منبع :
    روش‌شناسی استنباط در علم کلام
    سایر پدیدآورندگان :
    مهدی نصرتیان اهور
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1395
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 23571
صفحه از 435
پرینت  ارسال به