131
روش‌شناسی استنباط در علم کلام

مستعد برای پذیرش علم،۱ و علمِ برآمده از قوّه پذیرنده آن.۲ به نظر می‏رسد همان‌گونه که ابن فارس و برخی لغت‌پژوهان دیگر تصریح کرده‏اند، عقل به معنای منع و نهی است. قوّه عقل نیز قوّه‏ای است که از انجام کارهای ناپسند و گفتار نابه‌جا منع می‏کند و لازمه چنین منعی این است که خوب و بد را بشناسد تا بتواند از انجام کار ناپسند پیش‌گیری کند و بی‌شک بدون شناخت این امور، هیچ‌گونه منع از کار زشت و امر به انجام کار خوب، از عقل صادر نخواهد شد. از همین رو می‏توان برداشت کرد که عقل، در واقع، به معنای «مَنع» است و به دلالت التزامی نیز به شناخت و فهم دلالت دارد. با توجّه به همین معنای لغوی، می‏توان علّت نام‌گذاری عقل به این نام را کشف کرد، همان‌طور که برخی نیز بدان تصریح کرده‏اند؛۳ زیرا عقل، انسان را از افتادن در مهلکه باز داشته و منع می‏کند.

اقسام عقل

برای عقل، به لحاظ‏های مختلف، تقسیم‌های گوناگونی ذکر شده است؛ مثل تقسیم به‌لحاظ وجودشناختی، تقسیم به‌لحاظ معقولِ آن، تقسیم به لحاظ عرصه حضور و تقسیم به‌لحاظ کارکرد آن. در این جا به جهت رعایت تناسب با محتوای نوشتار، تنها به تقسیم عقل از لحاظ کارکرد آن اشاره خواهد شد.

عقل دو‏گونه کارکرد دارد: کارکرد استقلالی و کارکرد آلی. مقصود از کارکرد استقلالی عقل، آن است که عقل منبع مستقلّ معرفت بشری تلقّی شود و توان اعطای معرفت به بشر را داشته باشد. این کارکرد را می‏توان «فعّالیت برونْ منبعیِ عقل» به‌شمار آورد. مقصود از کارکرد آلی عقل نیز این است که عقل به‌عنوان ابزاری در اختیار منبع دیگری همچون وحی قرار گیرد. این کارکرد را می‏توان «فعّالیت درونْ منبعیِ عقل» قلمداد کرد.

1.. ابن منظور، لسان العرب: ج۱۱ ص۴۵۸.

2.. راغب، المفردات فی غريب القرآن: ص۵۷۷.

3.. راغب، المفردات فی غريب القرآن: ص۵۷۷؛ زبيدی، تاج العروس: ج۱۵ ص۵۰۴.


روش‌شناسی استنباط در علم کلام
130

در حیطه عقل نیست و چاره‏ای جز تمسّک به نقل وجود ندارد. برخی از مسائل کلامی (مثل اصل معاد) را می‏توان هم از روش عقلی و هم از روش نقلی به دست آورد.

عقل نظری یکی از کارکردهای عقل در حیطه استنباط مسائل مختلف است. یکی از سؤالاتی که در این تحقیق پیشِ روی محقّق وجود دارد، پرسش از جایگاه عقل نظری در استنباط کلامی است. عقل نظری به چه میزان حجّیت دارد؟ همچنین سؤال از روش‏های کاربست عقل نظری در استنباط مسائل مختلف کلامی، از جمله دغدغه‏های مهمّ متکلّمان است و ما در این فصل، در صدد پاسخ‌گویی به آن هستیم و این‌که به راستی اگر حجّیت عقل نظری را پذیرفتیم، با چه شیوه‏هایی می‏توانیم از این منبع استفاده کنیم و به آموزه‏های اعتقادی دست پیدا کنیم؟ در کتب کلامی، به چه میزان از عقل نظری بهره برده شده است؟ چه مسائلی از علم کلام با تکیه بر عقل نظری استخراج شده‌اند؟ این مسائل، بیان‌گر پرسش‏های بنیادین پیشِ روی محقّق در زمینه کارکرد نظری عقل در علم کلام است و سعی بر آن است تا با توجّه به این پرسش‏ها به چینش مباحث اقدام شود.

مفهوم‌شناسی

لغت‌پژوهان برای عقل، معانی مختلفی ذکر کرده‏اند، همچون: ضدّ جهل،۱ نهی و منع،۲ دیه،۳ لباس قرمز،۴ پناهگاه،۵ حفظ کردن،۶ ضدّ حماقت،۷ قوّه

1.. ف‍راه‍ی‍دی‏، ک‍ت‍اب‏ ال‍ع‍ی‍ن: ج۱ ص۱۵۹.

2.. جوهری، صحاح اللغة: ج۵ ص۱۷۶۹؛ ابن فارس، معجم مقاییس اللغة: ج۴ ص۶۹؛ ابن منظور، لسان العرب: ج۱۱ ص۴۵۸؛ طريحى‏، مجمع البحرين: ج۳ ص۲۲۳.

3.. ابن اثير‏، النهاية فی غريب الحديث: ج۳ ص۲۷۸؛ جوهری، صحاح اللغة: ج۵ ص۱۷۶۹.

4.. جوهری، صحاح اللغة: ج۵ ص۱۷۶۹.

5.. عسکری، الفروق اللغوية: ص۳۶۶.

6.. ابن منظور، لسان العرب: ج۱۱ ص۴۵۸.

  • نام منبع :
    روش‌شناسی استنباط در علم کلام
    سایر پدیدآورندگان :
    مهدی نصرتیان اهور
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1395
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 23575
صفحه از 435
پرینت  ارسال به