127
روش‌شناسی استنباط در علم کلام

دیدگاه دوازدهم: توحید، نبوّت، کتب، ملائکه، قیامت و قدر

در کتاب شرح العقیدة طحاوی، در مجموع به این جمع‏بندی می‏توان رسید که از نظر وی، اصول دین عبارت‌اند از توحید، نبوّت، کتب آسمانی، ملائکه، قیامت و قَدَر.

دیدگاه سیزدهم: اصول پانزده‌گانه

عبدالقاهر بغدادی معتقد است اصول دین از منظر اهل سنّت، در پانزده اصل خلاصه می‏شود و هر شخصی باید به آن‌ها معتقد شود: اثبات وجود حقایق و علومی خاص یا عام، علم داشتن به حدوث عالم، شناخت خداوند و صفات وی، شناخت صفات ازلی خداوند، شناخت اسما و اوصاف خداوند، شناخت عدل و حکمت الهی، شناخت انبیاء و رسولان الهی، شناخت معجزات انبیا و کرامات اولیاء، شناخت ارکان شریعت که امّت اسلامی بر آن اجماع دارند، شناخت تکالیف و احکام امر به معروف و نهی از منکر، شناخت خلیفه و امام و شروط زعامت، شناخت احکام ایمان و اسلام، شناخت اولیا و مراتب ائمّه پرهیزگار، شناخت احکام دشمنان مثل کافران و بدعت‌گذاران.۱

1.. بغدادى‏، الفَرق بين الفِرق و بيان الفرقة الناجية منهم:‏ ص۳۰۹ ـ ۳۱۰.


روش‌شناسی استنباط در علم کلام
126

دیدگاه یازدهم: تفصیل

در رسائل سیّد مرتضی، سؤال و جوابی از تعداد اصول دین به تصویر کشیده شده است. سیّد درباره تعداد اصول دین می‌گوید: «متکلّمین در شمارش اصول دین به پنج اصل توحید، عدل، وعد و وعید، منزلت بین منزلتین و امر به معروف و نهی از منکر اکتفا کرده‏اند و نبوّت را از جمله این اصول ندانسته‏اند و معتقدند نبوّت زیر مجموعه اصل عدل است». وی پس از نقل این عبارت، به متکلّمان چنین اشکال می‏گیرد:

۰.اگر با این ملاک نیازی به ذکر مستقلّ اصل نبوّت ندانسته‌اید، پس با همین ملاک باید وعد و وعید، منزلت بین منزلتین، امر به معروف و نهی از منکر را نیز در اصل عدل مندک کنید؛ زیرا این مسائل نیز همانند نبوّت، در باب لطف داخل می‌شود و زیر مجموعه عدل الهی قرار خواهد گرفت. به همین دلیل است که بعضی از متأخّرین، اصول دین را دو اصل توحید و عدل می‏دانند و سایر اصول را زیر مجموعه عدل الهی محسوب می‏نمایند.

سیّد مرتضی در نهایت، به بیان دیدگاه خود می‏پردازد که اگر بنا باشد به اصول و کلّیات اکتفا بشود و به صورت مجمل به بیان اصول دین پرداخته شود، باید این اصول را در دو اصل توحید و عدل منحصر نمود؛ با این توضیح که علاوه بر اندراج مباحث معاد و امر به معروف و نهی از منکر و منزلت بین منزلتین در اصل عدل، دو اصل نبوّت و امامت نیز در ذیل همین اصل قرار خواهد گرفت. و اگر بنا بر بازشماری اصول دین به صورت مفصّل و جزئی باشد، باید علاوه بر این پنج اصل، دو اصل نبوّت و امامت را نیز به صورت جداگانه و هم‌عرض آن‌ها قرار داد که در مجموع، هفت اصل خواهد شد.۱

1.. سیّد مرتضی‏، رسائل: ص۱ ص۱۶۶ ـ ۱۶۷.

  • نام منبع :
    روش‌شناسی استنباط در علم کلام
    سایر پدیدآورندگان :
    مهدی نصرتیان اهور
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1395
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 23482
صفحه از 435
پرینت  ارسال به