125
روش‌شناسی استنباط در علم کلام

دیدگاه دهم: توحید، نبوّت، امامت و رکن رابع

فرقه شیخیه، اصول دین را منحصر در چهار اصل توحید، نبوّت، امامت و رکن رابع می‌دانند.۱ در این‌که توحید، نبوّت و امامت از ارکان و اصول دین باشد، شکّی میان شیعه نیست و مشهور شیعیان این سه اصل را از جمله اصول اساسی و پایه‏ای دین می‏شمارند؛ ولی سرّ اندراج «رکن رابع» و پذیرش آن به عنوان یکی از اصول دین در نزد شیخیه، نیازمند توضیح است. شیخیه معتقدند کسانی که نهایت سیر انسان را در رسیدن، فناء و اندکاک در ذات خداوند می‏دانند، به بیراهه رفته‏اند، زیرا نمی‏توان به ذات حق معرفت یافت؛ بلکه نهایت سیر عرفانی و کمالی انسان، به سوی ولیّ اعظم است که حجاب اقرب و واسطه در فیض است. به نظر آن‌ها خداوند از هر اسم و رسمی و صفتی برىّ است و بنابراین، اسما و صفات حقّ، عين ذات او نيستند، و در مرحله پایین‏تر قرار دارند و در نتیجه، ذات حقّ فاقد هر صفتى و هر اسمى است.

حضرت ولىّ اعظم و قطب دائره امکان، امام زمان عجل اﷲ تعالی فرجه الشریف اسم خدا است و در رتبه پایین‏تر از ذات حقّ است، و چون سير به سوى ذات ـ که خارج از هر اسم و رسمى است و ازلى و ابدى و بی‌نهایت است ـ محال است، از این ‌رو غايت سير انسان به سوى اسم اعظم حقّ است، که همان ولىّ أعظم است که فاصله بين خداوند و بين عالم خلق است. شیخیه معتقدند از آن جا که فقط امام زمان مى‏تواند به وصال خدا نائل آيد، و ما نيز بدون واسطه نمى‏توانيم به وصال امام زمان نائل آییم، بايد واسطه و ربطى در بين باشد که ما را به آن حضرت ربط دهد و آن، شيخ است که آن را رکن رابع نامند. رکن اوّل خداوند، و رکن دوم پيامبر، و رکن سوم امام، و رکن چهارم شيخ است. پس در غايت و نهايت، سير ما به فناى در شيخ و غايت سير شيخ فناى در امام و غايت سير امام، فناى در حقّ است، و اين چهار رکن لازم است.۲

1.. مشکور، فرهنگ فرق اسلامى:‏ ص۳۶۹.

2.. حسينى طهرانى‏، امام‌شناسى: ج۵ ص۱۷۷ ـ ۱۷۸.


روش‌شناسی استنباط در علم کلام
124

تقسیم‏بندی شایع و رایج باشد، مناسب، همان است و اگر چنین امری ممکن نشد، باید به همه مباحث اساسی ایمان داشته باشیم؛ هرچند که از پنج امر مذکور فراتر رود. در واقع، این پنج اصل عنوان مشیر هستند به تمام مسائل اساسی و مهم در دین، نه این‌که در صدد احصا و حصر مسائل مهم باشند. به همین جهت، اگر مسئله‏ای در این پنج اصل قرار بگیرد، که نعم‌المطلوب و اگر چنین توفیقی حاصل نشد، آن مسئله را با عنوان جدیدی در کنار این عناوین و مفاهیم عام قرار می‌دهیم و به عنوان اصول دین برمی‏شماریم و اعتقاد به همه آن‌ها را لازم می‏دانیم.۱

دیدگاه ایشان که تقویت کننده دیدگاه مشهور نیز به شمار می‌آید، مقرون به صواب به نظر می‏رسد و می‏توان با این دیدگاه همراهی نمود؛ زیرا هدف، بیان کلّیاتی است که بتوان مجموعه مسائل اعتقادی را دسته‏بندی کرد و در سایه آن، راهی برای فهم امور مهمّ اعتقادی ترسیم نمود. علاوه بر این‌که بسیاری از مسائل، برآمده از این اصول هستند و حتّی با عنوان عام دادن به این اصول می‏توان از تمام مسائل اعتقادی حکایت نمود، هرچند این حکایت‌گری اجمالی باشد.

دیدگاه نهم: توحید، عدل، وعد و وعید، منزلة بین المنزلتین، امر به معروف و نهی از منکر

در میان معتزله، اصول دین در پنج اصل توحید، عدل، وعد و وعید، منزلة بین المنزلتین۲ و امر به معروف و نهی از منکر خلاصه می‏شود.۳

1.. صدر، سیّد محمّدصادق، ما وراء الفقه: ج۱ ص۲۸۸ ـ ۲۸۹.

2.. یعنی کسی که مرتکب گناه کبیره شد نه مؤمن است نه کافر، بلکه در جایگاهی میان ایمان و کفر قرار می‌گیرد.

3.. قاضى عبدالجبّار، شرح الاُصول الخمسة: ص۷۶؛ جاحظ، رسائل الجاحظ: ص۳۳؛ محمّدى گيلانى‏، تکملة شوارق الإلهام:‏ ص۱۸۹؛ علامه حلّی، تسليک النفس إلى حظيرة القدس: ص۲۲۸؛ خواجه نصیر، قواعد العقائد: ص۱۰۵؛ همو‏، رسائل: ص۴۶۶.

  • نام منبع :
    روش‌شناسی استنباط در علم کلام
    سایر پدیدآورندگان :
    مهدی نصرتیان اهور
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1395
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 23464
صفحه از 435
پرینت  ارسال به