119
روش‌شناسی استنباط در علم کلام

علامه حلّی نیز می‏توان مشاهده نمود.۱

دیدگاه پنجم: توحید، عدل، نبوّت و شرایع

در کتاب شرح الاصول الخمسة به هنگام بازشماری تعداد اصول دین، به دیدگاه‌های مختلف قاضی عبدالجبّار اشاره می‏شود. وی در کتاب مختصرالحسنی معتقد می‏شود که اصول دین عبارت‌اند از توحید، عدل، نبوّت و شرایع. به نظر وی، مبحث امر به معروف و نهی از منکر، وعد و وعید، اسماء و احکام (منزلت بین منزلتین) از جمله فروعات شرایع است و علّت اندراج مسائل فوق در زیر مجموعه شرایع را وجود اختلاف در میان مردم می‏داند.۲

دیدگاه ششم: توحید، عدل، نبوّت و امامت

فاضل مقداد در کتاب الاعتماد به هنگام شرح این عبارت علامه حلّی که «و يجب أن يعتقد أنّه تعالى [عدل‏] حکيم‏»۳ می‏گوید: «اصول دین، متشکّل از چهار رکن توحید، عدل، نبوّت و امامت است».۴ در این کتاب ایشان به تصریح بیان نکرده‏اند که چرا اصل معاد را از اصول دین نشمرده است؛ ولی در کتاب الأنوار الجلالية فی شرح الفصول النصيرية می‏گوید:

۰.به نظر ما اصول دین عبارت‌اند از: توحید، عدل، نبوّت و امامت… . در مباحث توحیدی، بحث از ذات و صفات مطرح می‌شود و در مبحث عدل، مباحثی همچون وجوب تکلیف، لطف، ثواب، عقاب و معاد و برخی دیگر از مسائل اعتقادی جای می‏گیرد.۵

با این تصریح، معلوم می‏شود که وی اصل معاد را زیر مجموعه اصل عدل

1.. علامه حلّى، الباب الحادی عشر مع شرحيه النافع يوم الحشر: ص۳.

2.. قاضى عبد الجبّار، شرح الاُصول الخمسة: ص۷۶.

3.. علامه حلّی، واجب الإعتقاد على جميع العباد: ص۵۲؛ علامه حلّی، تسليک النفس إلى حظيرة القدس: ص۲۲۸.

4.. فاضل مقداد، الإعتماد فی شرح واجب الإعتقاد: ص۷۵.

5.. فاضل مقداد، الأنوار الجلالية فی شرح الفصول النصيرية: ص۱۰۰.


روش‌شناسی استنباط در علم کلام
118

بیان اصول ایمان و اصول دین از دیدگاه مکاتب مختلف می‏پردازد و می‏گوید:

۰.معتزله معتقدند که اصول ایمان عبارت‌اند از: توحید، عدل، وعد و وعید، امر به معروف و نهی از منکر و نبوّت. و شیعه نیز معتقد است که این اصول عبارت‌اند از: توحید، نبوّت و امامت.۱

برداشت اوّلیه از این عبارت و مشابه آن در برخی دیگر از کتاب‏های وی،۲ انحصار اصول دین در همین سه اصل است.

در رساله پنجم از پنج رساله اعتقادی نیز به همین مطلب اشاره شده و در توضیحش چنین گفته می‏شود: این اصول ایمان در قالب پنج اصل و مبحث قابل اجرا است و به عبارت دیگر، اصول ایمان باید در پنج اصل توحید، عدل، نبوّت، امامت و معاد۳ تجلّی یابد.

با توضیحی که ایشان ذکر می‏کنند، به نظر می‏رسد که این دیدگاه، همان تفکّر مشهور شیعه است که اصول دین عبارت‌اند از همان پنج اصل توحید، عدل، نبوّت، امامت و معاد، و تفاوتی میان این دو دیدگاه نیست.

دیدگاه چهارم: توحید، نبوّت، امامت و معاد

مرحوم مظفّر در کتاب عقائد الامامیة معتقد است که اصول دین، در  چهار اصل توحید، نبوّت، امامت و معاد خلاصه می‏شود و عدل در ذیل بحث توحید قرار می‏گیرد.۴ سیّد محسن خرّازی نیز به هنگام شرح این عبارت، بر وی خرده می‏گیرد که چرا عدل را از اصول دین به شمار نیاورده و آن را در ذیل مبحث توحید مندرج نموده است.۵

همین تقسیم‏بندیِ اصول به توحید، نبوّت، امامت و معاد را در برخی از آثار

1.. خواجه نصیر الدین، رسائل: ص۴۶۶.

2.. خواجه نصیر، قواعد العقائد: ص۱۰۵.

3.. خواجه نصیر، علامه حلّى و شيخ بهایى، پنج رسالۀ اعتقادى:‏ ص۵۷۵.

4.. مظفّر، عقائد الإمامية: ص۳۲.

5.. خرّازى‏، بداية المعارف الإلهية فی شرح عقائد الإمامية: ج۱ ص۱۵ ـ ۱۶.

  • نام منبع :
    روش‌شناسی استنباط در علم کلام
    سایر پدیدآورندگان :
    مهدی نصرتیان اهور
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1395
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 23562
صفحه از 435
پرینت  ارسال به