اعتقادی به آن نداشته باشد؛ ولی کسی که به فرع ضروری مثل نماز اعتقاد نداشته باشد و بداند که وجوب نماز از پیامبر صلی الله علیه و آله صادر شده است، در این صورت، از دایره اسلام خارج است چون به انکار نبوّت میانجامد. البتّه همین فرد اگر به صدور این فرع از پیامبر صلی الله علیه و آله جاهل باشد، از مسلمانان محسوب میشود؛ منوط به اینکه به هر آنچه پیامبر صلی الله علیه و آله آورده، ملتزم باشد، هرچند این التزام اجمالی باشد و موارد آن را به تفصیل نداند.۱
تعداد اصول دین
در تعیین تعداد اصول دین، در میان متفکّران مختلف شیعی و سنی وحدت دیدگاه مشاهده نمیشود. در ذیل به این دیدگاهها پرداخته خواهد شد.
دیدگاه اوّل: توحید و عدل
قاضی عبدالجبّار در کتاب شرح الاصول الخمسة میگوید:
۰.حق آن است که اصول دین، در دو اصل توحید و عدل منحصر است؛ زیرا اصول دیگر همچون نبوّت و شرایع، از زیر شاخههای عدل محسوب میشود. وقتی خداوند بداند که صلاح بندگان در ارسال رسول و تعبّد نمودن مردم به شریعت است، عقلاً بر وی واجب است رسول بفرستد و مردم را به شریعت متعبّد نماید و از عدل الهی است که به واجب بر او اخلال نکند و نسبت به آن بیتوجّه نباشد.
وی در ادامه معتقد است:
۰.وعد و وعید نیز در همین اصل (عدل) مندرج است؛ زیرا وقتی خداوند به بندگان مطیعش وعده ثواب و به بندگان گناهکار وعده عذاب داد، به ناچار باید وفای به وعد و وعید نماید و دروغ نگوید و خلاف وعدهاش عمل نکند. این امر، مقتضای عدل الهی است. همچنین منزلت بین