97
روش‌شناسی استنباط در علم کلام

۳. وجوب شکر مُنعم

انسان نیز در اطراف خود، نعمت‏های فراوانی را در اختیار دارد. به بداهت عقلی باید اعتراف کرد که شکر منعم واجب است. امّا شکر منعم بدون شناخت او، ناشدنی است و شناخت منعم نیز بدون استدلال مقدور نیست؛ زیرا تقلید در اعتقادات، جایز نیست و این مسئله از امور حسّی و شهودی هم نیست که با تجربه به دست آید. پس تنها راه ممکن برای دست‌یابی به معرفت و شناخت منعم، نظر و استدلال است. بنابراین، نظر و استدلال واجب است.۱

دلایل نقلی

۱. نصوص دینی

برخی از آیات قرآنی، نظر و استدلال را واجب می‏دانند، مثل این دو آیه:

(قُلِ انْظُرُوا ما ذا فِی السَّماواتِ وَالْأَرْضِ وَما تُغْنِی الْآياتُ وَالنُّذُرُ عَنْ قَوْمٍ لا يُؤْمِنُونَ).۲

بگو: بنگريد كه در آسمان‌ها و زمين چيست و[لى] نشانه‏ها و هشدارها گروهى را كه ايمان نمى‏آورند، سود نمى‏بخشد.

(فَانْظُرْ إِلى‏ آثارِ رَحْمَتِ اﷲ کَيْفَ يُحْيِ الْأَرْضَ بَعْدَ مَوْتِها إِنَّ ذلِکَ لَمُحْيِ الْمَوْتى‏ وَهُوَ عَلى‏ کُلِّ شَيْ‏ءٍ قَديرٌ).۳

پس به آثار رحمت ‏خدا بنگر كه چگونه زمين را پس از مرگش زنده مى‏گردانَد. در حقيقت، هم او است كه قطعاً زنده‏كننده مردگان است و او است كه بر هر چيزى توانا است.

فعل «انظُر» که در این دو آیه و دیگر آیات مشابه به کار رفته، از جهت ادبی،

1.. حلبى‏، تقريب المعارف‏: ص۶۵ ـ ۶۶؛ سبزوارى، الخلاصة فی علم الکلام‏: ص۳۴۸؛ بحرانی، قواعد المرام فی علم الکلام‏: ص۲۸ ـ ۲۹؛ قزوينى‏، الآلوسی و التشيّع‏: ص۲۵۳.

2.. یونس: آیۀ ۱۰۱.

3.. روم: آیۀ ۵۰.


روش‌شناسی استنباط در علم کلام
96

دنبال راه خلاص و نجات از ضرر گشت. این راه فرار، از چند حالت خارج نیست: یا باید به حرف همه صاحبان فرق و مذاهب گوش داد، که چنین امری شدنی نیست؛ زیرا گاه به پذیرش امور متناقض منجر می‏شود و یا باید همگی را رها کرد، که در این صورت، احتمال دارد یکی از این مذاهب بر حق باشد و حتّی گاه همان محذور طرد امور متناقض را مرتکب می‏شود و یا باید سخن بعضی را بر دیگران ترجیح داد، که این ترجیح اگر بدون مرجّح باشد، امری قبیح تلقّی می‏شود، پس باید مرجّح داشته باشد. مرجّح نیز یا استدلال و نظر است که در این صورت، مطلوب به دست آمده، و یا این مرجّح تقلید و سخن دیگران است که باز همه محذورات سابق وجود دارد و در نهایت باید به استدلال و نظر ختم شود. همان‌گونه که مشاهده می‏شود، این استدلال مبتنی بر دفع ضرر محتمل است.۱

۲. افحام پیامبران در تبلیغ دین

اگر نظر کردن، عقلاً واجب نباشد، لازم می‏آید که نبی در مقابل منکران خداوند و نبوّت، از جواب دادن عاجز بماند و شکست بخورد؛ زیرا نبی وقتی بگوید: «مرا تبعیت کنید»، مکلّف می‏تواند بگوید: «تبعیت نمی‏کنم، مگر بعد از آن‌که بدانم راست می‏گویی. و چون صدق و راستیِ سخن تو ضروری نیست و صرفاً از طریق استدلال و نظر می‏توانم آن را بفهمم، نظر نمی‏کنم؛ چون وجوب نظر را باید از گفتار شما به دست آورم و قول شما هم حجّت نیست؛ زیرا هنوز صدقش بر من ثابت نشده است». اگر چنین سخنی درست باشد، نبی در مقام پاسخ در خواهد ماند.۲

1.. حلبى‏، تقريب المعارف‏: ص۶۵ ـ ۶۶؛ سبزوارى، الخلاصة فی علم الکلام‏: ص۳۴۸؛ بحرانی، قواعد المرام فی علم الکلام‏: ص۲۸ ـ ۲۹؛ قزوينى‏، الآلوسی و التشيّع‏: ص۲۵۳.

2.. فاضل مقداد، إرشاد الطالبين إلى نهج المسترشدين‏: ص۱۱۱؛ علامه حلّی، أنوار الملکوت فی شرح الياقوت:‏ ص۷؛ خواجه نصير، تلخيص المحصّل: ص۵۸.

  • نام منبع :
    روش‌شناسی استنباط در علم کلام
    سایر پدیدآورندگان :
    مهدی نصرتیان اهور
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1395
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 23617
صفحه از 435
پرینت  ارسال به