361
روش‌شناسی استنباط در علم کلام

(وَ ضَرَبَ لَنا مثلاً وَ نَسِيَ خَلْقَهُ قالَ مَنْ يُحْيِ الْعِظامَ وَ هِيَ رَميم).۱

و برای ما مَثَلی آورد و آفرینش خود را فراموش کرد. گفت: «چه کسی این استخوان‌ها را که چنین پوسیده است، زندگی می‌بخشید؟!».

از این آیات، چنین بر می‏آید که معرفت خداوند، سابقه فطری داشته و کافران، ملحدان، مشرکان و تبهکاران، بر اثر آلودگی به طبیعت، آن را فراموش کرده‏اند. کافری که جز طبیعت و مادّه به چیزی معتقد نیست و می‏گوید: (ما هِيَ إِلاَّ حَياتُنَا الدُّنْيا نَمُوتُ وَ نَحْییٰ وَ ما يُهْلِکُنا إِلاَّ الدَّهْرُ۲ خدا و معاد را فراموش کرده است. از کلمه نسیان استفاده می‏شود که گرایش به خدا و عالم ابد، در نهاد هر انسانی نهفته است، ولی گاهی انسان آن را فراموش می‏کند.۳

د ـ آیات التجاء

در برخی از آیات اشاره شده است که وقتی انسان به سختی می‏افتد، خدا را یاد می‏کند. در واقع، خداشناسی در فطرت وی موجود است و بر اثر این اضطرار، به آن توجّه می‏نماید. آیات زیر را می‏توان از موارد آیات التجاء دانست:

(وَ ما بِکُمْ مِنْ نِعْمَةٍ فَمِنَ اﷲ ثُمَّ إِذا مَسَّکُمُ الضُّرُّ فَإِلَيْهِ تَجْئَرُون).۴

هر نعمتی که دارید، از خدا است. پس چون آسیبی به شما رسد، به سوی او روی می‌آورید [و می‌نالید].

(قُلْ أَ رَأَيْتَکُمْ إِنْ أَتاکُمْ عَذابُ اﷲ أَوْ أَتَتْکُمُ السَّاعَةُ أَ غَيْرَ اﷲ تَدْعُونَ إِنْ کُنْتُمْ صادِقينَ.۵

بگو: به نظر شما، اگر عذاب خدا به شما برسد، یا رستاخیز شما را

1.. یس: آیۀ ۷۸.

2.. (غیر از زندگانیِ دنیای ما [چیز دیگری] نیست. می‌میریم و زنده می‌شویم و ما را جز طبیعت، هلاک نمی‌کند). جاثیه: آیۀ ۲۴.

3.. جوادی آملی، «فطرت در آیینۀ قرآن» ص۲۲ ـ ۲۳.

4.. نحل: آیۀ ۵۳.

5.. انعام: آیۀ ۴۰.


روش‌شناسی استنباط در علم کلام
360

گاه نیز به قرآن عنوان «تذکره» ‏اطلاق می‏شود، مثل (کَلاَّ إِنَّهُ تَذْکِرَةٌ۱ (کَلاَّ إِنَّها تَذْکِرَةٌ)۲ و این آیه:

(إِنَّ هذِهِ تَذْکِرَةٌ فَمَنْ شاءَ اتَّخَذَ إِلى‏ رَبِّهِ سَبيلاً).۳

این [آیات]، نامه‌ای است تا هر که خواهد، راهی به سوی پروردگار خویش در پیش گیرد.

تذکّر، در جایی اتّفاق می‏افتد که انسان نسبت به امری آگاهی داشته باشد، سپس آن را فراموش کند و دوباره نسبت به آن اطلاع کسب نماید. در این صورت است که می‏توان گفت به آن امر، متذکّر شده است.۴ وقتی در آیات قرآن به پیامبر صلی الله علیه و آله لقب «مذکّر» داده شده است و یا خود قرآن «تذکره» معرّفی شده است. پس حتماً معرفتی برای انسان وجود داشته که مورد فراموشی قرار گرفته و اینک پیامبر مأمور به یادآوری آن شده است.

ج ـ آیات نسیان

در برخی از آیات نیز تعبیر «نسیان» به کار رفته است و نوعی سرزنش نسبت به کسانی صورت گرفته که عقاید دینی مثل مبدأ و معاد را فراموش کرده‏اند، مثل آیات:

(وَلَا تَکونُوا کالّذینَ نَسُوا اﷲ فَأَنْساهُمْ أَنْفُسَهُم).۵

و چون کسانی نباشید که خدا را فراموش کردند و او [نیز] آنان را دچار خودفراموشی کرد.

(نَسُوا اﷲ فَنَسِيَهُم).۶

خدا را فراموش کردند، پس خدا [هم] فراموششان کرد.

1.. مدّثّر: آیۀ ۵۴.

2.. عبس: آیۀ ۱۱.

3.. انسان: آیۀ ۲۹.

4.. جوادی آملی، «فطرت در آیینۀ قرآن» ص۲۱ ـ ۲۲.

5.. حشر: آیۀ ۱۹.

6.. توبه: آیۀ ۶۷.

  • نام منبع :
    روش‌شناسی استنباط در علم کلام
    سایر پدیدآورندگان :
    مهدی نصرتیان اهور
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1395
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 23638
صفحه از 435
پرینت  ارسال به