37
روش‌شناسی استنباط در علم کلام

سلطنت، ملک، حکم، سیره، تدبیر، ملّت، ورع، معصیت، اکراه، حال و وضعیت، قضا، خدمت و نیکویی.۱ ابن فارس معتقد است که دین، تنها یک معنای اصلی دارد و سایر معانی به آن بر می‏گردند. دین از نوع انقیاد و ذلّت است؛ پس دین همان اطاعت است.۲

اندیشمندان مسلمان در تعریف دین، از دو‏ گونه تعریف عام و خاص بهره گرفته‏اند. برخی از آن‌ها در تعریف دین، صرفاً به دین اسلام نظر داشته‏اند. سیّد مرتضی با همین رویکرد، در تعریف دین می‏گوید:

۰.کلُّ ما يدعو إليه نبيّنا محمّد صلی الله علیه و آله.۳

۰.دین به هر چیزی اطلاق می‏شود که پیامبر ما حضرت محمّد صلی الله علیه و آله بدان دعوت نموده است.

مطابق این تعریف، دين تمام دستورهای پيامبر اسلام را در بر می‏گيرد؛ چه دستورهای اخلاقی، چه فقهی، چه اعتقادی و يا حتّی دستورهای پزشکی و غيره. امّا شيخ طوسی در تعریف دین می‏گويد:

۰.الدينُ اسمٌ لِجميعِ ما تعبُدٌ اﷲ به خلقُه و أمَرَهُم بالقيام به.۴

۰.دین اسم است برای تمام اموری که به واسطه آن، مخلوقات خداوند را عبادت می‏کنند و خداوند، آنان را به برپا داشتنش دستور داده است.

این عبارت هرچند به ظاهر، معنای عامّی از دین را نمایان می‏سازد و اختصاصی به دین اسلام ندارد؛ ولی با توجّه به قرینه و سیاق جمله که توضیح

1.. زبيدی، تاج العروس: ج۱۸ ص۲۱۵ ـ ۲۱۷؛ ابن منظور، لسان العرب: ج۱۳ ص۱۶۷ ـ ۱۷۱؛ ف‍راه‍ی‍دی‏، ک‍ت‍اب‏ ال‍ع‍ی‍ن: ج۸ ص۷۳؛ جوهری، صحاح اللغة: ج۵ ص۲۱۱۸ ـ ۲۱۱۹.

2.. ابن فارس، معجم مقاییس اللغة: ج۲ ص۳۱۹.

3.. سیّد مرتضى‏، رسائل: ج۲ ص۲۷۰؛ جمعی از نويسندگان‏، امامت‌پژوهی:‏ ص۱۰۳؛ مجمع البحوث الاسلامية، شرح المصطلحات الفلسفية: ص۱۰۴.

4.. شيخ طوسى‏، التبيان فى تفسير القرآن: ج۳ ص۴۳۴.


روش‌شناسی استنباط در علم کلام
36

تقلید از دیگران و یا نقل قول‏ها. ‏گونه‏ای از آگاهی‏ها، برای انسان یقین‌آور است و بعضی نیز ظنّی. برخی از آن‌ها معلوم به علم حضوری‌اند و پاره‏ای نیز معلوم حصولی. مطابق این اصطلاح، به همه اقسام دانش و آگاهی انسان، معرفت گفته می‏شود. در این کاربرد، معرفت به معنای علم است و مترادف آن محسوب می‏شود.۱

۳. جمع‏بندی معنای معرفت

به نظر می‏رسد همان‌گونه که فلاسفه اسلامی نیز در مباحث مختلف بدان اشاره کرده‏اند، معرفت معنای عامّی را در بر دارد و شامل تمام انواع شناخت بشری می‏شود؛ چه این شناخت به نحو حصولی باشد و چه به نحو حضوری، چه از روی دلیل و چه تقلیدی، چه ظنّی و چه یقینی.

به عبارت دیگر، در معرفت‌شناسی باید از تمام شناخت‏های انسان بحث شود و نباید بحث را به معرفت گزاره‌ای یا باور صادق موجّه مختص نمود. با این توسعه در معنای معرفت، نه تنها اشکالات وارد بر تعریف سنّتی از معرفت مطرح نمی‏شود؛ بلکه می‏توان شناخت‏های بیش‌تری را نیز بررسی کرد.۲ به همین جهت، در این نوشتار «معرفت» به معنای «مطلق آگاهی و فهم» به کار می‏رود.

دین

در فرهنگ نامه‏ها برای واژه «دین»، معانی مختلفی ذکر کرده‏اند، مثل: اسلام، عادت، شأن، عبادت، طاعت، ذلّت و انقیاد، حساب، قهر و غلبه و استعلا،

1.. حسينى‏، مفتاح الباب‏: ص۷۰؛ جميل صليبا، المعجم الفلسفى: ج‏۲ ص۳۹۲؛ تهانوى‏، کشّاف اصطلاحات الفنون و العلوم: ج‏۲ ص۱۵۸۳؛ سجّادى‏، فرهنگ معارف اسلامى: ج‏۳ ص۱۸۴۵؛ حسین‌زاده، پژوهشی تطبیقی در معرفت‌شناسی معاصر: ص۴۴.

2.. فیّاضی، درآمدی بر معرفت‌شناسی: ص۶۶ ـ ۶۷؛ حسین‌زاده، پژوهشی تطبیقی در معرفت‌شناسی معاصر: ص۴۷ ـ ۴۸.

  • نام منبع :
    روش‌شناسی استنباط در علم کلام
    سایر پدیدآورندگان :
    مهدی نصرتیان اهور
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1395
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 23699
صفحه از 435
پرینت  ارسال به