353
روش‌شناسی استنباط در علم کلام

شرع، سر تسلیم فرود نیاورد. شرع برای نشان دادن خطای اين پندار مهلک، برخی از محدودیت‏های عقل را شمرده است. مثلاً حضرت علی علیه السلام «قَدَر» را یکی از موضوعاتی می‏داند که فوق عقل است و تعقّل در آن کارساز نیست:

أَلَا إِنَّ الْقَدَرَ سِرٌّ مِنْ سِرِّ اﷲ وَ سِتْرٌ مِنْ سِتْرِ اﷲ وَ حِرْزٌ مِنْ حِرْزِ اﷲ مَرْفُوعٌ فِی حِجَابِ اﷲ مَطْوِيٌّ عَنْ خَلْقِ اﷲ مَخْتُومٌ بِخَاتَمِ اﷲ سَابِقٌ فِی عِلْمِ اﷲ وَضَعَ اﷲ الْعِبَادَ عَنْ عِلْمِهِ وَ رَفَعَهُ فَوْقَ شَهَادَاتِهِمْ وَ مَبْلَغَ عُقُولِهِم‏.۱

آگاه باشید که قَدَر، رازی از رازهای الهی و پرده‌ای از پرده‌های الهی و امری است که در پناه خدا پنهان داشته شده و در پوشش الهی بالا برده شده و پیچیده شده و از خلق خدا نهان گشته و مُهر الهی بر آن خورده است. در علم خدا پیش افتاده و خداوند بندگانش را از علم به آن فرو داشته و آن را بالاتر از دسترسی عقل و دیده آنان نهاده است.

نیز برخی روایات، از تفکّر در ذات خداوند، نهی کرده و آن را از عهده عقول خارج دانسته‏اند:‏

قَالَ ابْنُ عَبَّاسٍ رَضِيَ اﷲ عَنْهُ: إِنَّ قَوْماً تَفَکَّرُوا فِی اﷲ عَزَّ وَ جَلَّ. فَقَالَ النَّبِيُّ صلی الله علیه و آله: «تَفَکَّرُوا فِی خَلْقِ اﷲ وَ لَا تَفَکَّرُوا فِی اللَّهِ، فَإِنَّکُمْ لَنْ تَقْدِرُوا قَدْرَه»‏.۲

ابن عبّاس گفت: گروهی به تفکّر درباره خداوند متعال پرداختند. رسول خدا صلی الله علیه و آله به آنان فرمود: «در آفرینش خدا بیندیشید و نه درباره خود خدا؛ چراکه شما نمی‌توانید قدر خدا را در یابید».

گفتار ششم: کارکرد تذکّری وحی

وحی و متون دینی، دو کارکرد استقلالی و آلی دارند. مراد از کارکرد استقلالیِ متون وحیانی، این است که وحی منبع مستقلّی برای برخی از معارف تلقّی

1.. شیخ صدوق، التوحيد: ص۳۸۳.

2.. ورّام بن أبی فراس و مسعود بن عيسى، مجموعة ورّام: ج۱ ص۲۵۰.


روش‌شناسی استنباط در علم کلام
352

۳. بیان محدودیت‏های عقل

شکّی نیست که با یک قوّه نمی‏توان همه امور را درک کرد و طبیعتاً هر قوّه‏ای درک خاصّ خود را دارد. نباید انتظار داشت که با حس بتوان به معرفتی شهودی دست یافت یا با قوّه شهودی و بدون بهره‏گیری از حواس، محسوسات مادّی را درک کرد. در مورد عقل نیز قطعاً چنین محدودیتی وجود دارد؛ به گونه‏ای که حتّی در منطق و فلسفه اذعان می‏شود که عقل صرفاً توان درک کلّیات را دارد و از درک مستقیم جزئیات ناتوان است. استاد محمّدرضا حکیمی محدودیت‏های عقل را در ده مرحله خلاصه کرده‏اند که می‏توان گفت نوعی استقراء است، نه حصر عقلی:

۱. در شناخت همه راه‏های ادراک حقایق.

۲. در ادراک خود حقایق.

۳. در ادراک همه ابعاد حقیقت‏های مجمل.

۴. در ادراک کامل روابط حقیقت‏ها با يک‌دیگر.

۵. در ادراک حقیقت‏های فراعقلی (به طور خاص).

۶. در ادراک تأثير معرفت موضوعات فراعقلی در معرفت موضوعات عقلی محض.

۷. در ادراک تأثير معرفت موضوعات فراعقلی در معرفت موضوعات تجربی و حسّی.

۸. در ادراک تأثير معرفت موضوعات فراعقلی در معرفت موضوعات کشفی و شهودی(در سلوک صناعی).

۹. در ادراک روش درست استفاده از عقل (راه کاربرد عقل).

۱۰. در ادراک عوامل خنثی‏کننده معرفت عقلی.۱

گاه انسان از محدودیت‏های عقل غافل شده، چنین تصوّر می‏کند که با عقل خود می‏تواند به همه امور دست یابد. همین توهّم، موجب می‏شود که در برابر

1.. حکيمی، معاد جسمانی در حکمت متعاليه: ص۱۵۳ ـ ۱۵۴.

  • نام منبع :
    روش‌شناسی استنباط در علم کلام
    سایر پدیدآورندگان :
    مهدی نصرتیان اهور
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1395
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 23681
صفحه از 435
پرینت  ارسال به