پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله رسید و در پیش چشمان حضرت، آن را با دست خود فشرد تا از هم پاشيد و به زمین ریخت. سپس پرسید: (مَن یُحیِ العِظامَ وهی رمیم)؛ چه کسی میتواند اين استخوانها را [در قیامت] زنده کند، در حالی که پوسیده و متلاشی شده است؟. خداوند به پیامبرش وحی فرمود:
(قل یُحییها الَّذي أنشأها أوّلَ مَرَّةٍ وَ هُوَ بِکُلِّ خلقٍ علیمٌ).۱
بگو: همان خدایی [زندهشان خواهد کرد] که نخست آنها را آفريد و او به هر آفریدنی داناست.
و سپس برخی از صفات خدا و آیات الهی در آفرینش را گوشزد کرد و فرمود:
(أ وَ لیس الذی خَلقَ السَمواتِ والأرضَ بقدِرٍ عَلی أن یخلُقَ مثلهم).۲
آيا خدایی که آسمانها و زمين را آفريد، نمیتواند مانند آنها را بيافريند؟.۳
در واقع خداوند با این استدلال، آن مرد و دیگر ناباوران را به حکم عقلشان آگاهی و ارجاع میدهد.
سؤال: مثالهای پيشگفته، بیشتر جنبه عقلانی دارند تا وحيانی. آيا بدون وحی، عقل انسان به اين پاسخها راه نمیيافت؟
پاسخ: در تعریف دلیل عقلی و نقلی، دو رویکرد وجود دارد. فیّاض لاهیجی در تعریف دلیل عقلی و نقلی میگوید:
دلیل عقلی، آن است که دلالت کند بر ثبوت مطلوب، بی وساطت سمع. پس باید جمیع مقدّماتش عقلی باشد. و سمعی آن است که دلالتش به وساطت سمع باشد، اعم از اینکه جمیع مقدّماتش سمعی باشد یا