265
روش‌شناسی استنباط در علم کلام

عقلیِ ائمّه علیهم السلام نیز گزارش شده و در بسیاری از موارد، عقل ابزار استنباط‌گر متون وحیانی است و اگر در منبع معرفت یا منبع توجیه بودن عقل تشکیک بشود، فهم از متون دینی با چالش همراه خواهد شد به همین جهت به تبیین معرفت‌زا بودن عقل پرداخته می‏شود و به طور طبیعی اگر بپذیریم که عقل منبع مستقلّ معرفت است، منبع توجیه برای همان گزاره‏ها نیز تلقّی خواهد شد. علاوه بر این‌که در منبع توجیه بودن عقل در نقش ابزاری و استنباطی، تقریباً خلافی میان متفکّران مشاهده نمی‏شود. لذا در این بخش از نوشتار، صرفاً به معرفت‌زا بودن منبع عقل اشاره می‏شود.

برخی از باورها چنان واضح و روشن هستند که حتّی در پذیرش آن‌ها به دنبال شاهد و قرینه نمی‏گردیم، مثل قضیه شرطی «اگر "الف" از "ب" بزرگ‌تر باشد، پس "ب" از "الف" کوچک‌تر است». حتّی با وجود چنین وضوحی، برای معرفت‌شناس این سؤال وجود دارد که این باور و باورهای مشابه آن، به کدام منبع معرفتی و یا توجیه معرفتی مستند هستند؟ یکی از مهم‌ترین و جدّی‌ترین پاسخ‌ها، مستند کردن آن‌ها به منبع عقل است؛ یعنی بدون پشتیبانی این منبع، باورهای ذکر شده نه می‏توانند موجّه باشند و نه معرفت تلقّی خواهند شد.

حال باید پرسید: با چه مشخّصه‏ای می‏توان گفت باور و معرفتی عقلی است و یا غیر عقلی؟

بهره گرفتن از واضح‌ترین نمونه‏های ادارک عقلی و تحلیل مؤلّفه‏های آن، از بهترین روش‏ها برای پی بردن به خصوصیات باور عقلی است. صدق برخی از باورهای عقلی، برای ادراک‌گر معلوم و غیر قابل تردید است؛ بدون این‌که باور مذکور، نتیجه یک استدلال و بهره گرفتن از باورهای دیگر و یا حتّی نیازمند ارائه شواهد و قرائن تأییدگر باشد. این باورها به خودی خود صادق هستند و تنها امری که برای پی بردن به صدق آن‌ها لازم است، تصوّر دقیق و فهم درستِ باور است. به محض فهم و تصوّر باور، صدق آن بی‌تردید خواهد بود. چنین


روش‌شناسی استنباط در علم کلام
264

حسّی است و همان نیز سبب ثبت معرفت مذکور شده است؛ ولی در حالِ به یادآوری آن، حافظه منبع توجیه محسوب می‏شود.۱

بدین ترتیب، حافظه منبع معرفت مستقل و جدا نیست، بلکه نگه‌دارنده معرفت‏های برآمده از منابع دیگر است؛ ولی می‏تواند منبع توجیه برای باورهای مذکور تلقّی شود.

با توجّه به این‌که حافظه منبع توجیه معرفت است، بی‌تردید باید ادلّه نقلی را منبع ثانوی معرفت شمرد؛ زیرا معنای منبع توجیه بودن حافظه این است که باورنده با تمسّک به حافظه خود، از روش اطمینان‌بخشی استفاده کرده و معرفت خود را از طریق حافظه به منبع معرفت متّصل نموده است. با عقلانی بودن تمسّک به حافظه، نقصانی در اتّصال به منبع معرفتی رخ نداده و آن منبع معرفتی، ممکن است وحی یا سایر منابع باشد. پس می‏توان اطمینان داشت که باورنده از این طریق به منبع معرفت دست یافته است و از آن کسب معرفت نموده است، و چون معرفت‌زایی آن منبع مذکور بنا به فرض ثابت شده است، پس خللی در تولید معرفت رخ نمی‏دهد. توضیح این که تولید معرفت در شخص، نیازمند دو امر است: اوّلاً، منبع معرفتی در کار باشد و معرفت را ایجاد کند. ثانیاً، این معرفت به نحو صحیح به فرد منتقل شود. هر دو مطلب، مطابق فرض ایجاد شده است. هم منبع معرفت وجود دارد و معرفت تولید کرده است ـ که مثلاً وحی است ـ و هم این معرفت به روش صحیح به شخص منتقل شده است، مثل شنیدن مفاد وحی و ثبت شدن آن در حافظه. لذا از این جهت نیز ادلّه نقلی در معرفت‌بخشی کمبودی ندارد.

۵. عقل

ادلّه نقلی، از جهتی با منبع عقل ارتباط دارد؛ زیرا در این ادلّه گاه استدلال‏های

1.شمس، آشنایی با معرفت‌شناسی: ص۱۶۳ ـ ۱۶۴؛ حسین‌زاده، کاوشی در ژرفای معرفت‌شناسی (۲) منابع معرفت: ص۱۰۰ ـ ۱۰۳.

  • نام منبع :
    روش‌شناسی استنباط در علم کلام
    سایر پدیدآورندگان :
    مهدی نصرتیان اهور
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1395
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 23651
صفحه از 435
پرینت  ارسال به