قطع تولید میکند، بدون نیاز به منبع و دلیل دیگری حجّت است و حجّیت آن ذاتی است. ولی اگر نقل، ظن به حکم را در انسان ایجاد کند، باید بررسی نمود که آیا این ظن از پشتوانه علم برخوردار است تا بتوان به آن التزام ورزید و یا فاقد آن است؟
یکی از مشکلات اساسی در علم کلام، اختلاف نظر فاحش درباره حجّیت خبر واحد در اعتقادات است؛ به گونهای که برخی از دانشمندان صرفاً خبر متواتر را حجّت میدانند و در مقابل، عدّهای معتقدند که در فروع اعتقادات میتوان از دلیل ظنّی مثل خبر واحد نیز پیروی نمود. دست یافتن به متن متواتر نیز با مشکلات خاصّ خود همراه است و به ندرت میتوان نصّ متواتر در اعتقادات و یا حتّی در غیر اعتقادات یافت؛ ولی یکی از بهترین شیوهها برای دستیابی به تواتر، استفاده از تواتر معنوی و یا اجمالی است.
تواتر به سهگونه است: لفظی، معنوی و اجمالی. تواتر لفظی، بدین معنا است که الفاظ روایتی به صورت متواتر و با رعایت شروط آن، به دست مسلمین رسیده باشد. تواتر معنوی، یعنی چند روایت با الفاظ مختلف، از یک مضمون حکایت میکنند. تواتر اجمالی، بدین معنا است که شاید الفاظ و مفاد این نصوص با هم یکسان نباشند و هر کدام از آنها به مطلبی اشاره دارد، ولی از مجموع این نصوص میتوان به امر واحدی دست یافت. نمونههایی از این شیوه را میتوان در آثار متکلّمین اسلامی به وفور مشاهده کرد، مانند اثبات برتریِ امیرالمؤمنین علیه السلام بر دیگر صحابه.
جایگاه امامت در نظام اعتقادی شیعه، جایگاهی بسیار رفیع و دارای شرایط و ویژگیهای خاص است. به عنوان نمونه، امام باید داناترینِ مردم، معصوم و از دیگران افضل باشد. متکلّمین شیعه برای اثبات برتری حضرت علی علیه السلام نسبت به سایر صحابه، از روشها و نصوص متعدّدی بهره بردهاند. مثلاً شیخ مفید در اثبات چنین امری، از تواتر اجمالی استفاده میکند. وی در استنباط برتری امیرالمؤمنین علیه السلام نسبت