159
روش‌شناسی استنباط در علم کلام

هم اشتراک دارند و در برخی صفات تمایز. از طرفی هم در علم کلام ثابت شده است که مرکّب نمی‏تواند واجب الوجود باشد؛ زیرا مرکّب به اجزای خود نیاز دارد و واجب الوجود بودن، با نیازمندی سازگار نیست. پس تصوّر دو واجب الوجود، منجر به خلاف مفروضات معلوم در علم کلام می‌شود.۱ با همین تبیین نیز می‏توان ترکیب در ذات خداوند را نفی نمود.۲

۳ ـ ۳ ـ ۲. نفی ولد از خداوند

یکی از مباحث مهمّ کلام اسلامی، نفی فرزند از خداوند است؛ امری که در متون وحیانی مثل قرآن نیز بدان تصریح شده است. در مقابل، برخی از فرق کلامیِ غیر اسلامی، بر وجود فرزند برای خداوند پافشاری می‏کنند. متکلّمان اسلامی در ابطلال این تفکّر، از براهینی همچون برهان خلف بهره گرفته‏اند. اگر فرزنددار بودن برای خداوند ممکن باشد، فعل تدریجی در وی ممکن خواهد بود. فعل تدریجی، ملازم با مادّه و حرکت است. پس باید پذیرفت که مادّه و حرکت، در خداوند ممکن است؛ در حالی که این امر خلاف مفروضات ثابت شده در علم کلام است و نمی‏توان به آن پای‌بند شد، پس خداوند فرزندی ندارد.۳

۳ ـ ۳ ـ ۳. انقطاع تکلیف

یکی از مباحث مطرح در علم کلام، بحث از دائمی بودن یا نبودن تکلیف است. آیا وجود تکالیف، همیشگی است و یا در نهایت باید در مرحله‏ای از زندگی بشری (قیامت) این تکلیف قطع گردد. از این مسئله، با عنوان «امکان انقطاع تکلیف» یاد می‏کنند. برای اثبات این امر، گاه از دلایل نقلی استفاده

1.. سبحانی، الإلهيات على هدى الکتاب و السنّة و العقل: ج۲ ص۱۴.

2.. سبحانی، الإلهيات على هدى الکتاب و السنّة و العقل: ج۲ ص۲۹.

3.. سبحانی، الإلهيات على هدى الکتاب و السنّة و العقل: ج۲ ص۲۷.


روش‌شناسی استنباط در علم کلام
158

می‏کنند و گاه نیز به فعل غیر تعلّق می‏گیرد که با عنوان «اراده تشریعی» از آن یاد می‏کنند. متکلّمین برای اثبات اراده تکوینی خداوند، گاه از برهانی مبتنی بر استحاله ترجیح بلامرجّح بهره می‏گیرند. خداوند متعال برخی از حوادث را در زمان خاص ایجاد می‏کند، در حالی که همه زمان‌ها صلاحیت پدیدار شدن این حادث را داشت. به همین جهت، انتخاب یک زمان از میان همه زمان‌ها، نیاز به ترجیح دارد. مرجّح و مخصّص مذکور، همان اراده است. پس مطابق استدلال مذکور، باید خداوند را نسبت به افعالش مرید دانست.۱

۳ ـ ۳. برهان خُلف

برهان خُلف، یکی از روش‏های اثبات غیر مستقیم قضیه است. گاه برای آن‌که قضیه‏ای اثبات شود، باید از طریق ابطال خلاف آن وارد شد. در صورتی که بتوان طرف مقابل قضیه را باطل نمود، دیگر نیازی به اثبات جداگانه خود قضیه نیست؛ بلکه ابطال طرف مقابل، خود راهی برای اثبات قضیه است. از این شیوه به «برهان خُلف» یاد می‏کنند.۲ در ادامه به نمونه‏هایی از کاربست آن در استنباط کلامی اشاره می‏شود.

۳ ـ ۳ ـ ۱. وحدت خدا

برای تبیین وحدت خداوند، براهین و تقریرات متعدّدی اقامه می‏شود. یکی از این براهین، بر اساس برهان خلف است. اگر در عالم دو واجب الوجود تصوّر شود، حتماً در صفت واجب الوجود بودن، با هم شراکت دارند. پس به ناچار به وجه تمایزی میان آن‌ها نیاز است؛ زیرا اگر هیچ تمایزی از هم نداشته باشند، دو تا بودن و دوگانگی معنا ندارد و اگر وجه تمایزی وجود داشته باشد، باید پذیرفت که واجب الوجودها در ذات خود مرکّب‌اند؛ زیرا در برخی صفات با

1.. شيخ مفيد، النکت الإعتقادية: ص۲۶.

2.. علامه حلّى، الجوهر النضيد: ص۱۸۶.

  • نام منبع :
    روش‌شناسی استنباط در علم کلام
    سایر پدیدآورندگان :
    مهدی نصرتیان اهور
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1395
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 23619
صفحه از 435
پرینت  ارسال به