سه. تکذیب
از روش تقویت «وظیفه ـ تعدیلی» برای آرامسازی پیامبر صلی الله علیه و اله به هنگام مواجهه با تکذیبگری مخالفانش نیز استفاده شده است. در آیاتی از قرآن کریم، خدای متعال این حقیقت را به پیامبرش آموزش داده است که وی وظیفهدار وادار ساختن مردم به ایمان و پذیرش حق نیست. این آموزش در آیه زیر، این گونه بیان شده است:
(وَكَذَّبَ بِهِ قَوْمُكَ وَهُوَ الْحَقُّ قُل لَّسْتُ عَلَيْكُم بِوَكِيلٍ.۱
و قوم تو این قرآن را تکذیب کردند، با آن که سخن حقّی است. بگو: من عهدهدار ایمان آوردن شما نیستم).
اعلام این که پیامبر صلی الله علیه و اله وکیل ایمان آوردن تکذیبگران نیست، عاملی است برای کاهش فشار روانی تکذیبگریهای آنان و امیدوارسازی وی در به انجام رساندن رسالت آسمانی خویش.
در آیه دیگر، خداوند متعال به پیامبر خویش دستور میدهد تا در صورت مواجهشدن با پافشاری مشرکان بر تکذیب و انکار، موضعگیریِ صریح و قاطعی داشته باشد و به آنان اعلام کند که عمل باطل آنان با عمل حقّ او هیچ ارتباطی ندارد و از مسئولیت کارهای آنان برکنار است:
(وَإِن كَذَّبُوكَ فَقُل لِّي عَمَلِي وَلَكُمْ عَمَلُكُمْ أَنتُمْ بَرِيئُونَ مِمَّا أَعْمَلُ وَأَنَاْ بَرِيءٌ مِّمَّا تَعْمَلُونَ.۲
و اگر تو را تکذیب کردند، بگو: عمل من برای من، و عمل شما برای شماست! شما از آنچه من انجام میدهم بیزارید و من [نیز] از آنچه شما انجام میدهید بیزارم!).
میتوان گفت لازمه این اعلام بیزاری و برائت ـ که در چند آیه دیگر نیز آمده است،۳ همان توجّه به وظیفه و مسئولیت ابلاغی است. یعنی ای پیامبر! به تکذیبگران بگو: اگر شما مرا در این دعوت دروغگو میپندارید، مسئولیت آن به عهده خود من