رفع ناراحتی ایشان در قبال پافشاریِ کافران بر کفر و گمراهی خویش به شمار آمد، این عامل میتواند ناراحتی ایشان را از جهت رویگردانی مردم نیز تسکین دهد. به همین دلیل در آیاتی از قرآن کریم، پس از بیان رویگردانی و عدم اجابت دعوت پیامبر صلی الله علیه و اله، به این نکته اشاره شده است که وظیفه وی تنها ابلاغ پیام الهی به مردم است.
این مطلب هم در قالب نفی و استثنا و هم با استفاده از ادات حصر، بیان شده است. برای نمونه، خداوند در آیه زیر، پس از اعلام ختم مناظره و محاجّه با یهودیان، با کلمه «إنّما» وظیفه پیامبر صلی الله علیه و اله را در ابلاغ پیام وحی منحصر نموده است:
(فإنْ حَآجُّوكَ فَقُلْ أَسْلَمْتُ وَجْهِیَ لِلّهِ وَمَنِ اتَّبَعَنِ وَقُل لِّلَّذِينَ أُوتُواْ الْكِتَابَ وَالأُمِّيِّينَ أَأَسْلَمْتُمْ فَإِنْ أَسْلَمُواْ فَقَدِ اهْتَدَواْ وَّإِن تَوَلَّوْاْ فَإِنَّمَا عَلَيْكَ الْبَلاَغُ.۱
پس اگر با تو به محاجّه برخاستند، بگو: «من خود را تسلیم خدا نمودهام، و هر که مرا پیروی کرده [نیز خود را تسلیم خدا نموده است]». و به کسانی که اهل کتاباند و به مشرکان بگو: «آیا اسلام آوردهاید؟». پس اگر [در برابر فرمان و منطق حق،] تسلیم شوند، قطعاً هدایت یافتهاند و اگر روی برتافتند، [نگران مباش! زیرا] فقط رساندنِ پیام بر عهده توست، و خداوند به [امور] بندگان بیناست).
کلمه «تولّی» در عبارت «فَإِنْ تَوَلَّوْا»، به معنای اعراض، و کلمه «بلاغ» به معنای تبلیغ است.۲ به گفته برخی مفسّران هر کجا در قرآن این جمله به کار رفته است، به پیامبر صلی الله علیه و اله دلداری داده شده که از بیاعتنایی مردم نسبت به تبلیغ خود، دلسرد نشود.۳ نظیر قسمت پایانیِ آیه یاد شده، در سوره نحل نیز بیان شده است و کلمه «البلاغ» را با صفت «المبین» توصیف نموده است.۴
در سوره مبارک شورا علاوه بر انحصار مأموریت پیامبر صلی الله علیه و اله در ابلاغ آیات، «حفیظ» بودن وی بر اعراضکنندگان هم نفی شده است: