اگر گمراه شد و هدایت نیافت، ضرر گمراهی نیز به خودش میرسد؛ امّا رسول، تنها مأمور ابلاغ رسالت و دعوت الهی است و دیگر ضامن هدایت مردم نیست.
افزون بر نفی وکالت از پیامبر خدا صلی الله علیه و اله، در برخی آیات «حفیظ بودن»۱ ایشان بر اعمال و رفتار مشرکان نیز نفی شده است۲. آیه زیر، نمونهای از این دسته از آیات است:
(وَلَوْ شَاء اللّهُ مَا أَشْرَكُواْ وَمَا جَعَلْنَاكَ عَلَيْهِمْ حَفِيظًا وَمَا أَنتَ عَلَيْهِم بِوَكِيلٍ.۳
و اگر خدا میخواست آنان شرک نمیآوردند، و ما تو را بر ایشان نگهبان نکردهایم و تو وکیل آنان نیستی!).
نفی حفاظت در آیه ۲۲ سوره غاشیه نیز با عبارت: (لَّسْتَ عَلَيْهِم بِمُصَيْطِرٍ) بیان شده است. کلمه «مصیطر» در اصل، «مسیطر» از «سطر» به معنای رقیب، حافظ، و مسلط بر شیء است که به آن شیء توجه کند و احوالش را زیر نظر بگیرد و عملش را بنویسد.۴
در برخی دیگر از آیات، اینکه هدایت افراد به دست پیامبر صلی الله علیه و اله باشد نیز، نفی شده است.۵ روشن است که منظور از هدایت در این آیات، «ارائه طریق» نیست؛ چرا که ارائه راهکار، وظیفه اصلی پیامبر صلی الله علیه و اله است و بدون استثنا، راه را به همه نشان میدهد؛۶ بلکه منظور از هدایت «ایصال به مطلوب» و رسانیدن به سرمنزل مقصود است. این، تنها کار خداست که بذر ایمان را در دلهای آماده بپاشد.۷ آیه (لَّيْسَ عَلَيْكَ هُدَاهُمْ وَلَكِنَّ اللّهَ يَهْدِي مَن يَشَاء...)،۸ از جمله این آیات است که طبق نظر
1.. فرق «حفیظ» با «وکیل» در این است که حفیظ به کسی میگویند که از شخص یا چیزی مراقبت میکند و او را از زیان و ضرر، نگاه میدارد؛ اما وکیل به کسی میگویند که برای جلب منافع برای کسی تلاش و کوشش مینماید (ر. ک: تفسیر نمونه، ج۵، ص۳۹۲).
2.. ر. ک: (قَدْ جَاءَكُم بَصَائِرُ مِن رَّبِّكُمْ فَمَنْ أَبْصَرَ فَلِنَفْسِهِ وَمَنْ عَمِىَ فَعَلَيْهَا وَمَا أَنَا عَلَيْكُم بِحَفِيظٍ) (سورۀ انعام، آیۀ ۱۰۴). نیز، ر.ک: سورۀ نساء، آیۀ ۸۰؛ سورۀ هود؛ آیۀ ۸۶.
3.. سورۀ انعام، آیۀ ۱۰۷.
4.. لسان العرب، ج۴، ص۳۶۳؛ قاموس قرآن، ج۳، ص۲۶۷.
5.. ر. ک: (لَّيْسَ عَلَيْكَ هُدَاهُمْ وَلَـٰكِنَّ ٱللَّهَ يَهْدِى مَن يَشَاءُ...) (سورۀ بقره، آیۀ ۲۷۲). نیز، ر.ک: سورۀ یونس، آیۀ ۴۳؛ سورۀ نمل؛ آیۀ ۸۱؛ سورۀ نحل؛ آیۀ ۳۷؛ سورۀ زخرف، آیۀ ۴۰؛ سورۀ روم، آیۀ ۵۳؛ سورۀ قصص، آیۀ ۵۶.
6.. (...إِنَّكَ لَتَهْدِى إِلَىٰ صِرَاطٍ مُّسْتَقِيمٍ) (سورۀ شورا، آیۀ ۵۲).
7.. تفسیر نمونه، ج۱۶، ص۱۱۶. نیز، ر.ک: ترجمۀ تفسیر المیزان، ج۱۶، ص۷۸ و ج۲۰، ص۵۱۲.
8.. سورۀ بقره، آیۀ ۲۷۲.