87
روش‌های توان‌افزایی در سختی‌ها

در جای دیگر، وظیفه همه رسولان را منحصر در بشارت و انذار دانسته است.۱ بنا بر نظر گروهی از مفسّران، آیه ۵۶ سوره مبارکه فرقان که می‌فرماید: (وَمَا أَرْسَلْنَاكَ إِلَّا بَشِيرًا وَنَذِيرًا)۲ نیز برای تسلیت و دلداری پیامبر خدا صلی الله علیه و اله وارد شده است؛۳ زیرا ناظر به آیه قبل از آن است که از کافرانی که در کفرورزی و عبادت غیر خدا، پشتیبان و کمک‌کار یک‌دیگر هستند، خبر داده است.۴

تا این‌جا جنبه اثباتیِ شعاع مأموریت رسالت، بیان شد؛ اما در آیات دیگر، با نفی وظایفی فراتر از وظیفه «ابلاغ» مانند: «وکالت»، «حفاظت» و «هدایت»، جنبه سلبیِ حدّ و مرز این مأموریت خطیر نیز مشخص شده است. در آیات فراوانی بر نفی وکالت پیامبر صلی الله علیه و اله از طرف مردم، تصریح شده است.۵ مثلاً در آیه زیر، وکالت ایشان نسبت به هدایت و ضلالت افراد، منتفی دانسته شده است:

(إِنَّا أَنزَلْنَا عَلَيْكَ الْكِتَابَ لِلنَّاسِ بِالْحَقِّ فَمَنِ اهْتَدَى فَلِنَفْسِهِ وَمَن ضَلَّ فَإِنَّمَا يَضِلُّ عَلَيْهَا وَمَا أَنتَ عَلَيْهِم بِوَكِيلٍ.۶

ما این کتاب را برای مردم به حق بر تو نازل کردیم. پس هر کس هدایت را پذیرد، به نفع خود اوست و هر کس گم‌راهی را برگزیند، تنها به زیان خود گمراه می‌گردد و تو مأمور اجبار آنها به هدایت نیستی).

منظور از «وکیل» در این موارد، کسی است که مسئول هدایت عملی و ضامن دیگران بوده، و امر آنان به او واگذار شده تا مسئول تدبیر شئون آنان باشد.۷ با نفی چنین وکالتی اعلام می‌شود که هر کس خود باید تصمیم نهایی را در مورد قبول و یا ردّ حقیقت بگیرد، حال اگر هدایت یافت، نفع هدایتش عاید خودش می‌شود و

1.. (وَ مَا نُرْسِلُ ٱلْمُرْسَلِينَ إِلَّا مُبَشِّرِينَ وَ مُنذِرِينَ) (سورۀ کهف، آیۀ ۵۶).

2.. [ای پیامبر!] ما تو را جز به عنوان بشارت دهنده و انذار کننده نفرستادیم!

3.. ر. ک: تفسیر نمونه، ج‏۱۵، ص۱۳۳؛ التحریر و التنویر، ج‏۱۹، ص۷۹. بر خلاف نظر صاحب المیزان که آن را مربوط به تسکین قلب پیامبر صلی الله علیه و اله نمی‌داند (ترجمۀ تفسیر المیزان، ج‏۱۵، ص۳۱۸).

4.. (وَ يَعْبُدُونَ مِن دُونِ ٱللَّهِ مَا لَا يَنفَعُهُمْ وَ لَا يَضُرُّهُمْ وَ كَانَ ٱلْكَافِرُ عَلَىٰ رَبِّهِ‏ ظَهِيرًا) (سورۀ فرقان، آیۀ ۵۵).

5.. ر. ک: (وَالَّذِينَ اتخََّذُوأ مِن دُونِهِ أوْلِيَاءَ اللَّهُ حَفِيظٌ عَلَيهِْمْ وَمَا أنتَ عَلَيهِْم بِوَكِيل) (سورۀ شورا، آیۀ ۶). نیز، ر.ک: سورۀ یونس، آیۀ ۱۰۸؛ سورۀ اسرا، آیۀ ۵۴؛ سورۀ فرقان، آیۀ ۴۳.

6.. سورۀ زمر، آیۀ ۴۱.

7.. ترجمۀ تفسیر المیزان، ج‏۱۷، ص۴۰۷. نیز، ر.ک: تفسیر نمونه، ج‏۵، ص۲۸۶.


روش‌های توان‌افزایی در سختی‌ها
86

توجّه، موجب حصول اطمینان از ادای رسالت است. پس دیگر مشکل ایمان نیاوردن مردم را از ناحیه خود و دینی که به دعوتش مأمور شده است، نمی‌داند و برای ایمان آوردن برخی کافران، حرص بی مورد نخواهد داشت؛ بلکه تنها به انذار و تبلیغ می‌پردازد و حتّی منتظر اثر و نتیجه تبلیغ هم نخواهد ماند!۱

این توجّه‌دهی و یادآوری، به دو شکل وارد شده است. یک‌بار با تأکید بر شئون مختلف وظیفه اصلی رسول، یعنی «تبلیغ»، «تبشیر»، «انذار» و «تذکّر» جنبه اثباتی رسالت روشن شده است؛ و بار دیگر با نفی وظایف زاید بر آن تکلیف اصلی، جنبه سلبی این مأموریت مشخص شده است. در سوره مبارک رعد خطاب به پیامبر اکرم صلی الله علیه و اله در حالی که از ایمان نیاوردن مردم، آزرده‌خاطر شده بود و در انتظار تحقّق وعده‌های خدا مبنی بر عذاب کافران و پیروزی مؤمنان بود، می‌فرماید:

(وَإِن مَّا نُرِيَنَّكَ بَعْضَ الَّذِي نَعِدُهُمْ أَوْ نَتَوَفَّيَنَّكَ فَإِنَّمَا عَلَيْكَ الْبَلاَغُ وَعَلَيْنَا الْحِسَابُ.۲

و اگر پاره‌ای از مجازات‌ها را که به آنها وعده می‌دهیم به تو نشان دهیم، یا [پیش از فرا رسیدن این مجازات‌ها] تو را بمیرانیم، در هر حال، تو فقط مأمور ابلاغ هستی و حساب [آنها] بر ماست).

در این آیه، وظیفه پیامبر با کلمه «إنّما» منحصر در تبلیغ دانسته شده است. این انحصار در آیه ۹۹ سوره مائده۳ در قالب نفی و استثنا و در آیه ۳۵ سوره نحل،۴ به صورت اس ـ تفهام تقریری بیان شده است.

در سوره غاشیه، مأموریت ایشان تنها در تذکّر دادن منحصر شده است (فَذَكِّرْ إِنَّمَا أَنتَ مُذَكِّرٌ)۵ و در آیه زیر، آن را منحصر در تبشیر و انذار مردم دانسته است:

(إِنَّا أَرْسَلْنَاكَ بِالْحَقِّ بَشِيرًا وَنَذِيرًا.۶

ما تو را به حق، برای بشارت و بیم دادن [مردم جهان] فرستادیم).

1.. (وَقُلِ ٱلْحَقُّ مِن رَّبِّكُمْ فَمَن شَاءَ فَلْيُؤْمِن وَ مَن شَاءَ فَلْيَكْفُرْ) (سورۀ کهف، آیۀ ۲۹).

2.. سورۀ رعد، آیۀ ۴۰.

3.. (مَّاعَلَى ٱلرَّسُولِ إِلَّا ٱلْبَلَاغُ وَٱللَّهُ يَعْلَمُ مَا تُبْدُونَ وَمَا تَكْتُمُونَ).

4.. (وَ قَالَ ٱلَّذِينَ أَشْرَكُوا لَوْ شَاءَ ٱللَّهُ مَا عَبَدْنَا مِن دُونِهِ مِن شَىْ‏ءٍ نَّحْنُ وَ لَاءَابَاؤُنَا وَ لَا حَرَّمْنَا مِن دُونِهِ مِن شَىْ‏ءٍ كَذَٰلِكَ فَعَلَ ٱلَّذِينَ مِن قَبْلِهِمْ فَهَلْ عَلَى ٱلرُّسُلِ إِلَّا ٱلْبَلَاغُ ٱلْمُبِينُ).

5.. سورۀ غاشیه، آیۀ ۲۱ ـ ۲۶.

6.. سورۀ بقره، آیۀ ۱۱۹.

  • نام منبع :
    روش‌های توان‌افزایی در سختی‌ها
    سایر پدیدآورندگان :
    محسن عطاءالله
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1393
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 22673
صفحه از 368
پرینت  ارسال به