توجّه، موجب حصول اطمینان از ادای رسالت است. پس دیگر مشکل ایمان نیاوردن مردم را از ناحیه خود و دینی که به دعوتش مأمور شده است، نمیداند و برای ایمان آوردن برخی کافران، حرص بی مورد نخواهد داشت؛ بلکه تنها به انذار و تبلیغ میپردازد و حتّی منتظر اثر و نتیجه تبلیغ هم نخواهد ماند!۱
این توجّهدهی و یادآوری، به دو شکل وارد شده است. یکبار با تأکید بر شئون مختلف وظیفه اصلی رسول، یعنی «تبلیغ»، «تبشیر»، «انذار» و «تذکّر» جنبه اثباتی رسالت روشن شده است؛ و بار دیگر با نفی وظایف زاید بر آن تکلیف اصلی، جنبه سلبی این مأموریت مشخص شده است. در سوره مبارک رعد خطاب به پیامبر اکرم صلی الله علیه و اله در حالی که از ایمان نیاوردن مردم، آزردهخاطر شده بود و در انتظار تحقّق وعدههای خدا مبنی بر عذاب کافران و پیروزی مؤمنان بود، میفرماید:
(وَإِن مَّا نُرِيَنَّكَ بَعْضَ الَّذِي نَعِدُهُمْ أَوْ نَتَوَفَّيَنَّكَ فَإِنَّمَا عَلَيْكَ الْبَلاَغُ وَعَلَيْنَا الْحِسَابُ.۲
و اگر پارهای از مجازاتها را که به آنها وعده میدهیم به تو نشان دهیم، یا [پیش از فرا رسیدن این مجازاتها] تو را بمیرانیم، در هر حال، تو فقط مأمور ابلاغ هستی و حساب [آنها] بر ماست).
در این آیه، وظیفه پیامبر با کلمه «إنّما» منحصر در تبلیغ دانسته شده است. این انحصار در آیه ۹۹ سوره مائده۳ در قالب نفی و استثنا و در آیه ۳۵ سوره نحل،۴ به صورت اس ـ تفهام تقریری بیان شده است.
در سوره غاشیه، مأموریت ایشان تنها در تذکّر دادن منحصر شده است (فَذَكِّرْ إِنَّمَا أَنتَ مُذَكِّرٌ)۵ و در آیه زیر، آن را منحصر در تبشیر و انذار مردم دانسته است:
(إِنَّا أَرْسَلْنَاكَ بِالْحَقِّ بَشِيرًا وَنَذِيرًا.۶
ما تو را به حق، برای بشارت و بیم دادن [مردم جهان] فرستادیم).
1.. (وَقُلِ ٱلْحَقُّ مِن رَّبِّكُمْ فَمَن شَاءَ فَلْيُؤْمِن وَ مَن شَاءَ فَلْيَكْفُرْ) (سورۀ کهف، آیۀ ۲۹).
2.. سورۀ رعد، آیۀ ۴۰.
3.. (مَّاعَلَى ٱلرَّسُولِ إِلَّا ٱلْبَلَاغُ وَٱللَّهُ يَعْلَمُ مَا تُبْدُونَ وَمَا تَكْتُمُونَ).
4.. (وَ قَالَ ٱلَّذِينَ أَشْرَكُوا لَوْ شَاءَ ٱللَّهُ مَا عَبَدْنَا مِن دُونِهِ مِن شَىْءٍ نَّحْنُ وَ لَاءَابَاؤُنَا وَ لَا حَرَّمْنَا مِن دُونِهِ مِن شَىْءٍ كَذَٰلِكَ فَعَلَ ٱلَّذِينَ مِن قَبْلِهِمْ فَهَلْ عَلَى ٱلرُّسُلِ إِلَّا ٱلْبَلَاغُ ٱلْمُبِينُ).
5.. سورۀ غاشیه، آیۀ ۲۱ ـ ۲۶.
6.. سورۀ بقره، آیۀ ۱۱۹.