77
روش‌های توان‌افزایی در سختی‌ها

در این آیه ـ که پس از بیان عکس العمل افراد بی ایمان در برابر شنیدن آیات قرآن بیان شده است ـ،۱ علاوه بر یادآوری دروغ‌پردازی امّت‌های گذشته برای دلداری و آرامش بیشتر پیامبر، توجّه او را به مقدار قدرت و امکانات و شوکت کفّار قریش در مقابل برخورداری از مال و نعمت‌های امّت‌های گذشته جلب نموده است. کلمه «مِعشار» به معنای یک دهم است.۲ بعضی آن را به معنای «عشر عشر» یعنی یک صدم گرفته‌اند۳ و برخی نیز یک هزارم،۴ یعنی امکانات قریش یک دهم یا یک صدم یا یک هزارم امکانات اقوام پیشین هم نیست.۵ بدین‌ صورت، خداوند متعال در این آیه شریف، قلب پیامبر گرامی‌اش را هم با بیان تکذیب دیگر اقوام و هم با مقایسه امکانات بین دشمنان او و دشمنان انبیای پیش از او و در نهایت با تهدید مشرکان تکذیبگر به وسیله جمله (فَكَذَّبُوا رُسُلِي فَكَيْفَ كَانَ نَكِيرِ؛ [آری] آنها رسولان مرا تکذیب کردند. پس چگونه باشد مجازات من [نسبت به آنها]؟)، آرامشی فوق‌العاده بخشیده است.

فرق این آیه با آیات پیشین، این است که در آیات پیشین، یا میان سختی‌ها مقایسه شد و یا میان جایگاه افراد مبتلا به سختی؛ امّا در این آیه و آیه بعد، مقایسه و سنجش میان امکانات و توان دشمنان یا همان ایجادکنندگان سختی صورت گرفته است. البته نتیجه همه آنها کوچک‌سازی مشکل و تحمّل‌پذیر کردن آن است.

پنج. هجرت

هجرت پیامبر اعظم صلی الله علیه و اله از مکّه به مدینه ـ که در سال سیزدهم بعثت انجام گرفت ـ، یکی از رخدادهای مهمّ تاریخ اسلام و زندگی پیامبر صلی الله علیه و اله است. پس از آن که کافران

1.. (وَ إِذَا تُتْلَىٰ عَلَيْهِمْ آٰيَاتُنَا بَيِّنَاتٍ قَالُوا مَا هَـٰذَا إِلَّا رَجُلٌ يُرِيدُ أَن يَصُدَّكُمْ عَمَّا كَانَ يَعْبُدُ ءَابَاؤُكُمْ وَ قَالُوا مَا هَـٰذَا إِلَّا إِفْكٌ مُّفْتَرًى وَ قَالَ ٱلَّذِينَ كَفَرُوا لِلْحَقِّ لَمَّا جَاءَهُمْ إِنْ هَـٰذَا إِلَّا سِحْرٌ مُّبِينٌ) (سورۀ سبأ، آیۀ ۴۳).

2.. ترجمۀ تفسیر المیزان، ج‏۱۶، ص۵۸۵.

3.. ر. ک: تفسیر نمونه، ج‏۱۸، ص۱۳۲.

4.. أطیب البیان فی تفسیر القرآن، ج‏۱۰، ص۵۷۶.

5.. البته برخی احتمال داده‌اند که منظور، یک دهم دلایل و براهینی است که برای کفّار قریش بیان نموده است؛ یعنی اقوام قبلی را در اثر تکذیب با کمی دلایل به هلاکت افکندیم؛ پس کفّار قریش را نیز به طریق اولی با این همه دلایل و آیاتِ قرآنی معجزه‌آسا، به هلاکت خواهیم افکند (ر. ک: انوار درخشان، ج‏۱۳، ص۲۴۵؛ بيان السعادة فی مقامات العبادة، ج‏۱۲، ص۹۰).


روش‌های توان‌افزایی در سختی‌ها
76

و اگر بخواهند به تو خیانت کنند، پیش از این [نیز] به خدا خیانت کردند و [خدا تو را] بر آنان مسلّط ساخت، و خدا، دانای حکیم است).

در این آیه به پیامبر صلی الله علیه و اله این گونه دلداری داده شده که اگر این اسیران راجع به آن پیمانی که با تو بستند، خیانت نمایند، چندان جای تعجّب نیست؛ زیرا هر چه باشد تو پیامبر و مخلوق ما هستی. اینان به قدری گم‌راه و لجوج هستند که قبلاً حتّی با خدا که خالق توست هم خیانت نمودند! خیانتشان به خدا این بود که پیمان یکتاپرستی را که به وسیله عقل و فطرت از ایشان گرفته شده بود، درهم بشکنند و به بت‌پرستی بازگردند و بار دیگر علیه اسلام قیام کنند.۱ روشن است که خیانت به خدا بسیار بدتر از خیانت به پیامبر خداست. پس با مقایسه میان این دو خیانت و در نظر داشتن جایگاه خدا و پیامبر خدا، تحمّل خیانت به پیامبر، آسان‌تر می‌گردد.

چهار. تکذیب

تکذیب و دروغ‌پردازی علیه پیامبران الهی ـ که در قرآن کریم، مکرّر از آن یاد شده است ـ،۲ همواره یکی از حربه‌های مخالفان برای رویارویی با دین خدا بوده است. انبیای الهی و از جمله پیامبر اکرم صلی الله علیه و اله از این صفت ناپسند دشمنان و مخالفان خویش به شدّت ناراحت و غمگین می‌شدند. لذا از پروردگارشان در مقابل تکذیب اقوامشان طلب یاری می‌نمودند.۳

خدای متعال هم علاوه بر یاری پیامبر صلی الله علیه و اله، با استفاده از روش‌های گوناگون به ایشان دلداری و تسلیت می‌بخشد. یکی از این روش‌ها تقویت با مقایسه صعودیِ همسوست که در آیه زیر نسبت به پیامبر اکرم صلی الله علیه و اله به کار رفته است.

(وَكَذَّبَ الَّذِينَ مِن قَبْلِهِمْ وَمَا بَلَغُوا مِعْشَارَ مَا آتَيْنَاهُمْ.۴

کسانی که پیش از آنان بودند (نیز آیات الهی را) تکذیب کردند، در حالی که اینها به یک دهم آنچه به آنان دادیم نمی‌رسند!).

1.. ترجمۀ تفسیر الميزان، ج‏۹، ص۱۸۲؛ تفسير آسان، ج‏۶، ص۱۶۷.

2.. مجموع آیات این موضوع از حدود ۲۵۰ آیه متجاوز است.

3.. (قَالَ رَبِّ ٱنصُرْنِى بِمَا كَذَّبُونِ) (سورۀ مؤمنون، آیۀ ۲۶ و ۳۹).

4.. سورۀ سبأ، آیۀ ۴۵.

  • نام منبع :
    روش‌های توان‌افزایی در سختی‌ها
    سایر پدیدآورندگان :
    محسن عطاءالله
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1393
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 22481
صفحه از 368
پرینت  ارسال به