71
روش‌های توان‌افزایی در سختی‌ها

تصغیر و کوچک سازی مشکلات، هنری است که موجب کاهش تنیدگی خواهد شد. سختی در زندگیِ همه افراد وجود دارد. مهم آن است که انسان با نگاه به سختی‌های بزرگ‌تر در زندگی دیگران، علاوه بر کسب تجربه از افراد موفّقی که توانسته‌اند در برابر آنها صبر و مقاومت کنند، از اندازه مشکل خود بکاهد.

نکته اصلی در این روش، تصوّر موقعیتی دشوارتر از موقعیت دشوار خویشتن است تا صعودی بودن مقایسه، تحقّق پیدا کند. دشوارتر بودن یک موقعیت به چند صورت قابل تصوّر است: گاه دشواریِ موقعیت از بالاتر بودن سطح سختی حاصل می‌شود. به این صورت که خودِ سختی از پیچیدگی خاصی برخوردار است. زمانی این دشواری در جایگاه و منزلت افراد سختی‌دیده، نمود پیدا می‌کند. یعنی ممکن است سطح سختی دو طرف مقایسه برابر باشد؛ امّا هدف مقایسه، از جایگاه برتر و بالاتری برخوردار باشد. لذا رویارویی با آن سختی، متناسب با شأن و مقام بالاتر وی دارای دشواری بیشتری خواهد بود. گاهی نیز دشواری یک موقعیت از برتری امکانات و نیروی ایجادکننده سختی، سرچشمه می‌گیرد. هرچه عامل به وجود آورنده سختی، از قدرت و امکانات بیشتری برخوردار باشد، سختی بیشتری را وارد می‌کند و در نتیجه، تحمّل آن نیز دشوارتر خواهد شد.

با عنایت به این نکته، می‌توان گفت شخص مبتلا به سختی، هنگامی که به مقایسه و سنجش سطح سختی‌های وارده بر خود و دیگران می‌پردازد، و یا افرادی را مشاهده می‌کند که با وجود برتری شأن و مقام، همان سختی را متحمّل شده‌اند، و یا با ایجادکنندگان سختی‌هایی روبه‌رو بوده‌اند که امکانات و نیروی بیشتری در اختیار داشته‌اند، مشکلش را کوچکْ ارزیابی می‌کند و از میزان فشار روانیِ موقعیت ناگوار خویش می‌کاهد. پس اثر و فایده روش مقایسه صعودی در سه زمینه سطح سختی، شأن فرد سختی دیده و امکانات ایجادکنندگان سختی، توجّه‌دهی به موقعیت دشوارتر دیگران است که «کوچک سازی» سختی را به دنبال خواهد داشت و کوچک دیدن سختی، از مهم‌ترین عوامل توانمند ساختن افراد در تحمّل سختی‌ها به شمار می‌رود.

در قرآن کریم از این روش، هم درباره پیامبر صلی الله علیه و اله در موقعیت‌های دشواری چون: درخواست‌های نامعقول، نافرمانی مردم، خیانت اسیران جنگی، تکذیب و هجرت استفاده شده است، و هم در باره رزمندگانی که در میدان جنگ به خاطر وجود


روش‌های توان‌افزایی در سختی‌ها
70

این است که در آیه ۴۸ سوره مبارک قلم، خداوند پس از آن که فرستاده خويش را به صبر و شكيبايی فرمان داده است، او را از این که مانند يونس علیه السلام در رها کردن قوم خود و درخواست کیفر آنان شتاب کند، نهی كرده است:

(فَاصْبِرْ لِحُكْمِ رَبِّكَ وَلَا تَكُن كَصَاحِبِ الْحُوتِ إِذْ نَادَى وَهُوَ مَكْظُومٌ.۱

پس در [امتثال‏] حكم پروردگارت شكيبايی ورز، و مانند همدم ماهی [يونس‏] مباش، آن گاه كه اندوه‏زده ندا در داد).

مقصود از «صاحب الحوت» (همدم ماهی)، يونس پيامبر است۲ و منظور از «ندای» او همان اعتراف و تقاضای عفوی است كه در آيه ۸۷ سوره انبيا۳ آمده است.۴ در این آیه، با بیان عواقب بی‌صبریِ یونس علیه السلام که مالامال شدن از اندوه و خشم۵ است، پیامبر صلی الله علیه و اله را از بی‌صبری کردن برحذر داشته است.

۲. تقویت «تصغیری»

مراد از این تقویت، کوچک سازی مشکل از راه مقایسه صعودی میان موقعیت فرد با موقعیت‌های دشوارتر دیگر افراد است. در این روش ـ که یکی از اقسام مقایسه کاهنده فشار روانی است ـ به فرد کمک می‌شود تا با مقایسه موقعیت ناگوار خود و موقعیت‌های ناگوار‌تر و دشوارتر دیگران، مشکل خود را کوچک و قابل تحمّل ارزیابی نماید. در نتیجه، به راحتی و با سلامت، از موقعیت پیش‌آمده عبور کند. اگر چنین مقایسه‌ای از طرف شخصی که درگیر با سختی است، انجام نگیرد، اندازه سختی در نظرش بزرگ‌نمایی می‌کند و این چنین، رنج خود را دوچندان می‌کند. بدتر از آن، این است که شخص، سختیِ خود را با سختی‌های کوچک‌تر مقایسه کند. با این کار، تنها مشکل خود را پیچیده‌تر و تحمّل آن را دشوارتر می‌کند.۶

1.. سورۀ قلم، ۴۸.

2.. ترجمۀ تفسیر الميزان، ج‏۱۹، ص۶۴۶.

3.. (فَنَـادَىٰ فِى ٱلظُّـلُمَاتِ أَن لَّا إِلَـٰـهَ إِلَّا أَنتَ سُبْحَانَكَ إِنِّى كُنتُ مِنَ ٱلظَّالِمِينَ) (سورۀ انبیا، آیۀ ۸۷).

4.. تفسير نمونه، ج‏۲۴، ص۴۲۱.

5.. «مکظوم» اسم مفعول از کظم، و به معنای مملو از اندوه و غُصّه آمده است (ر. ک: مجمع البحرين، ج‏۶، ص۱۵۵).

6.. رضایت از زندگی، ص۱۳۶.

  • نام منبع :
    روش‌های توان‌افزایی در سختی‌ها
    سایر پدیدآورندگان :
    محسن عطاءالله
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1393
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 22714
صفحه از 368
پرینت  ارسال به