اذیتهای دشمنان، غمگین و ناراحت شده بود. لذا بیان استقامت انبیای پیشین به هنگام آزار دیدن، خود، سرمشقی است شایسته در تحمّل اذیت و آزار مخالفان.
از دیگر آیاتی که با بیان صبر پیامبران الهی در برابر تکذیب دروغپردازان، زمینه مقایسه واکنش آنان را با واکنش پیامبر صلی الله علیه و اله هنگام متّهم شدن به دروغگویی فراهم نموده و پایداری و تابآوری او را در تحمّل این اتّهامات افزایش داده است، آیه ۳۴ سوره مبارک انعام است:
(وَلَقَدْ كُذِّبَتْ رُسُلٌ مِّن قَبْلِكَ فَصَبَرُواْ عَلَى مَا كُذِّبُواْ وَأُوذُواْ حَتَّى أَتَاهُمْ نَصْرُنَا وَلاَ مُبَدِّلَ لِكَلِمَاتِ اللّهِ وَلَقدْ جَاءكَ مِن نَّبَإِ الْمُرْسَلِينَ.۱
و پیش از تو نیز پیامبرانی تکذیب شدند؛ ولی بر آنچه تکذیب شدند و آزار دیدند، شکیبایی کردند تا یاری ما به آنان رسید، و برای کلمات خدا هیچ تغییردهندهای نیست. و مسلّماً اخبار پیامبران به تو رسیده است).
در این آیه، پس از بیان علم خدا به اندوه پیامبر صلی الله علیه و اله به خاطر گفتههای ناپسند دشمنانش، به دو حقیقت اشاره شده است: یکی اینکه همیشه رهبران الهی که برای هدایت مردم به پا میخواستند، با تکذیب و مخالفت جمعی سودجو که منافعشان در خطر میافتاد، رو به رو بودند و همین یادآوری ـ چنانچه در تعمیم ابتلائی گذشت ـ، خود از بهترین راههای تسلّی رهبران در برابر مشکلات است. دوم اینکه همه انبیای الهی در برابر کسانی که روی در روی آنها قرار میگرفتند و باعث زحمت آنها میشدند، صبر و حوصله نشان میدادند و با شکیبایی، مشکلات را پشت سر میگذاشتند. در واقع، با یادآوری مرحله بعد از تکذیب یعنی شکیبایی در برابر سخنان آنان، علاوه بر آن که این واکنش مثبت و صحیح را شایسته درسآموزی و سرمشق واقع شدن، قرار داده است، تنها نبودن وی برای صبر بر تکذیب را نیز مورد توجّه قرار داده است.
اساساً نقش الگوها در تربیت افراد و یادآوری مشکلات دیگران به قدری در تقویت روحیه افراد تأثیرگذار است که خداوند در سوره «ص» پس از بیان تهمتهایی همچون ساحر و دروغگو۲ خواندن پیامبر صلی الله علیه و اله و تمسخر ایشان با گفتن