63
روش‌های توان‌افزایی در سختی‌ها

سرزمینشان به ایشان وارد شد و این خود باعث وهن و حُزن آنان گردید.۱ ولی خدای متعال در چند آیه، با مقایسه بین صدمات و رنج‌هایی که در این جنگ به مسلمانان وارد شد و مصیبت‌هایی که هم در این جنگ و هم در نبرد «بدر» به گروه مشرکان رسید، به تقویت روحیه آنها می‌پردازد و ایشان را از سُستی و اندوه، نهی می‌نماید. در آیه ۱۴۰ سوره مبارک آل‌عمران، نهی از سست شدن و حزن و اندوه را که در آیه قبل به آن اشاره شده است،۲ با این بیان، توضیح می‌دهد که: درست است که شما در این جنگ آسیب‌ها دیدید و افرادی از شما شهید و گروهی زخمی شدند، ولی باید بدانید که دشمنان شما نیز به اندازه شما آسیب دیده‌اند؛ آنها نیز کشته و زخمی دارند:

(إِن يَمْسَسْكُمْ قَرْحٌ فَقَدْ مَسَّ الْقَوْمَ قَرْحٌ مِّثْلُهُ.۳

اگر به شما آسیبی رسیده، آن قوم را نیز آسیبی نظیر آن رسید).

قَرح (با فتحه قاف) به معنای جراحتی است که در بدن، بر اثر برخورد با یک عامل خارجی پیدا می‌شود، بر خلاف قُرح (با ضمّه قاف) که به جراحتی از قبیل دُمَل و جوش و... گفته می‌شود که از داخل بدن پیدا می‌شود.۴

همچنین در آیه ۱۰۴ سوره مبارک نساء ـ که به گفته بیشتر مفسّران۵ به مناسبت تعقیب سپاهیان ابو سفیان، پس از شکست اُحد و رفتن مسلمانان تا «حمراء الأسد» نازل شده است ـ، در مقام تقویت روحیه مسلمانانی که به دلیل خستگی و جراحاتی که در این جنگ متحمّل شده بودند، دچار سستی شدند و از تعقیب دشمن کراهت داشتند، به مقایسه دردهای دو گروه پرداخته است و آنان را از سستی در تعقیب دشمن، نهی کرده است.

(وَلاَ تَهِنُواْ فِي ابْتِغَاء الْقَوْمِ إِن تَكُونُواْ تَأْلَمُونَ فَإِنَّهُمْ يَأْلَمُونَ كَمَا تَأْلَمونَ وَتَرْجُونَ مِنَ اللّهِ مَا لاَ يَرْجُونَ وَكَانَ اللّهُ عَلِيمًا حَكِيمًا.۶

1.. ترجمۀ تفسیر المیزان، ج‏۴، ص۳۹.

2.. (وَلَا تَهِنُوا وَلَا تَحْزَنُوا وَأَنتُمُ ٱلْأَعْلَوْنَ إِن كُنتُم مُّؤْمِنِينَ) (سورۀ آل عمران، آیۀ ۱۳۹).

3.. سورۀ آل عمران، آیۀ ۱۴۰.

4.. مفردات ألفاظ القرآن، ص۶۶۵.

5.. تفسیر نمونه، ج‏۴، ص۱۰۷؛ ترجمۀ مجمع البیان، ج‏۶، ص۲۵؛ التبیان فی تفسیر القرآن، ج‏۳، ص۳۱۴.

6.. سورۀ نساء، آیۀ ۱۰۴.


روش‌های توان‌افزایی در سختی‌ها
62

ای کسانی که ایمان آورده‏اید! روزه بر شما مقرّر شده است، همان گونه که بر کسانی که پیش از شما [بودند] مقرر شده بود. باشد که پرهیزگاری کنید).

از آن جا که روزه‌داری، همراه با مشقّت و دشواری است و انجام دادن آن با محرومیت از لذایذ مادی همراه است، و به همین جهت، از آن به عنوان کفّاره برخی گناهان استفاده می‌شود،۱ برای تشویق به روزه‌داری و تحمّل راحت‌تر آن، به فراگیر بودن آن در میان امّت‌ها اشاره شده است.۲

مقایسه ناهمسو

پیش از این بیان شد که توجّه به فراگیر بودن یک سختی، موجب رهایی از احساس تنهایی در ابتلای به سختی است. این توجّه‌بخشی یا با مقایسه هم‌سطح در جهت همسو اتفاق می‌افتد، یا در جهت ناهمسو. نمونه‌های فراوانی از شکل اوّل در بخش پیشین گذشت. در همه آن موارد، با یادآوردی مشکلات دیگر افراد، از کسانی که هم‌جهت و موافق با فرد دچار سختی بودند، به عمومی‌سازی مشکل و تحمّل آن کمک می‌شد؛ امّا در این بخش، آیاتی مطرح می‌شوند که در آنها مشکلات افراد از گروه مقابل یادآوری می‌شود و با بیان اشتراک درد و رنج میان افراد خودی و غیر خودی، از تنیدگی و دشواری آن کاسته می‌شود. در نتیجه، صبر برای آنها آسان و هموار خواهد شد.

کاربرد قرآنی این روش را می‌توان در آیات مربوط به جریان جنگ «اُحد» مشاهده نمود. پس از این واقعه دردناک ـ که به مجروح و کشته شدن جمع زیادی از مسلمانان انجامید ـ، مسلمانان روحیه خود را از دست دادند؛ زیرا مشرکان در آن روز هر چند به تمام معنا بر لشکر اسلام غالب نشدند، و جنگ به نفع آنان و شکست مسلمانان پایان نیافت، ولی شدیدترین صدمه را به مؤمنان زدند؛ چون هفتاد نفر از سران شجاع مسلمانان کشته شدند، و تازه همه این مصیبت‌ها در داخل

1.. برای مثال، قتلِ نفس افزون بر ديه، کفّاره دارد و آن آزاد کردن يک بنده يا دو ماه روزه گرفتن است (تسنيم، ج۹، ص۲۶۷).

2.. تسنيم، ج۹، ص۲۷۰.

  • نام منبع :
    روش‌های توان‌افزایی در سختی‌ها
    سایر پدیدآورندگان :
    محسن عطاءالله
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1393
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 22524
صفحه از 368
پرینت  ارسال به