بدیها۱ معرفی کردند. قوم ثمود، حضرت صالح علیه السلام را به جنون۲ و افسونگری۳ متّهم ساختند. شعیب علیه السلام از دید قومش فردی مسحور شده معرفی شد.۴ خیانت به همسر عزیز مصر۵ و دزدی۶ نیز از اتّهاماتی بود که یوسف علیه السلام به آنها متّهم شد. چنانچه سحر و جادو بودن معجزات عیسی علیه السلام از جمله افترائات بنی اسرائیل به وی بوده است.۷ ذکر هر کدام از این تهمتها بیانگر اشتراک همه انبیا در تحمّل چنین مشکلی بوده و توجّه به چنین اشتراکی، عاملی برای توان بیشتر پیامبر اکرم صلی الله علیه و اله در تحمّل نسبتهای ناروا بوده است.
پنج. مکر
مشرکان عصر پیامبر صلی الله علیه و اله شباهتهای زیادی با بتپرستان و کافران از امّتهای پیشین داشتند. یکی از وجوه مشترک در میان همه منکران و مخالفان پیامبران این بود که همواره برای نابودی پیامبر خود نقشهها میکشیدند و توطئهها میچیدند و نیرنگها میزدند. بیان این اشتراکات، موجب دلداری برای پیامبر خدا صلی الله علیه و اله بود؛ چه این که میفهمید مکر و حیلههای آنان نسبت به او تازگی ندارد؛ بلکه کفّار و مشرکینی که پیش از آنها بودند نیز در مقابل ترویج دین و آیین خداوند، توطئهها و
1.. (وَلَقَدْ أَخَذْنَاءَالَ فِرْعَوْنَ بِالسِّنِينَ وَنَقْصٍ مِّنَ ٱلثَّمَرَاتِ لَعَلَّهُمْ يَذَّكَّرُونَ * فَإِذَا جَاءَتْهُمُ ٱلْحَسَنَةُ قَالُوا لَنَا هَـٰذِهِ وَإِن تُصِبْهُمْ سَيِّئَةٌ يَطَّيَّرُوا بِمُوسَىٰ وَمَن مَّعَهُ أَلَآٰ إِنَّمَا طَائِرُهُمْ عِندَ ٱللَّهِ وَلَـٰكِنَّ أَكْثَرَهُمْ لَا يَعْلَمُونَ) (سورۀ اعراف، آیۀ ۱۳۰ و ۱۳۱).
2.. (كَذَّبَتْ ثَمُودُ بِالنُّذُرِ* فَقَالُوا أَبَشَرًا مِّنَّا وَاحِدًا نَّتَّبِعُهُ إِنَّا إِذًا لَّفِى ضَلَالٍ وَ سُعُرٍ) (سورۀ قمر، آیۀ ۲۳ و ۲۴). گفته شده:« سُعر» به معنای کمخردی و جنون است (مجمع البیان، ج۹ ـ ۱۰، ص۲۸۹). با در نظر گرفتن این که آنان پیروی از صالح علیه السلام را دیوانگی میپنداشتند، استفاده میشود که هدف، خود صالح علیه السلام است؛ یعنی ما چه طور از یک دیوانه پیروی نماییم.
3.. (كَذَّبَتْ ثَمُودُ ٱلْمُرْسَلِينَ * إِذْ قَالَ لَهُمْ أَخُوهُمْ صَـٰـلِحٌ أَلَا تَتَّقُونَ * قَالُوا إِنَّمَا أَنتَ مِنَ ٱلْمُسَحَّرِينَ) (سورۀ شعرا، آیۀ ۱۵۳).
4.. (إِذْ قَالَ لَهُمْ شُعَيْبٌ أَلَا تَتَّقُونَ * ...قَالُوا إِنَّمَا أَنتَ مِنَ ٱلْمُسَحَّرِينَ) (سورۀ شعرا، آیۀ ۱۷۷ ـ ۱۸۵).
5.. (قَالُوا إِن يَسْرِقْ فَقَدْ سَرَقَ أَخٌ لَّهُ مِن قَبْلُ فَأَسَرَّهَا يُوسُفُ فِى نَفْسِهِ وَ لَمْ يُبْدِهَا لَهُمْ قَالَ أَنتُمْ شَرٌّ مَّكَانًا وَ ٱللَّهُ أَعْلَمُ بِمَا تَصِفُونَ) (سورۀ یوسف، آیۀ ۷۷).
6.. (وَ ٱسْتَبَقَا ٱلْبَابَ وَ قَدَّتْ قَمِيصَهُ مِن دُبُرٍ وَأَلْفَيَا سَيِّدَهَا لَدَا ٱلْبَابِ قَالَتْ مَا جَزَاءُ مَنْ أَرَادَ بِأَهْلِكَ سُوءًا إِلَّا أَن يُسْجَنَ أَوْ عَذَابٌ أَلِيمٌ) (سورۀ یوسف، آیۀ ۲۵).
7.. (إِذْ قَالَ ٱللَّهُ يَـٰعِيسَى ٱبْنَ مَرْيَمَ ٱذْكُرْ نِعْمَتِى عَلَيْكَ وَعَلَىٰ وَالِدَتِكَ... وَإِذْ كَفَفْتُ بَنِى إِسْرَائِيلَ عَنكَ إِذْ جِئْتَهُم بِالْبَيِّنَاتِ فَقَالَ ٱلَّذِينَ كَفَرُوا مِنْهُمْ إِنْ هَـٰذَا إِلَّا سِحْرٌ مُّبِينٌ) (سورۀ مائده، آیۀ ۱۱۰).