این آیه در سوره رعد نیز این گونه بیان شده است:
(وَلَقَدِ اسْتُهْزِىءَ بِرُسُلٍ مِّن قَبْلِكَ فَأَمْلَيْتُ لِلَّذِينَ كَفَرُواْ ثُمَّ أَخَذْتُهُمْ فَكَيْفَ كَانَ عِقَابِ.۱
پیامبران پیش از تو را نیز مورد استهزا قرار دادند. من به کافران مهلت دادم. سپس آنها را گرفتم. دیدی مجازات من چگونه بود؟).
آیه یادشده که پس از بیان لجاجت فوقالعاده کفار و تهدید آنها به عذاب کوبنده و نزدیکی نشانهها و مقدّمات آن، آمده است، بنا بر نظر بیشتر مفسّران، در مقام تسلیت و دلداری پیامبر صلی الله علیه و اله و تهدید کافران است.۲ نقلی در ذیل آیه نیز این نظر را تأیید میکند.۳ هرچند برخی این برداشت را صحیح نمیدانند و معتقدند که آن، تأکید همان وعید در آیه قبل۴ است و اینکه چنین وعیدی، صِرف تهدید نیست؛ بلکه در امّتهای قبل هم اتّفاق افتاده است.۵
در آیه نهم از سوره مبارک ابراهیم علیه السلام نیز میخوانیم:
(أَلَمْ يَأْتِكُمْ نَبَأُ الَّذِينَ مِن قَبْلِكُمْ قَوْمِ نُوحٍ وَعَادٍ وَثَمُودَ وَالَّذِينَ مِن بَعْدِهِمْ لاَ يَعْلَمُهُمْ إِلَّا اللّهُ جَاءتْهُمْ رُسُلُهُم بِالْبَيِّنَاتِ فَرَدُّواْ أَيْدِيَهُمْ فِي أَفْوَاهِهِمْ وَقَالُواْ...).۶
در معنای این آیه تا هفت قول بیان شده است.۷ یکی از آنها که خطاب را متوجّه مشرکان مکّه دانسته، نه دنباله سخنان حضرت موسی علیه السلام، این است که دو ضمیر
1.. سورۀ رعد، آیۀ ۳۲.
2.. ر. ک: ترجمۀ مجمع البیان، ج۱۳، ص۷۴؛ التبیان فی تفسیر القرآن، ج۶، ص۲۵۶؛ أطیب البیان فی تفسیر القرآن، ج۷، ص۳۴۰؛ التحریر و التنویر، ج۱۲، ص۱۹۰؛ الکشّاف، ج۲، ص۵۳۱؛ مفاتیح الغیب، ج۱۹، ص۴۴. نیز، ر.ک: دیگر تفاسیر ذیل همین آیه.
3.. ر. ک: الدر المنثور فی تفسیر المأثور، ج۴، ص۶۴: «أخرج أبو الشیخ و ابن مردویه عن ابن عمر ـ رضی الله عنهما ـ قال کان رجل خلف النبی صلی الله علیه و اله یحاکیه و یلمطه [یلمض] فرآه النبی صلی الله علیه و اله فقال کذلک فکن فرجع إلی أهله فلبط به مغشیا شهرا ثم أفاق حین أفاق و هو کما حاکی رسول الله صلی الله علیه و اله».
4.. (وَ لَوْ أَنَّ قُرْءَانًا سُيِّرَتْ بِهِ ٱلْجِبَالُ أَوْ قُطِّعَتْ بِهِ ٱلْأَرْضُ أَوْ كُلِّمَ بِهِ ٱلْمَوْتَىٰ بَل لِّلَّهِ ٱلْأَمْرُ جَمِيعًا أَفَلَمْ يَايْـٔسِ ٱلَّذِينَ ءَامَنُوا أَن لَّوْ يَشَاءُ ٱللَّهُ لَهَدَى ٱلنَّاسَ جَمِيعًا وَ لَا يَزَالُ ٱلَّذِينَ كَفَرُوا تُصِيبُهُم بِمَا صَنَعُوا قَارِعَةٌ أَوْ تَحُلُّ قَرِيبًا مِّن دَارِهِمْ حَتَّىٰ يَأْتِىَ وَعْدُ ٱللَّهِ إِنَّ ٱللَّهَ لَا يُخْلِفُ ٱلْمِيعَادَ) (سورۀ رعد، آیۀ ۳۱).
5.. ترجمۀ تفسیر المیزان، ج۱۱، ص۴۹۶.
6.. سورۀ ابراهیم، آیۀ ۹.
7.. التحریر و التنویر، ج۱۲، ص۲۲۸؛ ترجمۀ مجمع البیان، ج۱۳، ص۱۰۳.