47
روش‌های توان‌افزایی در سختی‌ها

دلجویی از پیامبر صلی الله علیه و اله در برابر استهزای کافران پرداخته‌اند. قرآن کریم گاه از تمسخر سران کفرپیشه قوم حضرت نوح علیه السلام آن گاه که به ساخت کشتی مشغول بود، خبر می‌دهد،۱ گاه به استهزای نماز و عبادت حضرت شعیب علیه السلام از طرف قومش۲ و درخواست استهزاگونه آنان مبنی بر فرو ریختن قطعات آسمان بر سرشان اشاره می‌کند۳ و زمانی از ریشخند زدن فرعون و پیروانش نسبت به معجزات موسی کلیم علیه السلام سخن به میان می‌آوَرَد.۴ یادآوری هر یک از این داستان‌ها خود شیوه‌ای است برای جلب توجه پیامبر صلی الله علیه و اله به عمومیت داشتن این صفت زشت در میان تمامیِ اهل باطل در طول تاریخ و در نتیجه، گرفتار نشدن در دام احساس تنهایی.

اندوه پیامبر صلی الله علیه و اله افزون بر آن که از تمسخر شخص ایشان به وجود می‌آمد، به خاطر استهزای عذاب‌های الهی نیز بوده است. لذا در این باره هم این گونه به وی دلداری داده شده است که اگر دشمنانت عذاب قیامت را مسخره می‌کنند و آن را جدّی نمی‌گیرند، ناراحت نباش؛ چرا که پیش از تو نیز پیامبرانی آمدند و اقوامشان را از مجازات الهی بر حذر داشتند، در حالی که دشمنانشان، آنها را به باد استهزا گرفتند. امّا سرانجام همان مجازات‌هایی را که مسخره می‌کردند، بر آنها نازل شد.

(وَلَقَدِ اسْتُهْزِئَ بِرُسُلٍ مِّن قَبْلِكَ فَحَاقَ بِالَّذِينَ سَخِرُوا مِنْهُم مَّا كَانُوا بِهِ يَسْتَهْزِؤُون.۵

و پیش از تو پیامبرانی به استهزا گرفته شدند. پس آنچه را ریشخند می‏کردند، گریبانگیر ریشخندکنندگان ایشان گردید).

در این آیه ـ که در دو جای قرآن هم تکرار شده است ـ، مطلب یاد شده با «لام» قسم و حرف «قد» بر سر فعل «استهزیء» مورد تأکید واقع شده است.۶ شبیه

1.. (وَ يَصْنَعُ ٱلْفُلْكَ وَ كُلَّمَا مَرَّ عَلَيْهِ مَلَأٌ مِّن قَوْمِهِ سَخِرُوا مِنْهُ) (سورۀ هود، آیۀ ۳۸).

2.. (قَالُوا يَـٰشُعَيْبُ أَصَلَوٰتُكَ تَأْمُرُكَ أَن نَّتْرُكَ مَا يَعْبُدُ ءَابَاؤُنَا أَوْ أَن نَّفْعَلَ فِى‏أَمْوَالِنَا مَا نَشَاءُ) (سورۀ هود، آیۀ ۸۷). استفهام در جمله «أصلوتک» به انگیزۀ استهزا و تمسخر در کلام آنان بوده است (ر. ک: الکشاف، ج‏۲، ص۴۱۹).

3.. (فَأَسْقِطْ عَلَيْنَا كِسَفًا مِّنَ ٱلسَّمَاءِ إِن كُنتَ مِنَ ٱلصَّادِقِينَ) (سورۀ شعرا، آیۀ ۱۸۷).

4.. (وَ لَقَدْ أَرْسَلْنَا مُوسَىٰ بِآٰيَاتِنَا إِلَىٰ فِرْعَوْنَ وَ مَلاَءِيهِ‏ فَقَالَ إِنِّى رَسُولُ رَبِّ ٱلْعَالَمِينَ * فَلَمَّا جَاءَهُم بِآٰيَاتِنَا إِذَا هُم مِّنْهَا يَضْحَكُونَ) (سورۀ زخرف، آیۀ ۴۶ و ۴۷). نیز، ر. ک: سورۀ زخرف، آیۀ ۵۲.

5.. سورۀ انعام، آیۀ ۱۰؛ سورۀ انبیا، آیۀ ۴۱.

6.. التحریر و التنویر، ج‏۶، ص۲۸.


روش‌های توان‌افزایی در سختی‌ها
46

خداوند در میان امّت‏های نخستین هم هیچ پیامبری را نفرستاد مگر این که مورد استهزای امّت خود قرار گرفت:

(وَلَقَدْ أَرْسَلْنَا مِن قَبْلِكَ فِي شِيَعِ الأوّلِينَ * وَمَا يَأْتِيهِم مِّن رَّسُولٍ إِلَّا كَانُواْ بِهِ يَسْتَهْزِؤُونَ.۱

ما پیش از تو پیامبرانی در میان امّت‌های نخستین فرستادیم‏ و هیچ پیامبری بر آنها مبعوث نشد، جز آن که مسخره‌اش کردند).

مورد دیگر در سوره مبارک یس بیان شده است. آن جا که پس از نقل سرگذشت چند تن از پیامبران پیشین ـ که مأمور هدایت قوم مشرک و بت‌پرستی بودند و قرآن از آنها به عنوان «اصحاب القریة» یاد کرده۲ و نقل مخالفت‌های این قوم و سرانجام دردناکی که گرفتارش شدند ـ، در جمله‌ای شبیه به آیه قبل، این حالت زشت آنان مورد تأسّف و حسرت خدای سبحان واقع شده است.۳ بیان عمومیت تمسخر با استفاده از «ما»یِ نافیه و استثنای با «إلّا» در آیه هفتم سوره زخرف نیز آمده است که تنها فرقش با دو آیه پیشین این است که به جای «رسول» کلمه «نبی» به کار رفته است.۴

از این آیات به خوبی استفاده می‌شود که مسخره کردن پیامبران و دعوت کنندگان به سوی خدا، عکس‌العمل مشترک همه کافران بوده است؛ چرا که آمدن فعل «کان» و سپس «یستهزؤن» آن هم به صورت فعل مضارع، خود دلیل بر تکرار این عمل است به طوری که عادت و سجیّه آنها شده است. از طرفی، تقدیم «من رسول» یا «من نبی» بر «یستهزؤن» نیز افاده حصر می‌کند؛ گو این‌که آنها کاری جز استهزای پیامبران نداشته‌اند.۵

علاوه بر آیات یادشده ـ که به طور کلّی این صفت زشت را برای همه دشمنان انبیا ثابت می‌نمود ـ، آیات دیگری هم وجود دارند که در آنها نمونه‌هایی از استهزای دیگر اقوام از امّت‌های پیشین بیان شده‌اند و با یادآوری سرگذشت آنان، به

1.. سورۀ حجر، آیۀ ۱۰ و ۱۱.

2.. (وَ ٱضْرِبْ لَهُم مَّثَلاً أَصْحَابَ ٱلْقَرْيَةِ إِذْ جَاءَهَا ٱلْمُرْسَلُونَ) (سورۀ یس، آیۀ ۱۳).

3.. (يَـٰحَسْرَةً عَلَى ٱلْعِبَادِ مَا يَأْتِيهِم مِّن رَّسُولٍ إِلَّا كَانُوا بِهِ‏ يَسْتَهْزِءُونَ) (سورۀ یس، آیۀ ۳۰).

4.. (وَ كَمْ أَرْسَلْنَا مِن نَّبِىٍّ فِى ٱلْأَوَّلِينَ * وَ مَا يَأْتِيهِم مِّن نَّبِىٍّ إِلَّا كَانُوا بِهِ يَسْتَهْزِءُونَ) (سورۀ زخرف، آیۀ ۶ و ۷).

5.. التحریر و التنویر، ج‏۱۳، ص۱۹.

  • نام منبع :
    روش‌های توان‌افزایی در سختی‌ها
    سایر پدیدآورندگان :
    محسن عطاءالله
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1393
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 22599
صفحه از 368
پرینت  ارسال به