خلقت برخورد میکنند، ولی لحظهای نمیاندیشند. این همه زلزله، کسوف، خسوف، صاعقه، گردش ستارگان، کهکشانها، همه و همه را میبینند، ولی از آن رویگرداناند.
در آیه دیگر به موضعگیری مشرکان و کافران در برابر قرآن اشاره میکند و از اعراض آنان نسبت به تمامی آیات قرآن خبر میدهد:
(وَمَا يَأْتِيهِم مِّن ذِكْرٍ مِّنَ الرَّحْمَنِ مُحْدَثٍ إِلَّا كَانُوا عَنْهُ مُعْرِضِينَ.۱
هر ذکر تازهای که از سوی خداوند رحمان برای آنها بیاید از آن اعراض میکنند).
عبارت «کانوا...» نشانه استمرار این عمل زشت و عادی بودن آن برای کافران است. تعبیر به «مُحدَث» (تازه و جدید) اشاره به این است که آیات قرآن، یکی پس از دیگری نازل میشود، و هر کدام محتوای تازهای دارد.۲ پس غرض، افاده این معناست که مشرکان از هر ذکری گریزان و رویگرداناند، نه اینکه بخواهد بفرماید از ذکرهای جدید، رویگرداناند و از قدیم آن، رویگردان نیستند.۳
در برخی آیات نیز بیاعتنایی و رویگردانی از هر نوع آیه و نشانهای که از جانب پروردگار آمده است، به عنوان عاملی برای دلداری پیامبر خدا صلی الله علیه و اله بیان شده است:
(وَمَا تَأْتِيهِم مِّنْ آيَةٍ مِّنْ آيَاتِ رَبِّهِمْ إِلَّا كَانُوا عَنْهَا مُعْرِضِينَ.۴
هیچ نشانهای از نشانههای پروردگارشان برای آنان نمیآید، مگر اینکه از آن رویگردان میشوند).
آیه یاد شده ـ که عیناً در دو جای قرآن تکرار شده است ـ این مطلب را یادآوری میکند که در برخی افراد، ابتداییترین شرط هدایت و راهیابی ـ که تحقیق و جستجوگری است ـ نیز وجود ندارد. نه تنها شور و عشق یافتن حق در وجود آنان نیست که همانند تشنگانی که به دنبال آب میدوند، در جستجوی حق باشند، بلکه