(فَإِن كَذَّبُوكَ فَقَدْ كُذِّبَ رُسُلٌ مِّن قَبْلِكَ جَآؤُوا بِالْبَيِّنَاتِ وَالزُّبُرِ وَالْكِتَابِ الْمُنِيرِ؛۱
اگر تو را تکذیب کردند، [غمگین مباش] کسانی که پیش از آنان بودند نیز [پیامبران خود را] تکذیب کردند. آنها با دلایل روشن و نوشتههای متین و محکم، و کتاب روشنیبخش به سراغ آنان آمدند).
نظیر این آیه در سوره فاطر آیه ۲۵ نیز بیان شده است.۲ البته در آنجا بعد از «إن» شرطیه، فعل «یکذِّبُوک» به صورت مضارع آمده که نشانه استمرار این عمل زشت از طرف آنان است.۳ از طرفی به دلیل مکّی بودن سوره فاطر،۴ مراد از تکذیبگران، کفّار و مشرکان مکّه است. همان طور که در ابتدای همین سوره نیز بعد از بیان توحید در خالقیّت خداوند با امر به یادآوری نعمتهای الهی، خطاب به پیامبر صلی الله علیه و اله این مضمون تکرار شده است:
(وَإِن يُكَذِّبُوكَ فَقَدْ كُذِّبَتْ رُسُلٌ مِّن قَبْلِكَ وَإِلَى اللَّهِ تُرْجَعُ الاُمُورُ).۵
گروهی از مفسّران،۶ آیه هجده سوره عنکبوت را نیز در مقام تسلیت به پیامبر صلی الله علیه و اله دانستهاند؛۷ چه اینکه آن را کلام خداوند و خطاب به مشرکان مکّه و معاصران پیامبر صلی الله علیه و الهمیدانند که به صورت جملهای معترضه، میان سخنان ابراهیم علیه السلام به قومش، وارد شده است. بنا بر این، خداوند در عین حالی که مشرکان را تهدید میکند، از عمومیت داشتن تکذیبگری در امّتهای گذشته نیز خبر میدهد. هر چند گروهی دیگر از مفسّران،۸ چنین احتمالی را بعید فرض کردهاند و آن را ادامه سخنان ابراهیم علیه السلام خطاب به قومش میدانند که در این صورت، آیه در مقام تسلیت به ابراهیم علیه السلام و تهدید دشمنان او خواهد بود.
1.. سورۀ آل عمران، آیۀ ۱۸۴.
2.. (وَ إِن يُكَذِّبُوكَ فَقَدْ كَذَّبَ ٱلَّذِينَ مِن قَبْلِهِمْ جَاءَتْهُمْ رُسُلُهُم بِالْبَيِّنَاتِ وَ بِالزُّبُرِ وَ بِالْكِتَابِ ٱلْمُنِيرِ).
3.. تفسیر روح البیان، ج۷، ص۳۴۱.
4.. ترجمۀ مجمع البیان، ج۲۰، ص۲۹۹؛ ترجمۀ تفسیر المیزان، ج۱۷، ص۳؛ الکشاف، ج۳، ص۵۹۵.
5.. سورۀ فاطر، آیۀ ۴.
6.. ر. ک: تفسیر القمّی، ج۲، ص۱۴۹؛ أطيب البيان في تفسير القرآن، ج۱۰، ص۳۰۴؛ ترجمۀ مجمع البیان، ج۱۹، ص۳۰؛ انوار درخشان، ج۱۲، ص۳۲۰.
7.. (وَ إِن تُكَذِّبُوا فَقَدْ كَذَّبَ أُمَمٌ مِّن قَبْلِكُمْ وَ مَا عَلَى ٱلرَّسُولِ إِلَّا ٱلْبَلَاغُ ٱلْمُبِينُ) (سورۀ عنکبوت، آیۀ ۱۸).
8.. ر. ک: ترجمۀ تفسیر المیزان، ج۱۶، ص۱۷۲؛ تفسیر نمونه، ج۱۶، ص۲۳۴؛ ترجمۀ جوامع الجامع، ج۴، ص۵۶۸؛ التبیان فی تفسیر القرآن، ج۸، ص۱۹۵؛ الجديد فی تفسير القرآن المجيد، ج۵، ص۳۱۹.