39
روش‌های توان‌افزایی در سختی‌ها

در آیاتی که گذشت، جواب شرطِ «إن یُکَذّبوکَ» یا «إن کَذّبُوکَ» در واقع، جمله «فَلا تَحزَن» است؛ امّا از باب به کار بردن سبب در جای مسبّب، این جمله حذف شده و به جای آن، سبب غُصّه نخوردن یعنی تکذیب امّت‌های پیشین، نشسته است۱ و اگر در آنها این سبب به صورت کلّی بیان شد و تنها به تکذیب رسولان توسط امّت‌هایشان اشاره شد، در برخی آیات با ذکر نمونه‌ها و مصادیقی از اقوام پیشین به ابراهیم علیه السلام دلداری می‌دهد. اقوامی چون: قوم حضرت نوح علیه السلام،۲ قوم عاد یا همان قوم حضرت هود علیه السلام،۳ قوم ثمود یا اصحاب حجر که همان قوم حضرت صالح علیه السلام بودند،۴ قوم حضرت لوط علیه السلام،۵ قوم حضرت شعیب علیه السلام یا همان اصحاب مدین یا اَیکه،۶ قوم حضرت ابراهیم علیه السلام،۷ قوم حضرت موسی،۸ قوم تُبّع،۹ اصحاب القریة۱۰ و اصحاب الرّس،۱۱ از جمله این مصادیق هستند.

1.. ترجمۀ تفسیر المیزان، ج‏۱۷، ص۲۰.

2.. سورۀ حج، آیۀ ۴۲؛ سورۀ ص، آیۀ ۱۲؛ سورۀ قمر، آیۀ ۹؛ سورۀ غافر، آیۀ ۵؛ سورۀ ق، آیۀ ۱۲؛ سورۀ شعرا، آیۀ ۱۰۵؛ سورۀ فرقان، آیۀ ۳۷؛ سورۀ یونس، آیۀ ۷۳.

3.. سورۀ حج، آیۀ ۴۲؛ سورۀ ص، آیۀ ۱۲؛ سورۀ ق، آیۀ ۱۳؛ سورۀ هود، آیۀ ۵۹؛ سورۀ فصلت، آیۀ ۱۵؛ سورۀ شعرا، آیۀ ۱۲۳؛ سورۀ فرقان، آیۀ ۳۸.

4.. سورۀ حج، آیۀ ۴۲؛ سورۀ ص، آیۀ ۱۳؛ سورۀ ق، آیۀ ۱۲؛ سورۀ فرقان، آیۀ ۳۸؛ سورۀ شعرا، آیۀ ۱۴۱؛ سورۀ قمر، آیۀ ۲۳؛ سورۀ حجر، آیۀ ۸۰.

5.. سورۀ حج، آیۀ ۴۳؛ سورۀ ص، آیۀ ۱۳؛ سورۀق، آیۀ ۱۳؛ سورۀ قمر، آیۀ ۳۳؛ سورۀ شعرا، آیۀ ۱۶۰.

6.. سورۀ حج، آیۀ ۴۴، سورۀ ص، آیۀ ۱۳، سورۀق، آیۀ ۱۴، سورۀ شعرا، آیۀ ۱۷۶.

7.. سورۀ حج، آیۀ ۴۳.

8.. از آن ‌جا که قوم حضرت موسی علیه السلام بنی اسرائیل بود که به وی ایمان آوردند، بنا بر این، منظور تکذیب‌کنندگان وی از فرعون و یارانش است (ترجمۀ تفسیر المیزان، ج‏۱۴، ص۵۴۸). آیاتِ بیانگر تکذیب فرعون، عبارت‌اند از: سورۀ حج، آیۀ ۴۴؛ سورۀ ص، آیۀ ۱۲؛ سورۀق، آیۀ ۱۳؛ سورۀ آل‌عمران، آیۀ ۱۱؛ سورۀ نمل، آیۀ ۱۲.

9.. تُبَّع، یکی از پادشاهان «حِمیَر» است که در یمن حکومت می‏کردند، و نامش «اسعد یا سعد ابو کرب» بوده است (ترجمۀ تفسیر المیزان، ج‏۱۸، ص۲۲۲. نیز، ر.ک: سورۀق، آیۀ ۱۴).

10.. معروف و مشهور میان مفسّرانْ این است که آنها مردمان شهر «انطاکیه» از شهرهای شامات بودند. (تفسیر نمونه، ج‏۱۸، ص۳۴۰. نیز، ر. ک: سورۀ یس، آیۀ ۱۳ و ۱۴).

11.. در این‌که این قوم چه کسانی بودند، در میان مفسّران و مورّخان، گفتگو بسیار است. عدّه‌ای عقیده دارند که آن‌ها طایفه‏ای بودند که در «یمامه» می‏زیستند و پیامبری به نام «حنظله» بر آنها مبعوث شد. بعضی دیگر «اصحاب رس» را اشاره به مردم زمان «شعیب» می‏دانند. برخی می‏گویند: عده‏ای از عرب‌های پیشین بودند که میان شام و حجاز می‏زیستند. بعضی دیگر نیز عقیده دارند که آنها مردمی بودند که در انطاکیۀ شام زندگی می‏کردند و پیامبرشان «حبیب نجار» بوده است (تفسیر نمونه، ج‏۱۵، ص۹۱. نیز، ر. ک: سورۀ فرقان، آیۀ ۳۸؛ سورۀق، آیۀ ۱۲).


روش‌های توان‌افزایی در سختی‌ها
38

(فَإِن كَذَّبُوكَ فَقَدْ كُذِّبَ رُسُلٌ مِّن قَبْلِكَ جَآؤُوا بِالْبَيِّنَاتِ وَالزُّبُرِ وَالْكِتَابِ الْمُنِيرِ؛۱

اگر تو را تکذیب کردند، [غمگین مباش] کسانی که پیش از آنان بودند نیز [پیامبران خود را] تکذیب کردند. آنها با دلایل روشن و نوشته‏های متین و محکم، و کتاب روشنی‏بخش به سراغ آنان آمدند).

نظیر این آیه در سوره فاطر آیه ۲۵ نیز بیان شده است.۲ البته در آن‌جا بعد از «إن» شرطیه، فعل «یکذِّبُوک» به صورت مضارع آمده که نشانه استمرار این عمل زشت از طرف آنان است.۳ از طرفی به دلیل مکّی بودن سوره فاطر،۴ مراد از تکذیبگران، کفّار و مشرکان مکّه است. همان طور که در ابتدای همین سوره نیز بعد از بیان توحید در خالقیّت خداوند با امر به یادآوری نعمت‌های الهی، خطاب به پیامبر صلی الله علیه و اله این مضمون تکرار شده است:

(وَإِن يُكَذِّبُوكَ فَقَدْ كُذِّبَتْ رُسُلٌ مِّن قَبْلِكَ وَإِلَى اللَّهِ تُرْجَعُ الاُمُورُ).۵

گروهی از مفسّران،۶ آیه هجده سوره عنکبوت را نیز در مقام تسلیت به پیامبر صلی الله علیه و اله دانسته‌اند؛۷ چه این‌که آن را کلام خداوند و خطاب به مشرکان مکّه و معاصران پیامبر صلی الله علیه و الهمی‌دانند که به صورت جمله‌ای معترضه، میان سخنان ابراهیم علیه السلام به قومش، وارد شده است. بنا بر این، خداوند در عین حالی که مشرکان را تهدید می‌کند، از عمومیت داشتن تکذیبگری در امّت‌های گذشته نیز خبر می‌دهد. هر چند گروهی دیگر از مفسّران،۸ چنین احتمالی را بعید فرض کرده‌اند و آن را ادامه سخنان ابراهیم علیه السلام خطاب به قومش می‌دانند که در این صورت، آیه در مقام تسلیت به ابراهیم علیه السلام و تهدید دشمنان او خواهد بود.

1.. سورۀ آل عمران، آیۀ ۱۸۴.

2.. (وَ إِن يُكَذِّبُوكَ فَقَدْ كَذَّبَ ٱلَّذِينَ مِن قَبْلِهِمْ جَاءَتْهُمْ رُسُلُهُم بِالْبَيِّنَاتِ وَ بِالزُّبُرِ وَ بِالْكِتَابِ ٱلْمُنِيرِ).

3.. تفسیر روح البیان، ج‏۷، ص۳۴۱.

4.. ترجمۀ مجمع البیان، ج‏۲۰، ص۲۹۹؛ ترجمۀ تفسیر المیزان، ج‏۱۷، ص۳؛ الکشاف، ج‏۳، ص۵۹۵.

5.. سورۀ فاطر، آیۀ ۴.

6.. ر. ک: تفسیر القمّی، ج‏۲، ص۱۴۹؛ أطيب البيان في تفسير القرآن، ج‏۱۰، ص۳۰۴؛ ترجمۀ مجمع البیان، ج‏۱۹، ص۳۰؛ انوار درخشان‏، ج‏۱۲، ص۳۲۰.

7.. (وَ إِن تُكَذِّبُوا فَقَدْ كَذَّبَ أُمَمٌ مِّن قَبْلِكُمْ وَ مَا عَلَى ٱلرَّسُولِ إِلَّا ٱلْبَلَاغُ ٱلْمُبِينُ) (سورۀ عنکبوت، آیۀ ۱۸).

8.. ر. ک: ترجمۀ تفسیر المیزان، ج‏۱۶، ص۱۷۲؛ تفسیر نمونه، ج‏۱۶، ص۲۳۴؛ ترجمۀ جوامع الجامع، ج‏۴، ص۵۶۸؛ التبیان فی تفسیر القرآن، ج‏۸، ص۱۹۵؛ الجديد فی تفسير القرآن المجيد، ج‏۵، ص۳۱۹.

  • نام منبع :
    روش‌های توان‌افزایی در سختی‌ها
    سایر پدیدآورندگان :
    محسن عطاءالله
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1393
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 22771
صفحه از 368
پرینت  ارسال به