واقع، با این بیان به پیامبر صلی الله علیه و اله در مقابل این توطئه، دلداری داد. همچنین در آیه زیر با تعبیر «عِنْدَ اللَّهِ مَکرُهُمْ»، احاطه کامل خداوند بر توطئه آنان را بیان نموده است:
(وَ قَدْ مَکرُوا مَکرَهُمْ وَعِنْدَ اللَّهِ مَکرُهُمْ وَإِنْ کانَ مَکرُهُمْ لِتَزُولَ مِنْهُ الْجِبالُ.۱
آنها نهایت مکر خود را به کار زدند و همه مکرها [و توطئههایشان] نزد خداست، هر چند مکرشان چنان باشد که کوهها را از جا برکند!).
این آیه با عبارت پایانی آن، یکی از بهترین آیاتی است که موجب تسلّی و آرامش قلب پیامبر صلی الله علیه و اله در برابر انواع حیلههای دشمنان است؛ زیرا دلالت دارد بر اینکه خداوند با علم و قدرتش به همه نقشهها و طرحهای آنها احاطه کامل دارد و معلوم است که مکر، وقتی مکر است که فرد مکر شده، از آن خبر نداشته باشد؛ امّا اگر زیر نظر او انجام بگیرد و او هم بتواند در یک چشم به هم زدن، نقشه وی را به راحتی خنثا نماید، دیگر مکر علیه او نیست؛ بلکه مکر علیه خود مکرکننده است، چه اینکه تنها مقدار دشمنیِ خود را نمایان ساخته است.۲
همین مطلب در آیه ۴۲ سوره رعد۳ با تعبیر «لِلَّهِ الْمَکرُ جَمیعاً» و تعلیل آن با عبارت «یعْلَمُ ما تَکسِبُ کلُّ نَفْسٍ»، بیان شده است. در ابتدای سوره انفال نیز بعد از یادآوری امدادهای الهی از آسمان و زمین و شکست دشمن در جنگ «بدر»، میفرماید:
(ذلِکُمْ وَأَنَّ اللَّهَ مُوهِنُ کَیدِ الْکافِرینَ.۴
[سرنوشت کفر و ایمان] همین است و خداوند، سستکننده نقشههای کافران است).
واژه «ذلکم» اشاره به سرنوشت مؤمنان و کافران و سرانجام کارشان در این جنگ دارد و اینکه میفرماید: خداوند، سستکننده نقشههای کافران است، یعنی با ایجاد