317
روش‌های توان‌افزایی در سختی‌ها

فصل دوم

تقویت‌های تضعیفی

یکی از روش‌های تقویت، تضعیف دشمن است. روشن است که هر چه دشمن انسان به لحاظ روحیه، ضعیف‌تر و امکانات او نسبت به ما پایین‌تر باشد، سختی‌ها و مشکلاتی که ایجاد می‌کند نیز ضعیف‌تر و کمتر خواهد بود. کما این که معمولاً نقشه‌های خطرناک و سختی‌های پیچیده، از جانب دشمنانی بر انسان تحمیل می‌شود که از نیروی بیشتری برخوردارند. با این حساب، تحمّل سختی‌های ضعیف شده و نقشه‌های سُست‌بنیان، نیاز به صَرف نیروی زیادی نخواهد داشت. این است که نتیجه تضعیف گروه مخالف، موجب تقویت نیروهای خودی می‌گردد. به عبارت دیگر، برقراری توازن میان سطح مشکلات ایجاد شده از سوی دشمن و آستانه تحمّل و توان روانی افراد، همان‌گونه که از تقویت نیرو و توان درونی حاصل می‌شود، همچنین از تضعیف نیروی مقابل و ایجاد کننده مشکل نیز به وجود خواهد آمد و اگر این دو با هم صورت بگیرد، طبیعتاًً توازن بهتری ایجاد می‌شود. پس همان طور که در تقویت‌های حمایتی، با افزایش نیرویی که به شکل حمایت مستقیم از فرد انجام می‌شد، این توازن به سطح مطلوب خود نزدیک شد، در این بخش نیز به واسطه تضعیف و تحقیر دشمنان یا اطلاع یافتن از کم‌توانی و پوشالی بودن قدرت آنان، تکمیل می‌شود و به سطح نهایی خود خواهد رسید.

تمامی آیاتی که در آنها به نوعی دشمنان، مورد تهدید واقع شده‌اند، می‌توانند از موارد تضعیف دشمن و به تبع آن، تقویت نیروی خودی باشند. همچنان که هر یک


روش‌های توان‌افزایی در سختی‌ها
316

کاری که در این آیه صورت گرفته، این است که «خود ـ ‌فراموشی» به معنای نسبت دادن فراموشی به خویشتن، به «خدا ـ ‌یادآوری» یعنی یادکرد از سوی خداوند، تبدیل شده است.

همچنین هنگامی که زبان مبارکش را به عجله برای خواندن آیات حرکت می‌داد، اطمینان می‌دهد۱ که به هیچ وجه نگران مباش! آن کس که این وحی را نازل کرده، در تمام مراحل، نگهبان آن است؛ زیرا جمع کردن آنچه به تو وحی می‌شود در سینه تو،۲ به طوری که چیزی از معانی آن از قلبت محو نشود، و قرائت آن بر تو و حتّی تبیین و تفصیل معانی آن، همه به عهده ماست، و هیچ یک از اینها از ما فوت نمی‌شود تا تو عجله کنی و قبل از خواندن ما آن را بخوانی:۳

(لَا تُحَرِّكْ بِهِ لِسَانَكَ لِتَعْجَلَ بِهِ * إِنَّ عَلَیْنَا جَمْعَهُ وَقُرْءَانَهُ * فَإِذَا قَرَأْنَاهُ فَاتَّبِعْ قُرْءَانَهُ * ثُمَّ إِنَّ عَلَیْنَا بَیَانَهُ.۴

زبانت را به خاطر عجله برای خواندن آن (قرآن‏) حرکت مده؛ چرا که جمع کردن و خواندن آن، بر عهده ماست! پس هر گاه آن را خواندیم، از خواندن آن پیروی کن. سپس بیان آن [نیز] بر عهده ماست).

درست مانند دانش‌آموز و دانشجویی که به هنگام تدریس استاد، در هراس است که نکند مطالب، فراموش شود و تلاش در ضبط و نوشتن آن می‌نماید؛ ولی از طرف معلّم، تضمین می‌شود که مباحث در اختیار او قرار گیرد، و احتیاجی به نوشتن و ضبط ندارد.۵ بنا بر این، تقویت خدا‌ ـ ‌یادآور، روشی بود که در آیات فوق موجب زدودن نگرانی پیامبر خدا صلی الله علیه و اله از فراموشیِ آیات الهی و حصول اطمینان نسبت به حفظ و خاطرسپاری آن گردید.

1.. آوردن «إن» و تکرار آن، دال بر تأکید است.

2.. برخی آن را به جمع و پیوسته کردن اجزای آن به یکدیگر، معنا کرده‌اند (ترجمۀ تفسیر المیزان، ج۲۰، ص۱۷۵).

3.. این معنا در تفسیر المیزان به عنوان قولی آمده که علامه با عبارت «لا یخلو من بعد» آن را دور از فهم دانسته است (الميزان فی تفسير القرآن، ج‏۲۰، ص۱۱۰).

4.. سورۀ قیامت، آیۀ ۱۶ ـ ۱۹.

5.. برگرفته از مجموعه ‏آثار استاد شهید مطهری، ج‏۴ (نبوّت)، ص۳۴۸.

  • نام منبع :
    روش‌های توان‌افزایی در سختی‌ها
    سایر پدیدآورندگان :
    محسن عطاءالله
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1393
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 22494
صفحه از 368
پرینت  ارسال به