311
روش‌های توان‌افزایی در سختی‌ها

(الْحَقُّ مِن رَبِّكَ فَلَا تَکن مِّنَ الْمُمْتَرِینَ.۱

حق از جانب پروردگار توست. پس تو از شک‌کنندگان مباش!).

البته پیامبر صلی الله علیه و اله هیچ‌ گاه در حقّ و حقیقت شک نداشت۲ و نگرانی ایشان در مقام محاجّه، قطعاً به خاطر شکست نبود. ایشان به جهت ردّ سخنان و عدم پذیرش ادله محکمشان که بر پایه لجاجت از طرف مقابل صورت می‌گرفت، ناراحت و نگران بوده‌اند. لذا این خطاب، تنها برای آرامش دل او و داشتن اطمینان بیشتر نازل شد تا در برابر مسیحیان نجران، کم نیاورد و در احتجاج‌هایش علیه آنان قاطعانه‌تر و شجاعانه‌تر اقدام کند.۳ در آیه فوق، حقّانیت نزول آیات، عاملی برای بیان خطاب نهی از تردید بود که از تفریع نهی بر عبارت «الْحَقُّ مِن رَّبِّکَ» استفاده شد.

همین تعبیر با کمی اختلاف در ماجرای تغییر قبله نیز بیان شده است. تغییر قبله از بیت ‌المقدّس به کعبه، از بزرگ‌ترین حوادث دینی، و مهم‌ترین احکام تشریعی است که مردم بعد از هجرت پیامبر خدا صلی الله علیه و اله به مدینه با آن رو به رو شدند. آری در این ایام، اسلام، دست به انقلابی ریشه‌دار می‌زند، و معارف و حقایق خود را نشر می‌دهد، و روشن است که یهود و غیر یهود در مقابل این انقلاب، ساکت نمی‌نشینند؛ چون می‌بینند اسلام، یکی از بزرگ‌ترین مفاخر دینی آنان را ـ که همان قبله ایشان بود ـ از بین می‌بَرد؛ قبله‌ای که سایر ملل به خاطر آن، تابع قوم یهود بودند و یهودیان نیز در این شعار دینی، مقدّم بر آنان بودند.۴

آیات ۱۴۲ تا ۱۵۱ سوره بقره به این جریان اشاره دارد. خدای تعالی در این آیات خبر می‌دهد که به زودی، یهود بر مسئله تحویل قبله اعتراض خواهند کرد. لذا

1.. سورۀ آل‌ عمران، آیۀ ۶۰.

2.. زیرا مسلّم است پیامبری که از طریق شهود و مشاهده با وحی سر و کار دارد ـ (وَ إِنَّكَ لَتُلَقَّى ٱلْقُرْءَانَ مِن لَّدُنْ حَكِيمٍ عَلِيمٍ) (سورۀ نمل، آیۀ ۶) ـ و وحی برای او جنبۀ حس و عین الیقین دارد، هیچ گاه در مورد رسالت و نزول آیات شک و تردیدی ندارد. در نتیجه، این گونه خطاب‌ها تنها برای آرامش دل او و داشتن اطمینان بیشتر نازل شده است. این مضمون، از امام صادق علیه السلام در ذیل آیۀ ۹۴ سورۀ مبارک یونس نیز روایت شده است: «فَوَاللهِ ما شَک و ما سأل» (ر. ک: البرهان فی تفسیر القرآن، ج‏۳، ص۵۳).

3.. تفسیر کوثر، ج‏۲، ص۱۴۵.

4.. ترجمۀ تفسیر المیزان، ج‏۱، ص۴۷۸.


روش‌های توان‌افزایی در سختی‌ها
310

نمونه بارز آن در قرآن کریم در مقام مُحاجّه پیامبر اکرم صلی الله علیه و اله با دشمنان، به کار رفته است. روشن است که در مقام مُحاجّه حق و باطل، همواره حقّ و حقیقت، پیروز است، و باطل، شکست‌خورده و با این‌که شخص احتجاج کننده می‌داند که بر حق است و دشمن او بر روش باطل گام بر می‌دارد، امّا باز احساس نگرانی می‌کند از این‌که نکند طرف مقابل، دلیل او را نپذیرد و سخنش را رد کند. در چنین شرایطی اگر به این شخص اطمینان داده شود که تو بر حقّی و آنچه می‌گویی، بر پایه حق و حقیقت است، موجب دل‌گرمی و تقویت او خواهد شد. در نتیجه، محکم‌تر از قبل در مقام محاجّه علیه شخص یا گروه مقابل، ایستادگی می‌کند.

چنانچه در ماجرای مباهله با مسیحیان نجران ـ که در آیه ۶۱ سوره آل‌عمران به آن اشاره شده است ـ،۱ از این روش برای تقویت پیامبر صلی الله علیه و اله استفاده شده است. این آیه و آیات قبل و بعدش در پاسخ گفتگوهای مسیحیان نجران،۲ زمانی که در یک هیئت شصت نفری به اتّفاق چند نفر از رؤسا و بزرگان خود به عنوان نمایندگی برای مناظره با پیامبر اسلام صلی الله علیه و اله وارد مدینه شده بودند، نازل شده است.۳ از کلمه ـ «حاجّک» که در ابتدای آیه یادشده آمده ـ، روشن می‌شود که مباهله در مقام احتجاج بوده و هنگامی که بنی نجران در برابر استدلال‌های پیامبر صلی الله علیه و اله، به جای تسلیم شدن، لجاجت کردند، به پیامبر صلی الله علیه و اله دستور داده شد تا به عنوان واپسین راه‌حل برای اثبات حق، مباهله (یعنی نفرین کردن یکدیگر) را پیشنهاد کند تا هر کس که بر حق نیست، عذابی مهلک از طرف خداوند بر او نازل شود.۴ در آیه قبل از این آیه، خداوند متعال جهت آرامش خاطر پیامبر صلی الله علیه و اله،۵ وی را به این خطاب مفتخر می‌سازد که:

1.. (فَمَنْ حَاجَّكَ فِيهِ مِنْ بَعْدِ مَا جَاءَكَ مِنَ ٱلْعِلْمِ فَقُلْ تَعَالَوْا نَدْعُ أَبْنَاءَنَا وَأَبْنَاءَكُمْ وَنِسَاءَنَا وَنِسَاءَكُمْ وَأَنفُسَنَا وَأَنفُسَكُمْ ثُمَّ نَبْتَهِلْ فَنَجْعَل لَّعْنَتَ ٱللَّهِ عَلَى ٱلْكَاذِبِينَ) (سورۀ آل عمران، آیۀ ۶۱).

2.. «نجران» محلّی است در کوهستان‌های شمالی یمن به فاصلۀ ده منزلی «صنعا» و اراضی آن، متعلّق به قبیله «همدان» بوده و این قبیله در دورۀ جاهلیت، بُتی داشتند که آن را «یعوق» می‏نامیده‏اند (تفسیر نمونه، ج‏۲، ص۴۱۱).

3.. البرهان فی تفسیر القرآن، ج‏۱، ص۶۲۹. نیز، ر.ک: ترجمۀ مجمع البیان، ج‏۳، ص۲۲۴؛ ترجمۀ تفسیر المیزان، ج‏۳، ص۲۰.

4.. مجمع ‏البیان، ج۲، ص۷۶۳؛ التحریر و التنویر، ج۳، ص۲۶۴. به نقل از دائرة المعارف قرآن کریم، مدخل «احتجاج» آقازاده، فتّاح، ج۲، ص۲۱۲.

5.. تفسیر کوثر، ج‏۲، ص۱۴۴.

  • نام منبع :
    روش‌های توان‌افزایی در سختی‌ها
    سایر پدیدآورندگان :
    محسن عطاءالله
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1393
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 22798
صفحه از 368
پرینت  ارسال به