افزون بر آیات یادشده، در جای دیگری نیز خداوند با قرار دادن مراقبینی برای حفاظت از رسولان خویش، بر مصونیت همهجانبه وحی الهی در تمامی مراحل و مسیر رسالت، تأکید ورزیده است؛ مسیری که از لحظه صدور وحی از مصدر آن (یعنی خدا) شروع شده و تا فرود آن بر واسطه وحی (یعنی قلب رسول) و از آن جا تا رسیدن و ابلاغ آن به مردم ادامه دارد.
(عالِمُ الْغَیْبِ فَلا یُظْهِرُ عَلی غَیْبِهِ أَحَداً * إِلَّا مَنِ ارْتَضیٰ مِنْ رَسُولٍ فَإِنَّهُ یَسْلُكُ مِنْ بَیْنِ یَدَیْهِ وَمِنْ خَلْفِهِ رَصَداً * لِّیعْلَمَ أَن قَدْ أَبْلَغُواْ رِسَالَاتِ رَبِهِّم وَأَحَاطَ بِمَا لَدَیهِمْ وَأَحْصیٰ کلَُّ شیَءٍ عَدَدَاً.۱
دانای غیب اوست و هیچ کس را بر اسرار غیبش آگاه نمیسازد، مگر رسولانی که آنان را برگزیده و مراقبینی از پیش رو و پشت سر برای آنها قرار میدهد تا بداند پیامبرانش رسالتهای پروردگارشان را ابلاغ کردهاند و او به آنچه نزد آنهاست احاطه دارد و همه چیز را احصا کرده است!).
واژه «رصد» در اصل، معنی مصدری دارد و به معنای آمادگی برای مراقبت از چیزی است، و بر اسم فاعل و مفعول نیز اطلاق شده است و به صورت مفرد و جمع هر دو به كار میرود؛ یعنی به یک فرد مراقب و نگهبان یا جمعیت نگهبانان هر دو اطلاق میشود. منظور از آن در این جا فرشتگانی است كه خداوند بعد از نزول وحی به آنها دستور میدهد پیامبرش را از هر سو احاطه كنند، و از شرّ شیاطین جنّ و انس، پاسداری نمایند.۲
بنا بر این، آیات مورد بحث، واقعیتی بزرگ و پُراهمیت را به عنوان دلداری به پیامبر صلی الله علیه و اله بیان میکنند و آن اینکه: چنان نیست که این قرآن بدون پشتوانه باشد، و آنها بتوانند آفتاب وجودش را با پُف کردن خاموش کنند؛ چرا که خداوند، پاسداری از آن را خود به عهده گرفته است و با گماشتن نگهبانانی، آن را در تمامی مراحل از تحریف انسانها یا دستبرد شیاطین، محفوظ داشته است.۳