293
روش‌های توان‌افزایی در سختی‌ها

مشکلات، در خود احساس آرامش می‌کند. این آرامش، ممکن است جنبه عقیدتی داشته باشد و تزلزل اعتقاد را بر طرف سازد، چنانچه در برخی روایات، آن را به ایمان تفسیر نموده‌اند؛۱ یا جنبه عملی داشته باشد و به انسان شکیبایی و ثبات قدم ببخشد.۲ در چهار آیه از این آيات شش‌گانه، خداوند، آرامش را به خود منسوب می‏كند كه نشان از الهی بودن اين آرامش دارد.

خداوند در لحظات حسّاس جنگ۳ یا زمان مخفی شدن پیامبر اکرم صلی الله علیه و اله در غار ثور۴ و یا در برابر تعصب‌ورزی جاهلانه مشرکان در صلح حدیبیه،۵ با ایجاد آرامش کامل در قلب پیامبر صلی الله علیه و اله، ایشان را یاری و حمایت کرد. نه تنها پیامبر اسلام، بلکه همه پیغمبران خدا از این موهبت الهی برخوردار بوده‌اند.۶ مؤمنان نیز به لحاظ بهره‌مندی از گوهر ایمان، هم در میدان‌های پُرخطری همچون صحنه‌های کارزار۷ و هم در شرایط سخت و بحرانی صلح حدیبیه۸ و بیعت رضوان،۹ بدان یاری شدند.

1.. ر. ک: الکافی، ج۲، ص۱۵۰؛ معانی الأخبار، ص۲۸۴.

2.. تفسیر نمونه، ج‏۲۲، ص۲۷.

3.. سورۀ توبه، آیۀ ۲۶.

4.. (إِذْ هُمَا فِى ٱلْغَارِ إِذْ يَقُولُ لِصَاحِبِهِ لَا تَحْزَنْ إِنَّ ٱللَّهَ مَعَنَا فَأَنزَلَ ٱللَّهُ سَكِينَتَهُ عَلَيْهِ) (سورۀ توبه، آیۀ ۴۰).

5.. (إِذْ جَعَلَ ٱلَّذِينَ كَفَرُوا فِى قُلُوبِهِمُ ٱلْحَمِيَّةَ حَمِيَّةَ ٱلْجَاهِلِيَّةِ فَأَنزَلَ ٱللَّهُ سَكِينَتَهُ عَلَىٰ رَسُولِهِ وَ عَلَى ٱلْمُؤْمِنِينَ) (سورۀ فتح، آیۀ ۲۶).

6.. البرهان فی تفسیر القرآن، ج‏۲، ص۷۵۶.

7.. در صلح حدیبیه، مسائلی به وجود آمد که موجب تزلزل در قلوب افراد سستْایمان شد تا جایی که وقتی سورۀ فتح نازل شد، بعضی با تعجب پرسیدند: چه فتحی؟! همچنین در تحلیل و بررسی این صلح، گرفتار تردید شدند و آن‌ را مایۀ شکست دانستند. این ‌جا بود که آیۀ چهار سورۀ فتح نازل شد: (هُوَ ٱلَّذِى أَنزَلَ ٱلسَّكِينَةَ فِى قُلُوبِ ٱلْمُؤْمِنِينَ لِيَزْدَادُوا إِيمَـٰنًا مَّعَ إِيمَـٰنِهِمْ) برخی از این مسائل چنین بود: عدم تعبیر خواب پیامبر صلی الله علیه و اله مبنی بر ورود به مسجدالحرام در آن سال، قربانی نمودن حیوانات در همان حدیبیه؛ برخی از مواد صلح‌نامه مانند: تحویل افرادی که از قریش اسلام آورند و عدم لزوم عکس آن؛ عدم موافقت در نوشتن عبارت «رسول الله» و «بسم الله الرحمن الرحیم» در صلح‌نامه از سوی کفّار (ر. ک: تفسیر نمونه، ج‏۲۲، ص۲۷).

8.. (لَّقَدْ رَضِىَ ٱللَّهُ عَنِ ٱلْمُؤْمِنِينَ إِذْ يُبَايِعُونَكَ تَحْتَ ٱلشَّجَرَةِ فَعَلِمَ مَا فِى قُلُوبِهِمْ فَأَنزَلَ ٱلسَّكِينَةَ عَلَيْهِمْ وَ أَثَـٰبَهُمْ فَتْحًا قَرِيبًا) (سورۀ فتح، آیۀ ۱۸). در شأن نزول این آیه گفته شده: پس از توقیف نمایندۀ پیامبر صلی الله علیه و اله از سوی قریش در جریان صلح حدیبیه و شایعه کشته شدن وی، پیامبر صلی الله علیه و اله فرمود: «من از این‌ جا حرکت نمی‏کنم تا با این گروه پیکار کنم». سپس به زیر درختی رفتند و با مردم تجدید بیعت نمودند که به بیعت «رضوان» معروف شد (ترجمۀ مجمع البیان، ج‏۲۳، ص۱۳۳).


روش‌های توان‌افزایی در سختی‌ها
292

در فرضی هم که در آیه ۴۳ این سوره بیان شد که اگر خدا عدّه ظاهری دشمن را در خواب به پیامبر صلی الله علیه و اله نشان می‌داد، بر این مطلب که زیادشماری لشکر طرف مقابل، موجب تضعیف روحیه و سستی می‌گردد، اشاره شده است. در آن بخش از آیه، به دلیل این که کم یا زیاد نشان دادن دشمن برای شخص پیامبر صلی الله علیه و اله فرقی نداشت، خطاب به مؤمنان می‌فرماید: «اگر تعداد دشمن را فراوان نشان می‏داد، مسلّماً سُست می‏شدید و کارتان به اختلاف می‏کشید». نشانه‌هایی وجود دارد که دست‌کم گروهی از مسلمانان، اگر از کم و کیف واقعی دشمن باخبر بودند، تن به درگیری نمی‌دادند؛ ولی چون خدا اراده کرده بود تا این جهاد رقم بخورد، دشمن را در خواب و بیداری کم نشان داد،۱ تا جایی که از ابن مسعود نقل شده که گفت: به مردی که در کنارم ایستاده بود، گفتم: آیا آنها هفتاد نفر هستند؟ گفت: تقریباً صد نفرند! تا این که یکی از آنها را اسیر کردیم. وقتی تعدادشان را از او سؤال کردیم، جواب داد: حدود هزار نفریم!۲

۶. تقویت «خدا ـ ‌تسکینی»

مراد از این روش، توجّه به حمایت الهی است که در قالب نزول آرامش از جانب خدای سبحان بر بنده‌ای که در موقعیت ناخوشایند قرار دارد، صورت می‌گیرد. آرامش، از مهم‏ترين شاخصه‌هايی است كه به موفّقيت انسان كمک می‏كند.۳

لفظ «سکینه»، شش بار در قرآن آمده است که بیشتر موارد آن، به جنگ‏ها ارتباط می‏یابد و معنای آن، آرامش، سکون و وقار است و در برابر اضطراب و حرکت به کار می‏رود.۴ این واژه، بر عدم اضطراب و تشویشِ انسان در کارها و ایستادگی در برابر حوادث پیچیده و مشکل دلالت دارد.۵ سکینه، حالتی فوق‌العاده روحی و موهبتی الهی است که انسان در پرتو آن، مشکل‌ترین حوادث را هضم، و با وجود

1.. نمونه، ج۷، ص۱۸۹.

2.. الدر المنثور، ج‏۳، ص۱۸۹.

3.. امدادهای غيبی از نگاه قرآن، ص۴۴.

4.. لسان العرب، ج۶، ص۳۱۳؛ النهايه، ج۲، ص۳۸۵؛ التحقيق فی کلمات القرآن الکریم، ج۵، ص۱۶۲ ـ ۱۶۵.

5.. ترجمۀ تفسیر المیزان، ج‏۲، ص۴۳۸.

  • نام منبع :
    روش‌های توان‌افزایی در سختی‌ها
    سایر پدیدآورندگان :
    محسن عطاءالله
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1393
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 22482
صفحه از 368
پرینت  ارسال به