287
روش‌های توان‌افزایی در سختی‌ها

شدند، شادابی و نشاطی پیدا کردند که به آنان شجاعت بخشید و فکر ترس را از سرشان بیرون بُرد.۱

همین خواب سبک و آرام‌بخش در جنگ «اُحد» نیز در باره برخی از یاران پیامبر صلی الله علیه و اله اتّفاق افتاد و روحیه آنان را تقویت کرد:

(ثُمَّ انزَلَ عَلَیکُم مِن بَعدِ الغَمّ امَنَةً نُعاسًا یغشی طَائفَةً مِنکُم وَطائِفَةٌ قَدْ أَهَمَّتْهُمْ أَنْفُسُهُمْ یَظُنُّونَ بِاللَّهِ غَیرَ الْحَقِّ ظَنَّ الْجاهِلِیَّةِ.۲

سپس [خداوند] بعد از آن اندوه، خوابِ سبکِ آرام‌بخشی بر شما فرو فرستاد که گروهی از شما را فرا گرفت و گروهی [تنها] در فکر جان خود بودند و در باره خدا، گمان‌های ناروایی همچون گمان‌های دوران جاهلیت می‌بردند.۳

شب بعد از جنگ «اُحُد»، شب دردناک و پُراضطرابی بود. مسلمانان پیش‌بینی می‌کردند که سربازان پیروز قریش، بار دیگر به مدینه بازگردند و آخرین مقاومت مسلمانان را در هم بشکنند. در این میان، خوابی تسکین‌بخش، مجاهدان راستین و توبه کنندگانی را که از فرار «اُحد» پشیمان شده بودند و به لطف پروردگار اعتماد داشتند، فرا گرفت؛ امّا منافقان و افراد سستْ‌ایمانی که فقط در فکر حفظ جان خود بودند، در میان انبوهی از افکار ناراحت کننده، تمام شب را بیدار ماندند و بدون این‌که بخواهند، برای مؤمنان حقیقی پاسداری کردند! آنها در باره خدا گمان بد و ناروایی داشتند و قضاوتشان بر اساس معیارهای دوره جاهلیت بود.۴

از اختلاف تعبیر در این دو آیه ـ که در اوّلی «أمنة» بعد از «نعاس» آمد و در دومی، قبل از آن ـ، می‌توان نتیجه گرفت که در آیه مربوط به جنگ بدر، نتیجه خواب، امنیت و آرامش دانسته شده است: «النعاس أمنة»؛ و در این آیه، خواب به عنوان یکی از موارد آرامش‌بخش معرفی شده است: «أمنة نعاساً».

1.. التفسیر الکبیر، ج۱۵، ص۱۳۲؛ التحریر و التنویر، ج۹، ص۲۷۸.

2.. سورۀ آل‏عمران، آیۀ ۱۵۴.

3.. در این آیه، «أمنة» مفعول «أنزل» و نعاس بدل از آن است (ترجمۀ تفسیر المیزان، ج‏۴، ص۷۰).

4.. تفسیر نمونه، ج‏۳، ص۱۳۲؛ کوثر، ج‏۲، ص۲۶۹.


روش‌های توان‌افزایی در سختی‌ها
286

آمده است؛ زیرا خواب، باعث آرامش و آسودگی قوای جسمانی از خستگی و رنجی می‌شود که در هنگام بیداری، بر اثر تصرّفات نفس در بدن، عارض می‌‌شود.۱

افزون بر آیه فوق ـ که به طور کلّی، خواب را موجب آرامش معرفی نموده است ـ، در برخی از آیات، نوع خاصی از خواب ـ که از آن با کلمه «نُعاس» یاد شده است ـ، به عنوان امدادی الهی در میدان جنگ شمرده شده است. نُعاس به معنای گرم شدن پلک چشم و سُست شدن بدن قبل از خواب است که در فارسی از آن با تعبیر «چُرت زدن» یاد می‌شود.۲ این کلمه، دو مرتبه در قرآن آمده است: یک بار اشاره به خوابی دارد که به منظور آمادگی مسلمانان برای مبارزه با دشمن در شب قبل از وقوع جنگ «بدر» بر آنان چیره شد؛ و بار دیگر اشاره به خوابی است که در شب بعد از جنگ «اُحُد» برخی از مسلمانان را فرا گرفت و موجب تقویت روحیه آنان شد.

قرآن کریم، خواب سبکی را که در شب قبل از پیکار «بدر»، مسلمانان را فراگرفت، سبب امن و آسایش و از بین رفتن ترس آنان دانسته است:

(إذ یغَشّیکمُ النُّعاسَ أمَنَةً مِنهُ.۳

و [یاد آورید] هنگامی را که [خداوند] به خاطر ایمنی، از جانب خود، خواب سبکی را بر شما مسلّط ساخت).۴

«تغشیه» به معنای پوشاندن و در این‌جا کنایه از مسلّط ساختن است؛ و «أمنة» به معنای امنیت و آرامش و مفعول له «یغشیکم» است.۵ این آیه، بیانگر آرامش‌بخشی خدا به وسیله خوابی سبک در آن شب خاص است؛ شبی که با توجّه به توان رزمی دو طرف، باید یک شب بحرانی و نگران کننده برای مسلمانان می‌شد؛ امّا به لطف و عنایت خدا، شب آرام و بی‌دغدغه‌ای برای آنها شد و به خواب خوشی فرو رفتند؛۶ زیرا تا هنگامی که در خواب بودند، اثر ترس از ایشان منتفی شد و چون بیدار

1.. ترجمۀ تفسیر الميزان، ج‏۲۰، ص۲۶۲؛ تفسير نمونه، ج‏۱۵، ص۱۱۴.

2.. ترجمۀ تفسیر المیزان، ج‏۴، ص۷۰؛ التحقیق فی کلمات القرآن الکریم، ج‏۱۲، ص۱۷۰.

3.. سورۀ انفال، آیۀ ۱۱.

4.. ترجمۀ آیة الله مشکینی با کمی تغییر.

5.. التحریر و التنویر، ج‏۹، ص۳۶؛ ترجمۀ تفسیر المیزان، ج‏۹، ص۲۴؛ تفسیر راهنما، ج‏۶، ص۳۱۵.

6.. کوثر، ج‏۴، ص۳۳۱.

  • نام منبع :
    روش‌های توان‌افزایی در سختی‌ها
    سایر پدیدآورندگان :
    محسن عطاءالله
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1393
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 22822
صفحه از 368
پرینت  ارسال به